حقوق شهروندی باعث تعدیل شکافهای اجتماعی می‌شود

دسته: حقوق و اجتماع
بدون دیدگاه
یکشنبه - ۱۹ دی ۱۳۹۵


حقوق شهروندی باعث تعدیل شکافهای اجتماعی می‌شود

یک جامعهشناس:

حقوق شهروندی باعث تعدیل شکافهای اجتماعی میشود

191111191

استاد جامعهشناسی و عضو هیأت علمی دانشگاه رازی کرمانشاه گفت: حقوق شهروندی یکی از نیازهای اساسی جامعه ماست و این موضوع باعث تعدیل شکافهای اجتماعی و یکپارچه شدن ملت میشود.

محمدتقی سبزه‌ای، در خصوص منشور حقوق شهروندی رئیس‌جمهوری افزود: وقتی‌که مستندات حقوق شهروندی به‌خصوص در قانون اساسی را مطالعه می‌کنیم نتیجه می‌گیریم که حقوق شهروندی در واقع بازخوانی حقوق گذشته است و به عبارتی یک یادآوری برای حقوقی است که مردم دارند و فراموش نکنیم که نظام جمهوری اسلامی برای تحقق همین حقوق به وجود آمده است.

حقوق شهروندی پایه و اساس ملت- دولت سازی

این استاد دانشگاه با اشاره به این‌که حقوق شهروندی پایه و اساس ملت- دولت سازی است، گفت: امروزه واگراییهایی که در کشورهای منطقه خاورمیانه وجود دارد به دلیل ناتوانی دولتها در اجرای حقوق شهروندی بوده است، لذا ارائه منشور حقوق شهروندی جزو کارهای اساسی و خوب دولت است که منجر به بیمه کردن کشور از این واگراییها می‌شود. سبزه‌ای ادامه داد: حقوق شهروندی باعث می‌شود که مردم کشور را متعلق به خود بدانند به عبارتی این موضوع باعث بالا رفتن سطح مشارکتهای اجتماعی در امر توسعه و در نتیجه افزایش سرمایه‌های اجتماعی می‌شود به‌گونه‌ای که روند توسعه اجتماعی شتاب بیشتری می‌گیرد و همکاری دولت و مردم افزایش پیدا می‌کند.

حقوق شهروندی انگیزه مشارکت

این جامعه‌شناس با تأکید بر این‌که مشارکت یکی از مباحث محوری توسعه است، افزود: برای انجام خیلی از کارها باید مردم مشارکت داشته باشند اما این مشارکت نیازمند انگیزه است و در واقع حقوق شهروندی این انگیزه را به افراد می‌دهد به این‌ معنی که ایران مال همه ماست و اگر ایران پیشرفت کند همه ما هم پیشرفت خواهیم کرد. به گفته سبزه‌ای، با تحقق حقوق شهروندی احساس محرومیت، تبعیض و نبود عدالت اجتماعی بخصوص در بین اقلیتهای قومی و مذهبی از بین می‌رود.

تکالیف شهروندی در مقابل حقوق شهروندی

این عضو هیأت علمی دانشگاه رازی در خصوص تحقق عملی حقوق شهروندی نیز گفت: حقوق شهروندی نباید فقط در حد حرف باقی بماند بلکه باید عملی بشود یعنی دولت سازوکارهای اجرای حقوق شهروندی را تأمین بکند لذا اجرای برخی از بندهای منشور شهروندی هزینه دارد و دولت باید هزینه آن را بپردازد مانند حق کار، مسکن و بهداشت، زیرا در صورت محقق نشدن این موضوع یاس و سرخوردگی در جامعه به وجود می‌آید و نتیجه کار معکوس می‌شود.

سبزه‌ای ادامه داد: آن‌چه در حقوق شهروندی در دنیا مطرح می‌شود این است که مردم در مقابل حقوق شهروندی تکالیف شهروندی هم باید داشته باشند به‌عنوان‌ مثال مردم باید برای تحقق حقوق شهروندی که بار مالی برای دولت دارد مالیاتشان را پرداخت کنند و در برابر کشورشان از جمله برای مثال در برابر حفظ محیط‌زیست مسؤولیت بیشتری قبول کنند.

حقوق شهروندی ژست انتخاباتی نیست

این جامعه‌شناس در پایان تأکید کرد: تدوین حقوق شهروندی ژست انتخاباتی یا یک موضوع تشریفاتی نیست بلکه کار بزرگی است و به ما یادآوری می‌کند که باید این حقوق را اساس قرار بدهیم و عملی بکنیم.

وی افزود: تجربه تاریخی کشورهای پیشرفته هم نشان می‌دهد که با اعطای حقوق شهروندی مانند افزایش دستمزد، بیمه کارگران و … تظاهرات و اعتصابات جامعه کارگری بعد از جنگ جهانی دوم کاهش پیدا کرد و هم‌چنین وقتی حقوق شهروندی به زنان دادند جنبشهای زنان در نتیجه کاهش شکاف جنسیتی نیز افت پیدا کرد. منشور حقوق شهروندی با هدف استیفا و ارتقای حقوق شهروندی و به‌منظور تدوین «برنامه و خط‌مشی دولت»، موضوع اصل ١٣۴ قانون اساسی، تنظیم شده و شامل مجموعه‌ای از حقوق شهروندی است که یا در منابع نظام حقوقی ایران شناسایی شده‌اند و یا دولت برای شناسایی، ایجاد، تحقق و اجرای آنها از طریق اصلاح و توسعه نظام حقوقی و تدوین و پی‌گیری تصویب لوایح قانونی یا هرگونه تدبیر یا اقدام قانونی لازم تلاش جدی و فراگیر خود را معمول خواهد داشت. این منشور در روز دوشنبه بیست و نهم آذر ١٣٩۵ در همایش «قانون اساسی و حقوق ملت» با حضور رئیس‌جمهوری و حقوقدانان و وکلا رونمایی شد. منبع: ایرنا


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۳۴
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *