حق شارژ چیست و برای چه دریافت می‌شود؟

دسته: حقوق و اجتماع
بدون دیدگاه
دوشنبه - ۳ آبان ۱۳۹۵


حق شارژ چیست و برای چه دریافت می‌شود؟

حق شارژ چیست و برای چه دریافت میشود؟

هر ساختمان دارای هزینههایی مشترک است که تمامی مالکان و استفادهکنندگان از آپارتمان ملزم به پرداخت آن هستند. این هزینهها شامل نگهبانی و حفاظت فیزیکی مجموعه، تأسیسات، نگهداری فضای سبز و… است و البته ممکن است که در برخی از آپارتمانها یک و یا چند و یا همه موارد را در برگیرد.

%d8%ad%d9%82-%d8%b4%d8%a7%d8%b1%da%98-%da%86%db%8c%d8%b3%d8%aa-%d9%88-%d8%a8%d8%b1%d8%a7%db%8c-%da%86%d9%87-%d8%af%d8%b1%db%8c%d8%a7%d9%81%d8%aa-%d9%85%db%8c%d8%b4%d9%88%d8%af

هزینه شارژ‍ طبق محاسبات و پیشنهاد هیأت مدیره و تصویب ساکنین که مجمع عمومی آن آپارتمان محسوب می‌شوند برای همه اهالی لازم‌الاجرا است. در ماده 4 قانون تملک آپارتمان ها مصوب اسفند 1343 در سطر آخر می‌گوید: پرداخت هزینه‌های مشترک اعم از اینکه مورداستفاده قرار گیرد و یا نگیرد الزامی است. بنابراین اگر در مجتمعی یکی از ساکنین بگوید که من از پارکینگ استفاده نمی‌کنم، ماشین ندارم که هزینه نظافت پارکینگ را پرداخت کنم. من در منزل ساکن نبوده‌ام، حق شارژ نمی‌دهم و یا به هر دلیل دیگری حاضر به پرداخت حق شارژ نباشد، طبق قانون و به‌موجب ماده 10 این قانون هیأت مدیره به‌وسیله اظهارنامه با ذکر مبلغ بدهی و صورت ریز آن خطاب به شخص مذکور، شارژ را مطالبه می‌کنند و چنانچه شخص ظرف 10 روز از تاریخ ابلاغ اظهارنامه اقدام به تسویه‌حساب ننماید. هیأت مدیره می‌تواند به مراجع قضایی شکایت کند و دراین صورت دادگاهها موظف‌اند این‌گونه شکایات را خارج از نوبت مورد رسیدگی قرار دهند. دادگاه هم شخص بدهکار را از خدمات عمومی مانند برق، گاز و تلفن محروم می‌نماید و تا زمانی که مالک و یا استفاده‌کننده از آن واحد آپارتمانی هزینه‌های معوقه را طبق گواهی هیأت مدیره یا حکم دادگاه پرداخت نکند از استفاده از این خدمات محروم است. قابل‌ذکر است این مبلغ تا سقف 2 برابر جریمه نیز قابل‌افزایش است. این قانون شامل مالک و مستأجر می‌شود، حال اگر به‌موجب قرارداد نامه پرداخت هزینه‌های مشترک به عهده مالک باشد و مالک از پرداخت آن استنکاف نماید، مستأجر می‌تواند از محل مال‌الاجاره هزینه‌های مزبور را پرداخت کند و درصورتی‌که پرداخت هزینه‌های جاری به عهده مستأجر باشد و اگر مستأجر از پرداخت هزینه‌ها امتناع کند، هیأت مدیره می‌تواند علاوه بر مراجعه به مستأجر به مالک نیز مراجعه و اعلام بدهی نماید. به‌موجب ماده 9 قانون تملک آپارتمانها هر یک از مالکین می‌توانند با رعایت مقررات این قانون و سایر مقررات ساختمانی عملیاتی را که برای استفاده بهتر از قسمت اختصاصی خود مفید می‌دانند انجام دهند، اما هیچ‌یک حق ندارند بدون موافقت اکثریت سایر مالکین تغییراتی را در محل، شکل در سر در و یا نمای خارجی در قسمت اختصاصی خود (مثلاً نمای بیرونی واحد را به‌منظور لوله بخاری، سوراخ نماید و…) که در دید عمومی باشد، بدهند. در برخی آپارتمانها، به‌اندازه‌ای لباس و پتو و فرش از بهارخوابها آویزان شده است که مجتمع را به‌صورت رخت‌شوی‌خانه نمایش می‌دهد. به‌هرحال این عمل برخی از آپارتمان نشینان، ریشه در فرهنگ محلی یا استانی و یا … دارد. همان‌طوری که چنین مناظری را در برخی نقاط مجتمعهای آپارتمانی شاهد هستیم.

منبع؛ پایگاه اطلاع‌رسانی حوزه و دانشگاه


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۸۰
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *