حقوق کاداستر [حدنگاری]

دسته: تازه های حقوق (نشر)
بدون دیدگاه
سه شنبه - ۲۳ شهریور ۱۳۹۵


حقوق کاداستر [حدنگاری]

حقوق کاداستر [حدنگاری]

932411149

•نویسنده: دکتر علی مشهدی
• قطع: وزیری
• نوبت چاپ: اول / 1395
•تعداد صفحات: 200
•شابک : 978-600-114-600-8
•ناشر: خرسندی
حقوق کاداستر
معرفی کتاب حقوق کاداستر تألیف دکتر علی مشهدی- انتشارات خرسندی، چاپ اول، 1395 مدیریت ساختار زمین با توجه به ابعاد مختلف اقتصادی و اجتماعی و زیست‌محیطی همواره به‌عنوان یک مسئله اساسی موردتوجه دولتها بوده است. دراین میان افزایش ارزش روزافزون زمین به‌عنوان یک کالای سرمایه‌ای و مهم در نظام اقتصادی و به‌تبع، افزایش مسائل و مشکلات حقوقی و قانونی پیرامون آن آرام‌آرام دولتها را به سمت نظام‌مند نمودن ساختار زمین کشاند. در حال حاضر بخش عمده‌ای از مشکلات حقوقی و قانونی پیرامون اراضی به عدم وجود اطلاعات دقیق، توصیفی و روزآمد از زمین‌بر می‌گردد.
این مشکل درگذشته معمولاً از طریق مسّاحی پراکنده و غیرمتمرکز و ساده از اراضی انجام می‌شد که خود دارای مشکلات متعددی ازجمله عدم دقت، پراکندگی و نارسایی آنها برای حل مشکلات قانونی پیرامون زمین بود. به همین سبب دولتها با پیشرفت علم و فنّاوریهای مدیریت زمین و علم نقشه‌برداری به سمت تدوین نقشه‌های جامعی که ما امروزه آن را در قالب «کاداستر» می‌شناسیم حرکت نمودند.
در حال حاضر اهمیت کاداستر در کشورها به‌اندازه‌ای است که یکی از شاخصه‌های توسعه‌یافتگی و مبنایی برای ارزیابی نظم قضایی و امنیت حقوقی در املاک و اراضی به شمار می‌رود. با تصویب قانون جامع حد نگار (کاداستر) در سال 1393 و آیین‌نامه آن در سال 1395، امیدهای جدیدی برای دستیابی به‌نظام جامع حدنگاری در ساختار حقوقی اراضی کشور در دلها زنده شده است. به‌ویژه اینکه، با توجه به سابقه نه‌چندان موفق نهادهای متولی، مجلس برای دستیابی به چنین ساختاری برای سازمان ثبت‌اسناد و املاک مهلت زمانی پنج‌ساله‌ای در نظر گرفته و در راستای نظارت مقرر گردیده است که هرساله گزارشی از اقدامات خود دراین زمینه به مجلس ارائه نماید؛ بنابراین با پیش‌بینی مهلت و زمان مزبور امید است که در اوان سده جدید شمسی شاهد دستیابی به‌نظام جامع و به هنگام از کاداستر در کشور باشیم.
در نوشتار حاضر سعی شده است نظام حقوقی نهاد کاداستر موردبررسی و مطالعه قرار گیرد. دراین نوشتار علاوه بر بررسی تجربه ایران و تحلیل برخی مسائل حقوقی کاداستر به تجربه برخی از کشورها درزمینه کاداستر نیز اشاره‌شده است. به‌عبارت‌دیگر می‌توان گفت این اثر با رویکرد تطبیقی و به‌اختصار به موضوع نحوه اجرای کاداستر در سازمانهای اجرایی دولتی مرتبط با زمین پرداخته است. مباحثی که دراین کتاب ارائه‌شده در چهارفصل مجزا طراحی‌شده است. فصل اول به بررسی مفاهیم، مبانی، انواع و اهداف کاداستر در نظام حقوقی پرداخته است. دراین فصل مفهوم کاداستر و اصطلاحات فنی و حقوقی را توضیح خواهیم داد و نیز مبانی نظری کاداستر و انواع کاداستر و اهدافی که کاداستر به دنبال آن است بررسی‌شده است.
موضوع فصل دوم مطالعه پیشینه و منابع حقوقی و اجرایی کاداستر با تاکید بر نظام حقوقی ایران است که این فصل نیز به‌نوبه خود در دو مبحث مجزا شامل پیشینه تاریخی و منابع حقوقی کاداستر تقسیم‌بندی می‌شود. در فصل سوم که محور مهمی است، مسائل حقوقی و اجرایی کاداستر موردبررسی قرارگرفته است. ازجمله مهم‌ترین مسائل حقوقی کاداستر بحث نهادهای متولی، تکالیف سازمان ثبت و نیز بررسی و ارزیابی محتوای اسناد کاداستر و حل‌وفصل اختلافات ناشی از آن است. درنهایت در فصل چهارم به مطالعه تطبیقی نهاد کاداستر پرداخته‌شده است.


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۱۲۶
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *