حمایت ایران از «مقاومت» حل مشکلات بانکی را دشوار می‌کند

دسته: غیر حقوقی
بدون دیدگاه
دوشنبه - ۲۶ مهر ۱۳۹۵


حمایت ایران از «مقاومت» حل مشکلات بانکی را دشوار می‌کند

جان کری:

حمایت ایران از «مقاومت» حل مشکلات بانکی را دشوار میکند

بهانهجوییهای آمریکا برای دور زدن برجام

وزیر خارجه آمریکا بابیان اینکه حمایت ایران از گروههای مقاومت حل سریع مشکلات بانکی را دشوار می‌کند، مدعی شد: امیدوارم رفتار ایران به‌مرور تغییر کند.

درحالی‌که ایران به تعهدات خود در برجام عمل کرده است اما طرف مقابل با بدعهدی مانع‌تراشی می‌کند و رویکرد ایران هراسی آمریکا برای مبادلات بانکی ایران و کشورهای دیگر مشکلاتی را فراهم کرده است. آمریکاییها با بهانه‌تراشی پس از توافق هسته‌ای، تغییر رفتار ایران در منطقه را شرط لغو تحریمها عنوان می‌کنند.

در تازه‌ترین ادعا دراین خصوص «جان کری» وزیر خارجه آمریکا در مصاحبه‌ای با نشریه «فارین افرز» مدعی شد: واشنگتن علاوه بر اینکه تعهدات خود را به‌طور کامل انجام داده، بلکه از این تعهدات فراتر هم رفته است. وی رفع کامل تحریمها و مشکلات بانکی ایران را به دست کشیدن از تقویت توان دفاعی و حمایت نکردن از مقاومت مشروط کرد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شبکه خبر، کری گفت: تا وقتی ایران از برخی گروهها حمایت می‌کند و به افزایش توان موشکی ادامه می‌دهد، مشکلات ما با تهران همچنان وجود دارد. کری افزود: امید آمریکا این است که ایران به‌تدریج این روشها را کنار بگذارد. جان کری گفت: همه تحریمهایی را که بر سر حذف آنها توافق کرده بودیم، برچیده‌ایم ولی مشکلات دیگری هم وجود دارد. وزیر خارجه آمریکا دو هفته پیش در جلسه پرسش و پاسخ در موسسه آسپن آتلانتیک گفته بود تحریمهای غیرهسته‌ای ایران تا زمانی که این کشور به فعالیتهای منطقه‌ای مخالف نظر آمریکا ادامه دهد باقی خواهند ماند.

وی بابیان اینکه مهم‌ترین مسأله این است که واشنگتن به تعهداتش پایبند بماند، در پاسخ به این سؤال که آیا آمریکا تاکنون تعهداتش را اجرایی کرده یا نه گفت: بله. ما حتی از آنها هم فراتر رفته و تلاش کردیم که مطمئن شویم که بانکهایی که به دلایل مختلف نسبت به کار کردن با آنها بی‌میل هستند، با آنها کار کنند. کری در ادامه مدعی شد: ما همه تحریمهایی را که با رفع شدنشان موافقت کرده بودیم، برداشته‌ایم؛ اما مسائل دیگری وجود دارد. باید به ایران در درک این مسأله کمک کنیم که چالشهای داخلی‌ای در ارتباط با سیستم بانکداری‌اش، رویه‌های تجاری‌اش و شفافیتش دارد که باید به آنها بپردازد.

وزیر خارجه آمریکا در پاسخ به این سؤال که آیا واشنگتن می‌تواند چنین کمکی به ایران کند، گفت: بله. ما در مورد فناوری و چند چیز به‌خصوص دیگر توانستیم کمک کنیم؛ اما به‌واسطه درگیری ایران در یمن، حمایت آنها از اسد، پشتیبانی از حزب‌الله، شلیک موشکهایی که افراد آنها را تهدیدآمیز می‌دانند و این قبیل موارد، این کار بسیار دشوار است. این مسائل حرکت روبه‌جلو را بسیار پیچیده می‌کند. کری افزود: تصور می‌کنم که متأسفانه رهبر ایران به‌شدت نسبت به غرب و ما بدبین است. این امر مایه تأسف ماست؛ اما من امیدوارم که ایران به‌مرورزمان به نحوی سازنده به جامعه ملل بازگشته و برای باثبات‌تر کردن منطقه و به ارمغان آوردن صلح به مناطقی که به آن نیاز دارند، تلاش کند. گفتنی است؛ ایران و 1+5 سال گذشته بعد از مدتها مذاکره به توافقی دست یافتند که قرار بود بر اساس آن برنامه هسته‌ای تهران محدودشده و تحریمهای مرتبط با هسته‌ای رفع شوند. باگذشت حدود یک سال، بانکهای بزرگ غربی هنوز به‌واسطه تحریمهای یک‌جانبه آمریکا از کار کردن با ایران خودداری می‌کنند.

منبع: حمایت


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۵۳
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *