حق تشکیل و برخورداری از خانواده و حق برخورداری از دادخواهی عادلانه

دسته: رویداد حقوقی
بدون دیدگاه
یکشنبه - ۱۲ دی ۱۳۹۵


حق تشکیل و برخورداری از خانواده و حق برخورداری از دادخواهی عادلانه

حق تشکیل و برخورداری از خانواده و حق برخورداری از دادخواهی عادلانه

 حقوق شهروندی

   در ادامه انتشار موادی از منشور حقوق شهروندی ابتدا به مواد ۵۱ تا ۵۷ آن و سپس به مستندات قانونی این منشور اشاره میشود.

الف: مواد

ر- حق تشکیل و برخورداری از خانواده

ماده 51-حق شهروندان است که با رضایت کامل، آزادانه و بدون هیچ‌گونه اجباری نسبت به ازدواج و تشکیل خانواده، با رعایت قانون مربوط اقدام نمایند.

ماده 52-حق شهروندان است که از امکانات آموزشی، مشاوره‌ای و پزشکی لازم در امر ازدواج بهره‌مند باشند.

ماده 53-حق شهروندان است که از تدابیر و حمایتهای لازم برای تشکیل، تحکیم، تعالی و ایمن‌سازی خانواده، تسهیل ازدواج مبتنی بر ارزشها و سنتهای دینی و ملی برخوردار شوند.

ماده 54-حق همه شهروندان به‌ویژه زنان و کودکان است که از تعرض و خشونت گفتاری و رفتاری دیگران در تمام محیطهای خانوادگی و اجتماعی مصون باشند و در صورت بروز هر نوع خشونت امکان دسترسی آسان به مکانهای امن و نهادهای امدادی، درمانی و قضایی جهت احقاق حق خود را داشته باشند.

ماده 55- حق کودکان است که از والدین و سرپرستان صلاحیت‌دار بهره‌مند باشند. جدا کردن کودکان از والدین و سرپرستان قانونی آنها، صرفاً بر اساس قانون خواهد بود.

ز- حق برخورداری از دادخواهی عادلانه

ماده 56-حق شهروندان است که به‌منظور دادخواهی آزادانه و با سهولت به مراجع صالح و بی‌طرف قضایی، انتظامی، اداری و نظارتی، دسترسی داشته باشند. هیچ‌کس را نمی‌توان از این حق محروم کرد.

ماده 57-اصل بر برائت است و هیچ‌کس مجرم شناخته نمی‌شود مگر این‌که اتهام او در دادگاههای صالح و با رعایت اصول دادرسی عادلانه ازجمله اصل قانونی بودن جرم و مجازات، استقلال و بی‌طرفی مرجع قضایی و قضات، حق دفاع، شخصی بودن مسؤولیت جزایی، رسیدگی در مدت‌زمان معقول و بدون اطاله دادرسی و با حضور وکیل، اثبات شود. احکام باید مستدل و مستند به قوانین و اصول مربوط صادر شود.

ب: مستندات

ماده 51- اصول دهم و بیست و یکم و بند 1 اصل چهل و نهم قانون اساسی، اهداف و اصول تشکیل خانواده و سیاستهای تحکیم و تعالی آن مصوب 1384 شورای عالی انقلاب فرهنگی، مواد 43 و 230 قانون برنامه پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران مصوب 1389 و بند 2 سیاستهای کلی جمعیت مصوب 1393.

ماده 52- بند 56 منشور حقوق و مسؤولیتهای زنان در نظام جمهوری اسلامی ایران مصوب 1383- شورای عالی انقلاب فرهنگی.

ماده 53- اصل دهم قانون اساسی، اهداف و اصول تشکیل خانواده و سیاستهای تحکیم و تعالی آن مصوب 1384- شورای عالی انقلاب فرهنگی و بند 4 سیاستهای کلی جمعیت مصوب 1393.

ماده 54- اهداف و اصول تشکیل خانواده و سیاستهای تحکیم و تعالی آن مصوب 1384 شورای عالی انقلاب فرهنگی.

ماده 55- مواد 1168 الی 1179 قانون مدنی مصوب 1307 و قانون حمایت از خانواده مصوب 1391.

ماده 56- اصول سی و چهارم، شصت و یکم، نودم، یک‌صد و پنجاه و نهم، یک‌صد و هفتاد و سوم و یک‌صد و هفتاد و چهارم قانون اساسی – قانون آیین دادرسی کیفری- مصوب 1392- قانون آیین دادرسی دادگاههای عمومی و انقلاب در امور مدنی- مصوب 1379- قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب 1392- قانون تشکیل سازمان بازرسی کل کشور مصوب 1360، قانون رسیدگی به تخلفات اداری- مصوب 1372- قانون شوراهای حل اختلاف مصوب 1387 و اصلاحی 1394.

ماده 57- اصول سی و هفتم و یک‌صد و شصت و هفتم قانون اساسی، ماده 4 قانون آیین دادرسی کیفری مصوب 1392- بند 2 ماده‌واحده قانون احترام به آزادیهای مشروع و حفظ حقوق شهروندی مصوب 1383.


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۱۱۴
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *