حق ملاقات والدین با فرزندان

دسته: حقوق همگانی
بدون دیدگاه
سه شنبه - ۱۲ بهمن ۱۳۹۵


حق ملاقات والدین با فرزندان

حق ملاقات والدین با فرزندان

 

969079451

حق ملاقات والدین با فرزندان نگران نباشید دادگاه تکلیف شمایی که حق نگهداری از فرزندتان را هم ندارید، مشخص میکند و با توجه به وابستگی شما و فرزندتان و مصلحت وی، میگوید که چه زمانی و در کجا حق ملاقات با فرزندتان را دارید.

اگر برایتان این سؤال پیش‌آمده است که چه زمانی و در کجا حق دیدار فرزندتان را دارید باید بگویم، طبق ماده 29 قانون حمایت از خانواده مصوب 1392، این قاضی دادگاه خانواده است که ضمن رأیی که در مورد نفقه، مهریه و سایر موارد ذکرشده در عقد نکاح صادر می‌کند، تکلیف فرزندتان را هم مشخص خواهد کرد.

برای جلوگیری از اختلافات بیشتر میان زن و شوهر، در مورد کسی که حق حضانت و نگهداری فرزند را دارد، چگونه باید از او نگهداری کند و حتی در مورد هزینه نگهداری نیز تصمیم می‌گیرد.

معمولاً دادگاه یکی دو روز آخر هفته را به دیدار شما و فرزندتان اختصاص می‌دهد. یادتان باشد این حق مختص شما نیست و بستگان شما مثل پدر و مادر یا خواهر و برادر شما هم می‌توانند کودک شما را ببینند.

 آیا میتوانم از ملاقات فرزندم با همسر معتادم جلوگیری کنم؟

فرض را بر این بگیرید که حکم طلاق میان شما و همسرتان جاری‌شده و برابر قانون حق نگهداری از فرزند به شما رسیده است باید این را بدانید که طرف مقابل هم نسبت به آن بچه سهمی دارد و قانون سهم وی را نیز در نظر گرفته است. به این نکته توجه کنید که شما نمی‌توانید طرف مقابلتان را از حق دیدار فرزندتان محروم کنید. قانون در این مورد به‌قدری حساسیت به خرج داده است که حتی اگر یکی از طرفین که حضانت فرزند را دارد، ادعا کند که به دلیل فساد اخلاقی طرف دیگر، دوست ندارد فرزندش با وی ملاقات کند‌، قانون این مسأله را نمی‌پذیرد و فقط شرطهایی را مانند ملاقات در حضور دیگران یا در حضور افراد قابل‌اعتماد، در نظر گرفته است. البته اگر ملاقات با پدر یا مادری که حضانت به عهده او نیست واقعاً برای مصالح کودک مضر باشد، دادگاه می‌تواند مواعد ملاقات را طولانی‌تر کند و مثلاً به‌جای هفته‌ای یک‌بار، ماهی یک‌بار یا هر شش ماه یک‌بار برای آنان وقت ملاقات تعیین کند و برای آن، شرط حضور اشخاص ثالث را نیز در نظر بگیرد.

البته یک استثناهایی هم وجود دارد و آن به زمانی برمی‌گردد که ملاقات کودک با والدین سلامت و زندگی کودک را تهدید کند. یا این‌که فردی که حضانت کودک را ندارد از یک بیماری روانی رنج ببرد و ملاقات او و کودک بیم آسیب رسیدن به کودک را به همراه داشته باشد در این‌باره کسی که حضانت کودک را بر عهده دارد می‌تواند برای جلوگیری از وارد شدن صدمه به کودک و نجات جان او به دادگاه مراجعه کند و این موضوع را با قاضی در میان بگذارد. در این میان قاضی بعد از بررسی موضوع و زمانی که به او ثابت شود این ماجرا صحت دارد حکمی صادر می‌کند که مانع ملاقات کودک با والدینی که خطردارند، می‌شود.

 چگونه میتوانم حضانت فرزندم را از شوهرم سلب کنم؟

خوب است بدانید تصمیمهایی که دادگاه در ارتباط با حضانت و ملاقات فرزند می‌گیرد، بر اساس مصلحت کودک است. پس اگر تشخیص دهد توافقها راجع به ملاقات، حضانت، نگهداری و سایر امور مربوط به فرزند برخلاف مصلحت‌ اوست در آنها تجدیدنظر می‌کند؛ مثلاً فرض کنید زنی هستید که از همسر خود جدا شده‌اید و حضانت کودکتان هم به پدرش سپرده‌شده است، در این میان شما متوجه می‌شوید که پدر به وظایف خود در قبال کودک وفادار نیست و در عین‌حال اجازه ملاقات شما با کودک را هم نمی‌دهد در این رابطه اگر این مسأله برای دادگاه ثابت شود، قاضی حضانت را از پدر سلب و آن را به مادر می‌سپارد.

مواردی که می‌تواند از مصادیق تغییر حضانت باشد عبارت‌اند از:

اعتیاد زیان‌آور به الکل، مواد مخدر، قمار؛

اشتهار به فساد اخلاقی و فحشا؛

ابتلا به بیماری روانی به تشخیص پزشکی قانونی؛

سوءاستفاده از طفل یا اجبار او به ورود به مشاغل ضد اخلاقی مانند فساد، فحشا، تکدی‌گری، قاچاق؛ تکرار ضرب‌وجرح خارج از حد متعارف. هریک از پدر یا مادر که مدعی عدم صلاحیت طرف مقابل است، می‌تواند دادخواست سلب حضانت را به استناد یک یا چند مورد از موارد بالا به دادگاه ارائه کند. البته صرف ادعا کافی نیست و باید دلایل قابل قبولی به دادگاه ارائه دهد.

  اگر همسرتان مانع دیدار شما و فرزندتان میشود. چه باید کرد؟

یادتان باشد گفتیم با طلاق فقط ارتباط شما و همسرتان قطع می‌شود و ارتباط با فرزندتان هیچ‌گاه قطع نخواهد شد و هیچ‌کس هم نمی‌تواند مانع ملاقات شما با کودکتان شود. پس اگر خدایی ناکرده همسر شما مانع دیدار شما و فرزندتان است همین الآن شال و کلاه کنید و به دادگاه بروید. دادگاه حتماً با همسر سابق شما برخورد خواهد کرد. به‌این‌ترتیب که برای بار اول او را به پرداخت جریمه نقدی تا سقف 10 میلیون ریال محکوم می‌کند اما اگر برای بار دوم هم این عمل را مرتکب شد، یعنی باز هم اجازه نداد شما و فرزندتان ملاقات داشته باشید،‌دادگاه این بار با شدت بیشتری با او برخورد می‌کند یعنی حداکثر مجازات تعزیری درجه هشت را که حبس تا سه ماه و شلاق تا
10 ضربه است را برای وی در نظر خواهد گرفت.
منبع: مهداد


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۷۰
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *