حقوق بشر سازمان ملل خواستار تعطیلی بازداشتگاه استرالیا در نائورو شد

دسته: حقوق بین الملل
بدون دیدگاه
دوشنبه - ۲۹ شهریور ۱۳۹۵


حقوق بشر سازمان ملل خواستار تعطیلی بازداشتگاه استرالیا در نائورو شد

حقوق بشر سازمان ملل خواستار تعطیلی بازداشتگاه استرالیا در نائورو شد

%d8%ad%d9%82%d9%88%d9%82-%d8%a8%d8%b4%d8%b1-%d8%b3%d8%a7%d8%b2%d9%85%d8%a7%d9%86-%d9%85%d9%84%d9%84-%d8%ae%d9%88%d8%a7%d8%b3%d8%aa%d8%a7%d8%b1-%d8%aa%d8%b9%d8%b7%db%8c%d9%84%db%8c

دفتر حقوق بشر سازمان ملل متحد از دولت استرالیا خواست بازداشتگاه نگهداری پناهجویان در جزیره نائورو را که شرایط وخیم و بسیار دشوار آن با انتقادهای شدید بین‌المللی روبرو شده است، تعطیل کند.
به گزارش ایرنا، ‘چیترالخا میسی’ نماینده جدید کمیساریای حقوق بشر سازمان ملل در منطقه اقیانوس آرام روز شنبه گفت که استرالیا باید اراده سیاسی نشان داده و به نگهداری بدون محدودیت پناهجویان در نائورو پایان دهد.
این در حالی است که ‘پیتر داتون’ وزیر مهاجرت استرالیا روز جمعه با بی اعتنایی به درخواست مردم این کشور برای تعطیلی بازداشتگاه پناهجویان در نائورو که به دلیل شرایط غیراستاندارد مورد انتقاد قرار دارد، تاکید کرد که فرآیند نگهداری پناهجویان در بازداشتگاه نائورو برای دههها ادامه می‌یابد.
سفارت جمهوری اسلامی ایران در استرالیا نیز مردادماه گذشته ‘نگرانی عمیق و اعتراض خود را نسبت به ادعاهای مربوط به نقض حقوق پناهجویان’ در بازداشتگاههای استرالیا در جزیره مانوس در پاپوا گینه نو و نائورو اعلام کرد و خواستار تعطیلی این بازداشتگاهها شد.
نماینده جدید کمیساریای حقوق بشر سازمان ملل در منطقه اقیانوس آرام روز شنبه به ‘گاردین’ استرالیا، گفت: نگهداری پناهجویان در بازداشتگاه نائورو غیرقابل تحمل، نقض حقوق بشر و غیرضروری است. گزارشهای منتشرشده در خصوص خودزنی و آزارهای جنسی در این مرکز باعث نگرانی است و این نگرانیها باید برطرف شود.
روزنامه گاردین چندی پیش هزاران سند از شرایط وخیم نگهداری پناهجویان در بازداشتگاههای مانوس و نائورو منتشر کرد که در آنها موارد متعدد آزار جنسی به‌ویژه به کودکان اشاره‌شده است.
خانم میسی گفت: پناهجویان بازداشتگاه نائورو در صورت تائید وضعیت پناهندگی اشان باید اجازه اسکان در استرالیا و یا هر کشور دیگری را داشته باشند.وی از دولت استرالیا خواست به نگهداری مردان، زنان و کودکان در نائورو، جایی که صدها پناهجو به دلیل وضعیت و آینده نامشخص افسرده شده‌اند، پایان دهد.
اظهارات این مقام سازمان ملل در حالی صورت می‌گیرد که تیمی به سرپرستی وی تحقیقاتی را از بازداشتگاه نائورو انجام دادند که ماه اوت امسال به پایان رسید.
وی در این خصوص گفت: شرایط بازداشتگاه نائورو طی دو سال گذشته بدتر شده است و ما بارها و بارها نگرانیهای خود از وضعیت سلامتی، بهداشتی و آموزشی را اعلام کرده‌ایم.
میسی افزود: ما به‌ویژه نگران خشونتهای جنسی و تعرض به زنان و کودکان در این بازداشتگاه هستیم. شمار خودزنیها نشان‌دهنده سلامت روانی افرادی است که در این بازداشتگاه نگهداری می‌شوند.
درخواست برای تعطیلی بازداشتگاه نائورو در حالی صورت می‌گیرد که وزیر مهاجرت استرالیا روز جمعه تاکید کرد: روابط استرالیا و نائورو برای امور مربوط به نگهداری پناهجویانی که با قایق به استرالیا آمده‌اند و خواهند آمد و بررسی پرونده آنها برای دههها ادامه پیدا خواهد کرد.
بر اساس برخی آمارها حدود 450 ایرانی در بازداشتگاه نائورو و مانوس بسر می‌برند و درخواست آنها برای پناهندگی رد شده است.
منبع: ستاد حقوق بشر قوه قضاییه


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۳۱
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *