حمایت‌ کیفری از کودکان به معنای تبعیض در اجرای قوانین نیست

دسته: حقوق همگانی
بدون دیدگاه
سه شنبه - ۲ آذر ۱۳۹۵


حمایت‌ کیفری از کودکان به معنای تبعیض در اجرای قوانین نیست

حمایت کیفری از کودکان به معنای تبعیض در اجرای قوانین نیست

 929609196

عباس اسدی، کارشناس مسائل حقوقی با اشاره به حمایتهای کیفری آیین دادرسی نسبت به کودکان اظهار داشت: برخی از گروهها همانند اطفال در برابر پدیده بزهکاری آسیبپذیرترند و احتمال بزه دیده واقعشدنشان بیشتر از سایر گروههاست، بنابراین به حمایت بیشتری احتیاج دارند و این سیاست به معنای تبعیض در اجرای قوانین کیفری نیست.

وی ادامه داد: ازآنجاکه نه‌تنها در هنگام وقوع جرم بلکه در هنگام دادخواهی نیز احتمال بزه دیده شدن وجود دارد سیاست افتراقی ابتدا در اسناد بین‌المللی و سپس در قوانین داخلی ماهوی و شکلی وارد شد، بنابراین در آیین دادرسی کیفری حمایتهایی در جهت حقوق بزه دیدگانی که در معرض خطر قرار دارند در نظر گرفته شد.

اسدی تصریح کرد: قانون‌گذار تلاش کرده است قوانین داخلی را اصلاح کند که ازجمله می‌توان به تصویب قانون حمایت از کودکان و نوجوانان که الحاق ایران به کنوانسیون حقوق کودک یکی از عوامل تأثیرگذار در تصویب آن است و قانون مبارزه با قاچاق انسان اشاره کرد.

وی در ادامه افزود: می‌توان اقدامات دیگری را نیز اجرا کرد تا انگیزه مجرمان در ارتکاب جرم علیه اطفال کاهش یابد. ازجمله این اقدامات می‌توان به ممنوعیت اعمال کیفیات مخففه قانونی در مورد بزهکاران جرایم علیه اطفال اشاره کرد. این حقوقدان در پایان خاطرنشان کرد: علاوه براین اصلاح مقررات قانونی در حوزه‌هایی که احتمال بزه دیدگی اطفال وجود دارد در کاهش این مهم بسیار ضروری است، چراکه با قوانین کنونی نمی‌توان از بزه دیدگی اطفال پیشگیری کرد و براین اساس به‌تازگی ایده تشکیل پلیس کودک مطرح‌شده است. باشگاه خبرنگاران جوان


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۸۰
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *