حقوق جامع شهروندی

دسته: معرفی کتاب
بدون دیدگاه
سه شنبه - ۱۱ آبان ۱۳۹۵


حقوق جامع شهروندی

حقوق جامع شهروندی

 photo_2016-10-31_09-47-56

نویسنده: دکتر محمود براتی نیا

 ناشر: فکر سازان

سال انتشار:1395

شابک: 1-21-7560-600-978

قیمت: 230,000 ریال

تعداد جلد: 2

معرفی کتاب «حقوق جامع شهروندی»

بررسی مسائل حوزه حقوق شهروندی، یکی از ضرورت‎هایی است که در دهه‎های اخیر بیش از پیش ملموس می‎باشد. زیرا رشد شتابان فناوری اطلاعات و به دنبال آن توسعه شبکه‎های سریع ارتباطی، افق‎های تازه‎ای را در زمینه مسائل اجتماعی گشوده است. به‎طوری که با توسعه و پیشرفت فناوری‎های نوین و به دنبال انفجار اطلاعات، پاسخ‎گویی به شیوه‎های سنتی دیگر جواب‎گوی نیازهای جامعه امروزی نبوده و لذا تبیین چالش‎ها به همراه راهکارهای ممکن، ادبیات جدیدتری را اقتضا می‎کند. به‎عبارت دیگر اگر تا دیروز تفحّص در زمینه موضوعات حقوقی، خاص اساتید و دانشجویان این رشته‎ها بوده، در شرایط فعلی باید به‎دنبال تولید اندیشه‎ها و ابتکاراتی بود که به صورت کاربردی به متن جامعه نفوذ یابد. با این هدف اثر فوق ضمن بررسی ابعاد حقوقی حوزه های ذیل، حقوق شهروندی را از دریچه‎ای نو مورد مداقّه قرار داده که مخاطبین آن در کلیه تعاملات اجتماعی و اقتصادی با کار‎بست آن‎ها قادر شوند ضمن حفظ حقوق خود، به حقوق دیگران نیز تجاوز نکنند.

در این مجموعه دوجلدی، در ابتدای هر فصل ضمن بیان مبانی نظری، اصول و قواعد فقهی و حقوقی متناسب با هر بخشی، تحولات قانونگذاری چند دهه اخیر نیز به تصویر کشیده شده و در ادامه طی گفتارهایی با قلمی روان و ساده ابعاد حقوقی حوزه های مختلف شامل مفاهیم حقوق شهروندی، جایگاه فرهنگ حقوقی در روابط اجتماعی، کارکرد حقوق در روابط خانوادگی و نیز طرق نظام‎مند کردن داد و ستدهای روزمره در میان تجّار و بازرگانان و آحاد شهروندان، مورد بحث واقع شده است. به علاوه مسائل خاص حوزه حقوق تجارت جهت آگاهی بیشتر هنگام تشکیل شرکت های تجاری و وجه تمایز حقوق تجارت از قانون مدنی، مورد مداقّه قرار گرفته است. همچنین چگونگی مسائل مهم شهری و شهرنشینی با تبیین کاربری اراضی درون و برون شهری به خصوص پس از ورود دولت و شهرداری ها با اعمال تحدید مالکیت هایی که به هدف رعایت اصول شهر سازی و ملاحظات زیست محیطی و حفظ ثروت های ملی صورت می پذیرد، مطمح نظر قرار گرفته است.

متعاقباً با توجه به طرح دعاوی متعدد حقوقی و کیفری در مراجع قضایی و عدم تعادل بین عرضه خدمات قضایی و تقاضاهای پر حجم جاری، به جهت جلوگیری از سرریز شدن پرونده های عدیده به دادگستری ها، نحوه طرح دعاوی گوناگون، حقوق طرفین دعوی و نیز مسائل مرتبط با اخلاق حرفه‎ای، مسئولیت ها و تعهدات مشاغلی از قبیل قضاوت و وکالت، بیان گردیده و در ادامه اصول و قواعد حاکم بر معاملات اموال منقول و غیرمنقول و نحوه تنظیم بیع نامه‎ها و شرایط ضمن آن، توضیح داده شده و سپس مسائل پیچیده ملکی و ثبتی، طرق افراز و تفکیک آن‎ها و ضرورت ها و مقتضیات ساخت وسازهای موجود، با توجه به ضوابط جاری در خصوص واحدهای مسکونی، تجاری و اداری مورد بررسی واقع شده است. در مباحث میانی اصول و قواعد حاکم بر قراردادهای اداری و تفاوت آن‎ها با قراردادهای خصوصی، از این جهت که این قراردادها جزء نظام حقوقی عمومی هستند که از اصول و قواعد آن پیروی می کنند، مورد گفت وگو قرار گرفته، تا هم دستگاه‎های اجرایی و شهرداری ها و هم پیمانکاران با حقوق و وظایف خود آشنایی بیشتری یابند.

سپس با توجه به این‎که مسائل مربوط به تحولات حوزه حقوق کار و روابط بین کارگر و کارفرما به گونه‎ای است که هر مخاطبی را وادار به چنین نگرشی می‎کند که، امروزه با وضع مقررات حمایتی به عنوان قواعد آمره و با دخالت دولت در اراده طرفین قراردادکار، دیگر نمی‎توان به مانند اعصار گذشته آن را از شاخه‎های حقوق مدنی و اجاره اشخاص تلقی نمود، لذا ابعاد مقررات قانون کار با آخرین اصلاحات بحث گردیده است.

انتظار می‎رود برآیند این حرکت، پی‎ریزی جهتی شود که با نهادینه کردن فرهنگ حقوقی در کلیه اجزاء زندگی، نه تنها حجم بسیاری از مناقشات موجود را کاهش دهد، بلکه امنیت روانی که هدف غایی نگارش آن است، بر جامعه اسلامی ما حاکم شود.

در پایان ضمن قدردانی از زحمات بی دریغ پژوهشگر این اثر جناب آقای دکتر محمود براتی نیا قاضی بازنشسته دادگستری و مدرس دانشگاه و نیز همکاران ایشان که تلاش های وافری را صرف نگارش،گردآوری آن نموده اند، شایان توجه است که این کتاب توسط انتشارات فکرسازان انتشار یافته که به صورت برخط از طریق آدرس زیر قابل تهیه است.

http://www.fekrsazan.ir


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۱۲۷
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *