حمایتهای حقوقی از پدیدآورندگان نرم‌افزار

دسته: معرفی کتاب
بدون دیدگاه
جمعه - ۷ آبان ۱۳۹۵


حمایتهای حقوقی از پدیدآورندگان نرم‌افزار

حمایتهای حقوقی از پدیدآورندگان نرم‌افزار

پدیدآورندگان: ستار زر کلام، محمدحسن محوری

ناشر: تهران؛ سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت)، مرکز تحقیق و توسعه علوم انسانی: 1395

مشخصات ظاهری: 414 صفحه

%d8%ad%d9%85%d8%a7%db%8c%d8%aa%d9%87%d8%a7%db%8c-%d8%ad%d9%82%d9%88%d9%82%db%8c-%d8%a7%d8%b2-%d9%be%d8%af%db%8c%d8%af%d8%a2%d9%88%d8%b1%d9%86%d8%af%da%af%d8%a7%d9%86-%d9%86%d8%b1%d9%85-%d8%a7%d9%81

معرفی مختصر:

این کتاب دربردارنده سه بخش با عناوین: بخش اول: حمایت از پدیدآورندگان نرم‌افزار در چارچوب نظام مالکیت ادبی و هنری؛ بخش دوم: حمایت از پدیدآورندگان نرم‌افزار در چارچوب نظام حق اختراع، اسرار تجاری و قواعد حقوق رقابت غیرمنصفانه؛ و بخش سوم: حمایت از پدیدآورندگان نرم‌افزار با توسل به سایر ابزارها و مؤسسات حقوقی.

بخش اول که مشتمل بر سه فصل است به حمایت از نرم‌افزارهای رایانه‌ای پرداخته است. در فصل اول مفهوم، پیشینه، منابع و موضوعات موردحمایت بررسی‌شده است. در فصل دوم شرایط حمایت و حقوق پدیدآورندگان عنوان‌شده است. فصل سوم از بخش اول در بردارندِ ضمانت اجراهای کیفری و مدنی نقض حقوق نرم‌افزارها و برنامه‌های … است.

در بخش دوم حمایت از نرم‌افزارها یا برنامه‌های رایانه‌ای در چارچوب حق اختراع، اسرار تجاری و حقوق رقابت، موضوع بررسی و مطالعه قرارگرفته است و شامل سه فصل است. در فصل اول حمایت از پدیدآورندگان نرم‌افزار توسط نظام حق اختراع را مطرح کرده است. فصل دوم حمایت از پدیدآورندگان نرم‌افزار با توسل به‌نظام اسرار تجاری را بیان می‌کند؛ و در آخرین فصل این بخش موضوع حمایت از پدیدآورندگان نرم‌افزار با توسل به قواعد حقوق رقابت موردمطالعه و بررسی قرارگرفته شده است. بخش سوم به مطالعه حمایتهای خارج از نظام مالکیت فکری اختصاص دارد و شامل دو فصل است: فصل اول، حمایت از پدیدآورندگان نرم‌افزار با استفاده از سازوکارهای قراردادی را بیان می‌کند؛ و درنهایت فصل دوم: حمایت از پدیدآورندگان نرم‌افزار از طریق تدابیر فنی و حقوق کیفری عام را به چالش می‌کشاند. نگارندگان در پایان نیز برخی قوانین، آئین‌نامه‌ها و دستورالعملهای موردنیاز را به‌صورت پیوست ارائه کرده‌اند.


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۱۲۱
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *