حق حَبس در دوران نامزدی

دسته: حقوق همگانی
بدون دیدگاه
چهارشنبه - ۳۰ فروردین ۱۳۹۶


حق حَبس در دوران نامزدی

حق حَبس در دوران نامزدی

حق حَبس در دوران نامزدی ماده 1085 قانون مدنی در خصوص حق حبس مقرر میدارد: «زن میتواند تا مهریه به او تسلیم نشده از ایفای وظایفی که در مقابل شوهر دارد امتناع کند مشروط بر اینکه مهر او حال باشد و این امتناع مسقط حق نفقه
نخواهد بود».

منظور از وظایف در ماده ذکرشده تمام وظایف زن مانند حُسن معاشرت، سکنای در منزل شوهر، اطاعت از شوهر و…، نیست، بلکه فقط تمکین خاص و روابط زناشویی می‌باشد.

معمولاً وقتی‌که زن به تکالیف خود عمل نمی‌کند و در واقع نشوز می‌کند مرد دعوی عدم تمکین زن را طرح می‌کند. زمانی که زن از حق حبس خود استفاده می‌کند دادگاه در صورت احراز شرایط حق حبس، دیگر دعوی عدم تمکین زوجه را استماع نمی‌کند.

زن به راحتی می‌تواند نفقه خود را مطالبه نماید و حتی طرح شکایت کیفری ترک انفاق بنماید‌. از طرفی به‌موجب آرای وحدت رویه مثل رأی وحدت رویه 718 مورخ 13/2/90 تقسیط مهریه موجب سقوط حق حبس زوجه نمی‌شود.

مطابق قانون مدنی در دو صورت حق حبس زن ساقط می‌شود و زن نمی‌تواند از این حق استفاده نماید:

1- درصورتی‌که مهر، مؤجل باشد؛ یعنى موعدى براى پرداخت آن بین زوجین قرار داده‌شده باشد، مانند آن‌که شرط شود که پس از دو سال مهر به زوجه داده شود، زن دارای حق حبس نمی‌باشد.

2- درصورتی‌که زن قبل از استفاده از حق حبس و گرفتن مهریه با اختیار خود در مقابل شوهرش تمکین نماید و اقدام به پذیرش وظایف زناشویی نماید.

دلیل سقوط حق نیز این است که زن با موافقت قرار دادن موعدى براى تسلیم مهر و ایفای وظایف زناشویی در حال اختیار، اعلام ضمنی عملی به اسقاط حق حبس خویش نموده است منبع: مهداد


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۵۴
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *