حقوق جزای اختصاصی جرایم علیه امنیت و آسایش عمومی

دسته: معرفی کتاب
بدون دیدگاه
یکشنبه - ۳ بهمن ۱۳۹۵


حقوق جزای اختصاصی جرایم علیه امنیت و آسایش عمومی

حقوق جزای اختصاصی جرایم علیه امنیت و آسایش عمومی

 

264971010

نویسنده: دکتر حسن‌پور بافرانی

ناشر: جنگل، جاودانه

سال انتشار: 1395

قیمت: 13600 تومان

در دروس حقوق جزای اختصاصی، هم‌زمان سه هدف دنبال می‌شود. اولاً دانشجویان، با جرایم و مجازاتهای مهمی که در نظام حقوقی کشور است آشنا می‌شوند، ثانیاً به‌صورت قاعده‌مند و نه سلیقه‌ای، نحوه تفسیر قوانین کیفری را می‌آموزند و ثالثاً با نحوه تجزیه‌وتحلیل جرایم آشنا می‌شوند.

هدف دوم، مهم‌تر و ارزشمندتر است. عدم توجه به این هدف، کار تفسیر قانون و انطباق اعمال ارتکابی افراد بر آن را تا حد یک سلیقه و نظر شخصی تنزل داده و خطرات جبران‌ناپذیری را به حقوق و آزادیهای فردی وارد می‌کند. برعکس، توجه به این هدف از لحاظ آموزشی، دانشجو را درگیر بحث کرده و باعث تقویت ذهن او در تمسک به اصول و قواعد تفسیر قوانین کیفری می‌گردد. از لحاظ ماهیتی هم باعث استحکام نظرات شده و راه را بر ورود نظریات بی مبنا، سست و سلیقه‌ای به نظام حقوقی کشور می‌بندد.

مضافاً که در نهایت به یکسانی نظرات ارائه شده توسط حقوق‌دانان هم کمک شایان توجهی می‌کند. درست است که در عالم حقوق، قواعدی دقیق بسان قواعد ریاضی نیست، امّا چنین هم نیست که هیچ نظم و منطقی حاکم بر قواعد حقوقی نباشد. در صورت صریح و شفاف بودن حکم قانون و مصادیق آن، مشکلی پیش نمی‌آید ولی برای تفسیر قوانین ناقص، مبهم و غیرشفاف هم اصول و قواعد تفسیر قوانین کیفری، حکم همان قواعد ریاضی را دارد که حقوق‌دان را در ارائه نظری مستدل و مستحکم، راهنمایی و هدایت می‌کند.

عدم توجه یکسان و شایسته به هر سه هدف فوق، بخصوص عدم برجستگی هدف دوّم در منابع درسی موجود برای «جرایم علیه امنیت و آسایش عمومی»، نویسنده را بر آن داشت تا به تدوین یادداشتهای خود در این خصوص بپردازد؛ نویسنده کتاب اذعان دارد که قلم‌زدن در وادی جرایم علیه امنیت و آسایش عمومی برای حقوق‌دانی که در تفاسیر خود هم باید به نظم عمومی به‌عنوان یکی از اهداف قدیمی حقوق جزا بیندیشد و هم پاسدار حقوق و آزادیهای فردی به‌عنوان یکی از اهداف مدرن و متعالی حقوق جزا و مورد تأکید اصل نهم قانون اساسی باشد، کاری سخت و دشوار است.

عمده‌ترین موارد عدول از اصول حقوق کیفری، جایگاه جرایم سیاسی، مفاهیم مبهم همچون امنیت ملی، صدمه به امنیت و افساد فی‌الارض و… در این حوزه می‌باشد. در عین حال آن‌چه طی این مسیر را هموار و البته شیرین می‌کند، وجود اصول و قواعد تفسیر قوانین کیفری است که چون چراغی فروزان، فراروی سالکان این طریق قرار دارد و خطای اندیشه را به حداقل ممکن می‌رساند. در این کتاب، تلاش شده است تا مطابق سرفصل وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، جرایم علیه امنیت و آسایش عمومی، به نحوی ساده و روشمند تجزیه‌وتحلیل شود تا دانشجوی حقوق کاملاً با جرم موردمطالعه آشنا شود؛ ضمن آن‌که اگر خواست زمانی به تجزیه‌وتحلیل جرمی بپردازد و به‌عنوان مثال مقاله‌ای بنویسد، روش آن را یاد بگیرد.

هم‌چنین در استدلالهای مطرح‌شده، چارچوبها و اصول را به‌صورت قاعده‌مند بیاموزد تا بتواند برای هر جرم دیگری هم که آن را در کلاس درس مطالعه نکرده است، به کار گیرد.

منبع: سایت انتشارات جنگل، جاودانه

 


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۱۶۳
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *