حکم دیوان عدالت اداری درباره استقلال و پرسپولیس

دسته: تازه های قوانین
بدون دیدگاه
دوشنبه - ۲۶ مهر ۱۳۹۵


حکم دیوان عدالت اداری درباره استقلال و پرسپولیس

حکم دیوان عدالت اداری درباره استقلال و پرسپولیس

هیئت تخصصی دیوان عدالت اداری، شکایت دیوان محاسبات کشور از مصوبه هیئت دولت مبنی بر خروج استقلال و پرسپولیس از فهرست واگذاری به بخش خصوصی را رد کرد.

در شکایت دیوان محاسبات مبنی بر ابطال تصویب‌نامه هیأت وزیران (از زمان تصویب) به شماره 67604/ت 52058 هـ مورخ 28 مرداد 94 آمده است: به‌موجب مصوبه مذکور، شرکتهای فرهنگی – ورزشی استقلال ایران و پرسپولیس از فهرست شرکتهای قابل‌واگذاری از پیوست شماره 2 آئین‌نامه اجرایی تشخیص، انطباق و طبقه‌بندی فعالیتها و بنگاههای اقتصادی خارج‌شده‌اند که این تصویب‌نامه مغایر مواد قانونی ذیل است:

– مواد 2 و 3 قانون اجرای سیاستهای کلی اصل (44): مطابق مواد مذکور، قلمرو فعالیتهای اقتصادی دولت تعیین‌شده است و به‌موجب آئین‌نامه اجرایی تشخیص، انطباق و طبقه‌بندی فعالیتها و بنگاههای اقتصادی مصرح در ماده 2 فعالیتها و بنگاههای اقتصادی موضوع ماده 2 به‌تفصیل بیان‌شده است.

– مغایر بند (الف) تبصره (3) قانون بودجه سال 94 کشور: وزارت اقتصاد و دارایی مجاز است از طریق سازمان خصوصی‌سازی تا پایان سال 94 موارد مندرج در مقرره مذکور را به بخش خصوصی واگذار کند. باشگاههای مذکور در برنامه زمان‌بندی واگذاری سال 94 سازمان خصوصی‌سازی (پیوست مصوبه 297 هیئت واگذاری مورخ 5 اردیبهشت 94) قرارگرفته و ارزیابی‌شده‌اند لذا خروج آنها از فهرست شرکتهای واگذاری خلاف مقررات مذکور است.

به‌رغم ابلاغ قانونی، دولت پاسخی به این شکایت نداد و نهایتاً موضوع در جلسه مورخ 4 مرداد 95 هیئت تخصصی اقتصادی، مالی و اصناف دیوان عدالت اداری مطرح و به شرح آتی، رأی صادر شد.

در حکم هیئت تخصصی که بر روی پایگاه اطلاع‌رسانی دیوان عدالت اداری نیز قرارگرفته آمده است: در خصوص شکایت دیوان محاسبات کشور به طرفیت هیأت وزیران به خواسته ابطال تصویب‌نامه شماره 67604/ ت 52058 هـ مورخ 28 مرداد سال 94 هیئت دولت از زمان تصویب، برمبنای بند الف تبصره 3 قانون بودجه سال 1394 عـبارت «وزارت امـور اقتصادی و دارایی مجـاز است» ذکرشده است. درنتیجه این بنـد مفید جـواز واگذاری سهـام، سهم الشرکه‌، حق تقدم ناشی از سهام و سهم الشرکه‌، حقوق مالکانه‌، حق بهره‌برداری و مدیریت دولت در بنگاههای گروه یک و دو توسط وزارت امور اقتصادی و دارایی از طریق سازمان خصوصی‌سازی تا پایان سال 1394 بوده و به‌موجب قسمت اخیر ماده 2 قانون اجرای سیاستهای کلی اصل 44 تشخیص‌، انطباق و طبقه‌بندی فعالیتها و بنگاههای اقتصادی موضوع آن ماده با هر یک از سه گروه موضوع آن ماده بر عهده هیأت وزیران است.

در نتیجه خارج کردن باشگاههای یادشده از گروه 2 ماده 2 قانون اجرای سیاستهای کلی اصل 44 با هیأت وزیران است و بر اساس بند 27 – 14 قانون بودجه سال 1392 و بند ع تبصره 3 قانون بودجه سال 1393 کل کشور «واگذاری باشگاههای فرهنگی و ورزشی» مورد حکم قرار داشته و قانون‌گذار این حکم را در بودجه سال 1394 درج نکرده است و این مبین نظر قانون‌گذار در سال 1394 در عدم واگذاری این باشگاهها بوده است و مطابق تبصره 2 بند ج ماده 3 قانون اجرای سیاستهای کلی اصل 44 فعالیتهای حوزه فرهنگ مشمول احکام واگذاری این قانون نبوده است.

بنابراین خارج کردن باشگاههای فرهنگی از فهرست گروه 2 در اجرای حکم مقنن بوده است لذا مصوبه مورد شکایت خلاف قانون و خارج از اختیار نبوده و به استناد بند (ب) ماده 84 قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب 1392 رأی به رد شکایت صادر و اعلام می‌کند رأی صادره ظرف مدت 20 روز از تاریخ صدور از سوی رئیس دیوان عدالت اداری یا 10 نفر از قضات دیوان قابل‌اعتراض است.

منبع: تسنیم


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۳۴
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *