حقوق شهروندی در کلانتری ها

دسته: حقوق همگانی
بدون دیدگاه
سه شنبه - ۱۸ خرداد ۱۳۹۵


حقوق شهروندی در کلانتری ها

بسیاری از مراجعات شهروندان، برای تظلم‌خواهی و اعلام جرم، (پس از ثبت شکایت در دادسرا) به کلانتری‌های محل ارجاع داده می‌شود و شاکی، متهم، شهود و گواهان همگی باید در مرحله اول در کلانتری‌ها حضور یابند و در این راستا نیروهای کلانتری مکلف هستند بدون دستور مقام قضایی راسا با متهمان برخورد کنند. بنابراین لازم است در کلانتری‌ها واحدی برای مشاوره به شهروندانی که در استیصال شدید روحی و روانی و ضررو زیان مادی و معنوی به کلانتری پناه می‌آورند، ایجاد و اطلاعاتی برای ادامه و پیگیری پرونده‌ها در اختیار افراد قرار گیرد تا افرادی که اطلاعات زیادی در این زمینه ندارند دچار سردرگمی نشوند.
به گزارش پایگاه آموزشی مهداد، رعایت حقوق شهروندی از اصولی است که باید مورد توجه قرار گیرد و این حقوق باید توسط تمامی افراد جامعه و نهادها رعایت شود. البته باید گفت حقوق شهروندی دارای ابعاد گوناگونی است که ما فعلاً به رعایت حقوق شهروندی در کلانتری‌ها می‌پردازیم.
همانطور که می‌دانیم بسیاری از مراجعات شهروندان، برای تظلم‌خواهی و اعلام جرم، (پس از ثبت شکایت در دادسرا) به کلانتری‌های محل ارجاع داده می‌شود و شاکی، متهم، شهود و گواهان همگی باید در مرحله اول در کلانتری‌ها حضور یابند و در این راستا نیروهای کلانتری مکلف هستند بدون دستور مقام قضایی راسا با متهمان برخورد کنند، و مستحضر هستید که همه افراد آگاهی‌های لازم حقوقی و عمومی جامعه از قبیل آگاهی‌های پزشکی، روانی و درمانی را ندارند، لازم است در کلانتری‌ها واحدی برای مشاوره به شهروندانی که در استیصال شدید روحی و روانی و ضررو زیان مادی و معنوی به کلانتری پناه می‌آورند ایجاد و اطلاعاتی برای ادامه و پیگیری پرونده‌ها در اختیار افراد قرار گیرد تا افرادی که اطلاعات زیادی در این زمینه ندارند دچار سردرگمی نشوند.
به دلیل اینکه در مرحله کلانتری، دسترسی به وکیل و مشاوره حقوقی برای شهروندان میسر نیست لازم است در کلانتری‌ها افسران زبده و باتجربه در این زمینه تربیت و تحت آموزش قرار گیرند که مشاوره‌های لازم را در امور حقوقی، قضایی، درمانی و بهداشتی به مراجعان ارائه کنند.
به عنوان نمونه وقتی شاکی برای اعلام سرقت به کلانتری مراجعه می‌کند در کلانتری باید راهنمایی لازم در مورد نحوه تنظیم شکایت، ادله و اسناد مورد نیاز برای تکمیل این شکایت توسط مشاوران موجود در کلانتری در اختیار شاکی که اطلاعات زیادی از روند پرونده ندارد گذاشته شود. البته باید گفت مدتی است واحدهای مددکاری در کلانتری‌ها پیش‌بینی شده است، اما در عمل مشاهده می‌شود این واحدها کارآیی لازم را  برای حل مشکلات عمومی شهروندان در مراجعات به کلانتری‌ها ندارند و عملاً مردم و شهروندان نمی‌توانند نیازهای ضروری خود را در زمینه‌های مختلف از طریق خدمات مشاوره‌ای تامین کنند.
بنابراین باید دولت و نیروی انتظامی با اختصاص واحدهای متشکل از افسران و درجه‌داران متخصص در این زمینه‌ها نسبت به تامین این حق از حقوق شهروندی اقدام کنند تا افراد بتوانند در کمال آرامش مشکلات خود را در کلانتری‌ها مطرح کنند و در این راستا احقاق حق و اجرای عدالت نیز میسر شود. منبع :پایگاه آموزشی مهداد


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۲۵۰
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *