حق برخورداری از دادخواهی عادلانه

دسته: رویداد حقوقی
بدون دیدگاه
دوشنبه - ۱۳ دی ۱۳۹۵


حق برخورداری از دادخواهی عادلانه

منشور حقوق شهروندی(9)

حق برخورداری از دادخواهی عادلانه

 حقوق شهروندی

   در ادامه انتشار موادی از منشور حقوق شهروندی دراین قسمت به ادامه بحث حق برخورداری از دادخواهی عادلانه مواد 58 تا 62 به همراه مستندات قانونی آنها اشاره خواهیم کرد.

الف مواد

ماده 58-حق شهروندان است که از بدو تا ختم فرایند دادرسی در مراجع قضایی، انتظامی و اداری به‌صورت آزادانه وکیل انتخاب نمایند. اگر افراد توانایی انتخاب وکیل در مراجع قضایی را نداشته باشند باید برای آنها امکانات تعیین وکیل فراهم شود. در راستای استیفای خدشه‌ناپذیر حق دفاع، از استقلال حرفه‌ای وکلا حمایت خواهد شد.

ماده 59-اصل، برگزاری علنی محاکمات است و شهروندان حق‌دارند در صورت تمایل در جلسات رسیدگی حضور یابند. موارد استثنا صرفاً به‌حکم قانون است.

ماده 60-شهروندان (اعم از متهم، محکوم و قربانی جرم) از حق امنیت و حفظ مشخصات هویتی‌شان در برابر مراجع قضایی، انتظامی و اداری برخوردارند و نباید کمترین خدشه‌ای به شأن، حرمت و کرامت انسانی آنها وارد شود. هرگونه رفتار غیرقانونی مانند شکنجه جسمی یا روانی، اجبار به ادای شهادت یا ارائه اطلاعات، رفتار توأم با تحقیر کلامی یا عملی، خشونت گفتاری یا فیزیکی و توهین به متهم یا محکوم، نقض حقوق شهروندی است و علاوه بر این‌که موجب پیگرد قانونی است، نتایج حاصل از این رفتارها نیز قابل استناد علیه افراد نیست.

ماده 61-محاکمه شهروندانی که با اتهامات سیاسی یا مطبوعاتی مواجه می‌باشند صرفاً در دادگاههای دادگستری، به‌صورت علنی و با حضور هیئت‌منصفه انجام می‌شود. انتخاب اعضای هیئت‌منصفه باید تجلی وجدان عمومی و برآیند افکار و نظرات گروههای اجتماعی مختلف باشد.

ماده 62-حق شهروندان است که از بازداشت خودسرانه و بازرسی فاقد مجوز مصون باشند. هرگونه تهدید، اعمال فشار و محدودیت بر خانواده و بستگان افراد در معرض اتهام و بازداشت ممنوع است.

ب: مستندات

ماده 58- اصل سی و پنجم قانون اساسی، مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام در خصوص انتخاب وکیل توسط اصحاب دعوی- مصوب 1370- بند 3 قانون احترام به آزادیهای مشروع و حفظ حقوق شهروندی مصوب 1383، ماده 48 قانون آیین دادرسی کیفری- مصوب 1392.

ماده 59- اصول سی و نهم و یک‌صد و شصت و هشتم قانون اساسی، بندهای 4، 6 و 7 قانون احترام به آزادیهای مشروع و حفظ حقوق شهروندی مصوب 1383- مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام در خصوص انتخاب وکیل توسط اصحاب دعوی- مصوب 1370، مواد 305 و 352 قانون آیین دادرسی کیفری- مصوب 1392.

ب: مستندات

ماده 60- اصول بیست و دوم و سی و هشتم و یک‌صد و شصت و ششم و یک‌صد و شصت و هشتم قانون اساسی، ماده 40 قانون آیین دادرسی کیفری مصوب 1392، ماده 169 قانون مجازات اسلامی مصوب 1392.

ماده 61- اصل یک‌صد و شصت و هشتم قانون اساسی، ماده 305 قانون آیین دادرسی کیفری مصوب 1392.

ماده 62- اصل سی و دوم قانون اساسی، قانون احترام به آزادیهای مشروع و حفظ حقوق شهروندی مصوب 1383- فصل دوم قانون آیین دادرسی کیفری مصوب 1392.


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۱۷۴
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *