حق دسترسی آزاد به اطلاعات و نقدی بر قانون منع استفاده از ماهواره

دسته: معرفی پایان نامه
بدون دیدگاه
دوشنبه - ۵ مهر ۱۳۹۵


حق دسترسی آزاد به اطلاعات و نقدی بر قانون منع استفاده از ماهواره

حق دسترسی آزاد به اطلاعات و نقدی  بر قانون منع استفاده از ماهواره

412119734

پدیدآور: عباس محمدی
مقطع: کارشناسی ارشد
سال دفاع: 1394
دانشگاه: قم
چکیده: امروزه لزوم آزادی جریان اطلاعات، در حوزه‌ی حقوق عمومی نقشی مهم و رو به افزایش بازی می‌کند، در واقع گردش آزاد اطلاعات به‌عنوان یکی از شاخصه‌های رژیمهای دموکراتیک شناخته‌شده و پیش‌بینی این مسأله در حقوق داخلی کشورها و یا پیوستن به معاهداتی که این حق را به رسمیت شناخته‌اند، می‌تواند مبین وجود دموکراسی در کشوری معین باشد.
در سالهای اخیر اکثر کشورهای جهان قوانینی را در این خصوص تصویب نموده‌اند اما در این میان مشکلاتی نیز وجود دارد ازجمله لزوم حمایت از حریم خصوصی، حمایت از اطلاعات مربوط به امنیت ملی و… که در تعارض با حق دسترسی آزاد به اطلاعات قرار دارند.
این مسائل منجر به ایجاد محدودیتهای بر حق دسترسی آزاد به اطلاعات گردیده و اجماعی در خصوص اصل وجود محدودیت بر این حق شکل‌گرفته، اما میزان این محدودیت همچنان محل نزاع باقی‌مانده است. مسأله دیگری که امروزه به واقعیتی انکارناپذیر تبدیل‌شده است، پخش برنامه‌های تلویزیونی از طریق ماهواره است، این مسأله از انحصار دولتها خارج شده است و شاید بتوان گفت که امروزه بخش خصوصی تمایل روبه تزایدی برای ورود در این حوزه پیداکرده است، به‌نحوی‌که امروزه به‌صورت بازار بالقوه و بلکه بالفعل پرجاذبه‌ای درآمده است. در این پژوهش مسأله ماهیت، مبانی و محدودیتهای حق دسترسی آزاد به اطلاعات و نیز به نقد قانون منع استفاده از ماهواره پرداخته شده است.
منبع: کتابخانه دانشگاه قم


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۵۶
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *