حقوق شهروندی ، فهرستی است از آنچه همه باید بدانند

دسته: رویداد حقوقی
بدون دیدگاه
یکشنبه - ۱۵ اسفند ۱۳۹۵


حقوق شهروندی ، فهرستی است از آنچه همه باید بدانند

معاون پارلمانی رئیس جمهور توضیح داد:

حقوق شهروندی ، فهرستی است از آنچه همه باید بدانند

تا افراد از حقوق خود آگاه نباشند نمی توانند مطالبه کنند

 

معاون پارلمانی رئیسجمهوری با بیان اینکه در جامعهای که حاکمیت قانون نباشد صحبت از توسعه بیاساس است گفت: پیشتاز توسعه در عرصههای اقتصادی، اجتماعی و سیاسی، توجه به حاکمیت قانون و حقوق شهروندی است.

معاون پارلمانی رئیس‌جمهوری ادامه داد: آرامش و امنیت یکی از اساسی‌ترین بسترهایی است که باید به‌عنوان یک زیرساخت بنیادین به آن نگاه شده و در سایه حاکمیت قانون مورد توجه قرار گیرد.

وی بیان کرد: در جامعه‌ای که حقوق مردم خدشه‌دار شده و نادیده گرفته شود و در آن خبری از حاکمیت قانون نباشد، صحبت از رونق اقتصادی و حقوق شهروندی و سرمایه‌گذاری و اقتصاد، بی‌اساس است.

امیری تصریح کرد: سرمایه‌گذاری که به رعایت حقوق خود در کشوری اعتماد و اطمینان نداشته باشد، برای سرمایه‌گذاری در آن کشور با تردید مواجه است.

وی ادامه داد: گردشگرانی که برای آشنایی هرچه بیش‌تر با فرهنگ غنی ایران اسلامی به کشور سفر می‌کنند باید با اعتماد قدم به این خاک بگذارند و در صورت مواجه‌شدن با مسائل حقوقی با مشکل مواجه نشوند.

معاون پارلمانی رئیس‌جمهوری بیان کرد: دکتر روحانی در ایام انتخابات منشور حقوق شهروندی را مطرح کرد که این منشور بر اساس منطق قوی و محکمی بوده و در صد روز اول استقرار دولت با همکاری وکلا و قضات برجسته تنظیم و در آذرماه سال جاری با 21 عنوان و 100 ماده رونمایی شد.

وی ادامه داد: این منشور حقوق شهروندی از غنای کارشناسی و نوآوری قابل‌توجهی برخوردار بوده اما ابلاغ این حقوق در مسیر اجرا و تحقق اهداف و موانع موجود نیز باید مورد بررسی دقیق قرار گیرد.

امیری اظهار کرد: حقوق شهروندی فهرستی مشروح از مسائلی است که باید شهرودان نسبت به آن اطلاعات کافی داشته باشند زیرا افراد تا نسبت به حقوق خود آگاه نباشند نمی‌توانند آنها را مطالبه کنند.

وی افزود: رسانه‌ها، مدارس، همایش و اجتماعات مختلف می‌تواند بستر مناسبی برای شناساندن هرچه بیش‌تر منشور حقوق شهروندی به مردم باشد.

معاون پارلمانی رئیس‌جمهوری هم‌چنین به ارتباط حقوق شهروندی و وکلای دادگستری اشاره کرد و گفت: حق داشتن وکیل یکی از اصلی‌ترین حقوق شهروندی و استقلال کانون وکلا نیز به همین نسبت از اهمیت برخوردار است.

وی بیان کرد: برشمردن حقوق شهروندی به‌تنهایی کفایت نمی‌کند بلکه نقش وکلای دادگستری نیز در احقاق حقوق شهروندی مؤثر است چرا که این حقوق تنها منحصر به پرونده‌های کیفری و مدنی نبوده و در پرونده‌های اداری و انضباطی و سلامت نیز وکیل نقش مهمی دارد.

امیری افزود: وکلا بازوان جامعه در اجرای حقوق شهروندی هستند و دولت برای استقلال کانون وکلا و ارتقای جایگاه این کانون اعتقاد و اهتمام ویژه‌ای دارد. منبع: ایرنا


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۵۵
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *