حماس جامعه جهانی را در موقعیت حساسی قرار داده است

دسته: حقوق بین الملل
بدون دیدگاه
سه شنبه - ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۶


حماس جامعه جهانی را در موقعیت حساسی قرار داده است

قاسم شریعتی

«محمد سودان» مسئول روابط خارجی حزب آزادی و عدالت مصر، با اشاره به سند جدید سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس)، گفت حماس با این ‘بازی سیاسی’، جامعه جهانی را در موقعیت حساسی قرار داده است.

«محمد سودان» مسئول روابط خارجی حزب آزادی و عدالت مصر ، روز یکشنبه 24/2/1396 و در آستانه شصت و نهمین سالگرد روز «نکبت» بیان داشت: بیش از 4 میلیون فلسطینی آواره در بسیاری از کشورها در جهان زندگی می کنند. آنها خانه و کاشانه و سرزمین شان را از دست داده و مستحق هستند تا به کشور و خانه و کاشانه شان بازگردند.

وی افزود: این حق طبیعی آنها، مانند هر انسان دیگری است. اما متاسفانه جامعه جهانی از حملات دشمن علیه مردم بی گناه فلسطین حمایت کرده و این برای آنها مایه شرمساری است.

«محمد سودان» گفت: مردم مظلوم فلسطین حتی قادر نیستند تا نیازهای اولیه شان را برآورده کنند. آنها نمی توانند در سرزمین خودشان از شهری به شهر دیگر سفر کنند. حق کار کردن ندارند و حتی نمی توانند در مسجد الاقصی نماز بخوانند و این یک فاجعه است.

این سیاستمدار مصری که هم اینک در انگلیس ساکن است، در پاسخ به سئوالی در رابطه با راه حل بحران فلسطین بیان داشت: به نظر من دست کم بایستی به مرزهای سال 1967 بازگشت و قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل متحد را به اجرا گذاشت. این کمترین خواسته فلسطینیان است. آنها حق دارند که به کشورشان بازگردند و پس از آن، همانطور که «خالد مشعل» چندی پیش بیان داشت، قادر خواهیم بود تا درباره طرح دو دولت گفت وگو کنیم.

مسئول روابط خارجی حزب آزادی و عدالت مصر در ادامه به بیان دیدگاهش درباره سند جدید حماس در به رسمیت شناختن مرزهای 1967 پرداخت و گفت: به نظر من حماس با این کارش خواهد جامعه جهانی را شرمسار کند؛ جامعه جهانی حماس را به عنوان یک جنبش تروریستی می شناسد، آنها اکنون می گویند که ما قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل را به رسمیت می شناسیم [تا فلسطینیان به سرزمین های خود بازگردند]، اما بی تردید جامعه جهانی به آنها در اجرای قطعنامه های سازمان ملل کمک نخواهد کرد.

«محمد سودان» ادامه داد: بدین ترتیب آنها از جامعه جهانی سئوال می کنند که اگر ما قطعنامه های سازمان ملل را بپذیریم آیا شما حاضر به اجرای آن هستید و سر زمین هایمان را به ما باز می گردانید؟ آیا از بازگشت فلسطینیان به موطن شان حمایت می کنید؟

این سیاستمدار مصری گفت: من بعید می دانم که جامعه جهانی حاضر به همکاری باشد. وی افزود: به نظر من حماس با این بازی سیاسی، جامعه جهانی را در موقعیت حساسی قرار داده است، چون من بعید می دانم آنها از قطعنامه های سازمان ملل علیه صهیونیست ها حمایت کنند و به همین دلیل همچنان به دفاع از رژیم اسرائیل ادامه خواهند داد.

«محمد سودان» در ادامه اظهاراتش از نقش ایران در حمایت از مردم فلسطین قدردانی کرد و گفت: هرکشوری که از حق مردم فلسطین حمایت کند قابل احترام است.

این سیاستمدار مصری با این حال از نقش تاریخی انگلیس در حمایت از تاسیس رژیم صهیونیستی انتقاد و افزود: آنها با صدور بیانیه بالفور در حمایت از ایجاد سرزمین صهیونیستی در اراضی فلسطین توطئه بزرگی را صورت دادند. آنها حق چنین کاری را نداشتند.

وی افزود: هر کس از این حرکت حمایت کند جنایتکار است. این فاجعه نه تنها علیه فلسطینیان بلکه علیه بشریت است.

اظهارات این سیاستمدار فلسطینی در حالی بیان می شود که فردا (دوشنبه)، شصت و نهمین سالگرد روز «نکبت» خواهد بود.

روز نکبت’ سالگرد اشغال اراضی فلسطین و آواره شدن صدها هزار فلسطینی، توسط باندهای صهیونیستی است که در پانزدهم ماه ‘می ‘ سال 1948 میلادی روی داد.

این روز یادآور مصیبتی است که در سال 1948 میلادی (1327 خورشیدی) بر فلسطین رفت و هنوز دامن گیر بیش از 12 میلیون فلسطینی در سراسر دنیا است.

15 ‘می’ 2017 میلادی همچنین پنجاهمین سالگرد اشغال کرانه باختری رود اردن و غزه توسط رژیم صهیونیستی است.

مردم فلسطین و حامیان آنان در سراسر جهان همه ساله با فرا رسیدن 15 ماه «می» که به خاطر سالگرد تاسیس رژیم صهیونیستی به عنوان «روز نکبت» نامگذاری شده است، ویژه برنامه هایی را برگزار می کنند. روز گذشته (شنبه 23.2.1396 ) صدها تن از مسلمانان و فعالان گروه های مدنی مدافع مردم فلسطین، ضمن تجمع در مقابل سفارت رژیم صهیونیستی در لندن، سیاست‌های نژادپرستانه و ضدانسانی این رژیم جعلی را محکوم کردند.منبع: ایرنا


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۲۸
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *