حقوق و قرارداد کارگران مشمول قانون کار

دسته: حقوق همگانی
بدون دیدگاه
دوشنبه - ۳ آبان ۱۳۹۵


حقوق و قرارداد کارگران مشمول قانون کار

حقوق و قرارداد کارگران مشمول قانون کار

 %d8%ad%d9%82%d9%88%d9%82-%d9%88-%d9%82%d8%b1%d8%a7%d8%b1%d8%af%d8%a7%d8%af-%da%a9%d8%a7%d8%b1%da%af%d8%b1%d8%a7%d9%86

پرسش: کارگری در حین کار دچار حادثه شده و ازکارافتاده جزئی شناخته‌شده است. آیا کارفرما می‌تواند از ارجاع کار به او خودداری کند، تکلیف مراجع حل اختلاف در این زمینه چیست؟

پاسخ: چنانچه کاهش قدرت کار بیمه‌شده بین 33 تا 66 درصد و به علت حادثه ناشی از کار باشد، بیمه‌شده ازکارافتاده جزئی شناخته‌شده و مشمول مستمری مقرر در ماده 73 قانون مرقوم بوده و لهذا درخواست بازگشت به کار این قبیل کارگران نیز با توجه به حدود توانایی انجام کار آنها قابل‌بررسی و رسیدگی در مراجع حل اختلاف قانون کار خواهد بود.

پرسش: در قراردادهای کاری که برای انجام فعالیتهای مستمر کارگاه منعقد می‌شوند آیا طرفین می‌توانند به‌طور یک‌جانبه قرارداد را فسخ کنند؟

پاسخ: کلیه قراردادهای کار منعقده فی‌مابین کارگران و کارفرمایان مشمول قانون کار، صرف‌نظر از نوع فعالیت و استمرار و یا عدم استمرار آن، به‌استثنای قراردادهایی که برای مدت موقت و یا جهت انجام کار معین منعقد می‌شوند، از سوی هر یک از طرفین با رعایت تشریفاتی به‌طور یک‌جانبه قابل‌فسخ (استعفا از ناحیه کارگر و اخراج از سوی کارفرما) است. بدیهی است در حالت اخراج تشخیص موجه یا غیرموجه بودن قطع رابطه با مراجع حل اختلاف قانون کار خواهد بود.

پرسش: در محاسبه حق سنوات و دیگر مزایای مقرر در قانون کار، مزد مأخذ محاسبه شامل کدام‌یک از دریافتیهای کارگر است؟

پاسخ: در کارگاههای دارای طرح مصوب طبقه‌بندی مشاغل، مزد گروه و پایه و در سایر کارگاهها مزد ثابت (مجموع مزد شغل و مزایای ثابت پرداختی به‌تبع شغل) مبنای احتساب حق سنوات و مزایای قانون کار و دیگر مواردی است که پرداخت مبلغی بابت مزایای سنوات و سابقه کار در قانون مرقوم و یا دیگر مقررات پیش‌بینی‌شده باشد.

پرسش: در بعضی از کارگا‌هها، کارفرما در طول اشتغال کارگر در واحد مربوط مبلغی را به‌عنوان حق سنوات به‌صورت علی‌الحساب پرداخت می‌کند. آیا این تسویه‌حساب معتبر است؟

پاسخ: ازآنجاکه مزایای سنوات خدمت مقرر در قانون کار ازجمله حقوقی است که به هنگام قطع رابطه کارگر با کارفرما به یکی از طرق پیش‌بینی‌شده در قانون کار تحقق پیدا می‌کند، هرگونه وجهی که در زمان اشتغال تحت عنوان مزایای سابقه کار پرداخت‌شده باشد، به‌عنوان علی‌الحساب تلقی و به هنگام خاتمه قرارداد کار قابل تهاتر است.

پرسش: کارگری با کارفرما بابت سوابق کار خود تسویه‌حساب قطعی کرده و با انعقاد قرارداد کار دیگری به همکاری خود در کارگاه ادامه می‌دهد. آیا وی می‌تواند ادعای پایه سنواتی برای سوابق کار قبلی را داشته باشد؟

پاسخ: اصولاً وقتی کارگر با سوابق کار قبلی خود تسویه‌حساب قطعی کرده و به‌این‌ترتیب خاتمه قرارداد کار محقق شود در به‌کارگیری و استخدام مجدد وی ادعای پایه‌های سنواتی برای سوابق گذشته که بابت آن تسویه‌حساب به‌عمل‌آمده است مورد پیدا نمی‌کند.

پرسش: آیا بر اساس مقررات قانون کار، باید به کارگرانی که بدون دلیل موجه اخراج می‌شوند خسارت اخراج پرداخت شود؟

پاسخ: در قانون کار درزمینه پرداخت خسارت اخراج پیش‌بینی خاصی به عمل نیامده است بلکه تنها در مواردی که مراجع حل اختلاف اخراج کارگر را موجه تشخیص دهند به ازای هرسال 30 روز حقوق تحت عنوان مزایای سنوات خدمت تعیین می‌کنند و درصورتی‌که اخراج کارگر را غیرموجه تشخیص دهند حکم بازگشت بکار همراه با پرداخت حق السعی از تاریخ اخراج تا تاریخ بازگشت به کار صادر می‌شود.

منبع: سایت حق جو


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۶۰
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *