حلقه‌های گمشده آموزش مهارت محور باید مشخص و برطرف شوند

دسته: دانشجوی حقوق
بدون دیدگاه
سه شنبه - ۲ خرداد ۱۳۹۶


حلقه‌های گمشده آموزش مهارت محور باید مشخص و برطرف شوند

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی در دیدار با معاون وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور تاکید کرد: حلقههای گمشده آموزش مهارت محور در جامعه باید مشخص و برطرف شوند.

 

دکتر علی محمد نوریان سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی در این دیدار با اشاره به منویات مقام معظم رهبری در دیدار فرهنگیان گفت: در اجرای رهنمود اخیر رهبری درباره اهتمام به آموزش‌های فنی حرفه‌ای، مأموریت مراکز سما در دانشگاه آزاد اسلامی تغییر می‌کند و به مراکز آموزش‌های فنی حرفه‌ای تبدیل می‌شوند.

وی افزود: یکی از مهمترین چالش‌های جامعه وجود فارغ التحصیلان بی کار دانشگاه هاست، اگر چه سازمان فنی حرفه‌ای کشور و دانشگاه آزاد اسلامی دارای ظرفیت های بسیاری برای تربیت فارغ التحصیلان کارآفرین و مهارتی هستند اما نیاز است تا مقدماتی تهیه شود تا مجلس و دولت با نگاه ویژه از این طرح حمایت کنند.

دکتر نوریان تاکید کرد: مصوباتی از سوی دولت و مجلس شورای اسلامی نیاز است تا بخش صنعت و خدمات از افراد دانش آموخته دوره کاردانی بیشتر بهره گیرند، به عنوان مثال بهره مندی صنایع در به کار گیری فارغ التحصیلان دوره کاردانی یا مهارتی با ایجاد مشوق هایی نظیر معافیت مالیاتی و یا تخفیف مالیات، می تواند ابزار مفیدی برای جذب این دسته از دانش آموختگان دوره های مهارتی باشد.

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی خاطر نشان کرد: دانشگاه آزاد اسلامی بویژه سازمان سما این آمادگی را دارد تا بخش قابل توجهی از ماموریت وزارت کار در ایجاد اشتغال و تربیت متخصصان کارآفرین را برعهده بگیرد.

وی با اشاره به شیوه های آموزش نوین در دنیا اظهار داشت: خوشحالیم که وزارت کار، بر روی شیوه نوین آموزش کار می کند چرا که امروز دیگر کلاس های حضوری معنی ندارد و طیف وسیعی از مخاطبان به وسیله تکنولوژی های جدید ارتباطی در معرض آموزش قرار می گیرند.

دکتر نوریان با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی این آمادگی را دارد تا جامعه هدف را در اختیار سازمان فنی و حرفه ای قرار دهد، افزود: هدف اصلی از همکاری سازمان فنی و حرفه ای و دانشگاه آزاد اسلامی باید این موضوع باشد که حلقه های گمشده آموزش مهارت محور را در جامعه پیدا کرده و چالش‌ها را برطرف سازند.

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی گفت: در حال حاضر بخش عمده ای از تحصیلات تکمیلی کشور در اختیار دانشگاه آزاد اسلامی است. سعی ما این است که پایان نامه های تولید شده توسط دانشجویان این مقاطع را کیفی و به سوی حل مشکلات صنعت و خدمات جامعه سوق دهیم.

وی گفت: در کشور ما علاقه به تحصیلات دانشگاهی و مدرک گرایی به فرهنگی غالب تبدیل شده و این در حالی است که در کشورهای پیشرفته دنیا اینگونه نیست و غالب افراد جامعه به دنبال فراگرفتن مهارت هستند. احراز شغل ها نیز براساس دوره های مهارتی است که توسط افراد گذرانده شده است.

در این جلسه دکترسازگار نژاد معاون وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور ضمن تبریک به دکتر نوریان به خاطر پذیرش تصدی سرپرستی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: دکتر نوریان یکی از مدیران شناسنامه دار کشور بوده و امیدواریم حضور ایشان در دانشگاه آزاد اسلامی منشا برکت برای نظام جمهوری اسلامی و آموزش عالی کشور شود.

وی در ادامه به ارائه گزارشی از مهمترین فعالیت های این سازمان با استفاده از ابزارهای نوین ارتباطی پرداخت. دکتر سازگارنژاد همچنین با اشاره به چالش های نظام آموزشی کشور گفت: نظام آموزشی ما یکپارچه نبوده و همین عدم هماهنگی باعث رفتارهای واگرایانه، پرهزینه و موازی برای کشور شده است.

سازگارنژاد مهمترین وظیفه سازمان فنی و حرفه ای کشور را ایجاد پلی بین اشتغال و آموزش عنوان کرد و گفت: این ارتباط در حال حاضر از طریق اینترنت در بیش از 580 مرکز دولتی و غیر دولتی در حال انجام است.

معاون وزیر کار، رفاه و تعاون به ارائه گزارشی از مهمترین فعالیت های این سازمان پرداخت و گفت: آموزش و انتقال مهارت به منابع انسانی، حفظ اشتغال موجود، ایجاد فرصت های شغلی جدید برای بیکاران جویای کار، بهره وری ملی و رشد اقتصادی از مهمترین اهداف این سازمان به شمار می رود که در این راستا سالانه بیش از یک میلیون و 500 هزار نفر در آزمون های صلاحیت عمومی این سازمان شرکت کرده و گواهینامه مهارت دریافت می کنند.

وی در ادامه به ارائه پیشنهادهای این سازمان برای همکاری بیشتر با دانشگاه آزاد اسلامی پرداخت و افزود: برگزاری مسابقات جهانی، کارآموزی دانشجویان، به اشتراک گذاری بانک های اطلاعاتی، برگزاری دوره های مهارتی، آموزش مدرسان و … می تواند از زمینه های همکاری مشترک دو سازمان باشد. در پایان این جلسه مقرر شد، کمیته ای متشکل از کارشناسان دو سازمان تشکیل و زمینه های همکاری هر دو نهاد مورد بررسی بیشتر قرار گیرد. منبع: ایسنا


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۳۵
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *