حضور پنج دانشگاه ایرانی در یک رتبه‌بندی جهانی

دسته: دانشجوی حقوق
بدون دیدگاه
سه شنبه - ۲۳ شهریور ۱۳۹۵


حضور پنج دانشگاه ایرانی در یک رتبه‌بندی جهانی

رتبه‌بندی جهانی کیواس منتشر شد

حضور پنج دانشگاه ایرانی در یک رتبه‌بندی جهانی

2

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام از انتشار نتایج رتبه‌بندی کیو اس خبر داد و گفت: سه دانشگاه علم و صنعت، صنعتی امیرکبیر و شهید بهشتی برای اولین بار در کنار تهران و شریف قرار گرفتند.
به نقل از پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC)، دکتر محمدجواد دهقانی با اعلام این خبر افزود: نتایج رتبه‌بندی سال ۲۰۱۷-۲۰۱۶ کیو اس حضور سه دانشگاه علم و صنعت، صنعتی امیرکبیر و شهید بهشتی را برای اولین بار در کنار دانشگاه صنعتی شریف و تهران در جمع ۹۱۶ دانشگاه برتر جهان نشان می‌دهد.
وی افزود: این موضوع نویدبخش حرکت هر چه بیشتر دانشگاههای توانمند ایران در رتبه‌بندیهای معتبر بین‌المللی است. کیو اس به‌عنوان یکی از معتبرترین نظامهای رتبه‌بندی بین‌المللی است که دانشگاههای جهان را رتبه‌بندی می‌کند.
سرپرست ISC گفت: روش‌شناسی رتبه‌بندی جهانی کیو اس بر اساس دامنه گسترده‌ای از فعالیتهای دانشگاه طراحی‌شده است و در چهار حوزه کلی وضعیت آموزش، پژوهش، قابلیت جذب در بازار کار و بین‌المللی سازی دانشگاهها توسط شش شاخص زیر ارزیابی می‌شوند.
وی گفت: کیو اس برای بررسی تعداد مقالات پژوهشی اعضای هیأت علمی اطلاعات با استفاده از پایگاه استنادی اسکوپوس که به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین پایگاههای داده در جهان شناخته می‌شود، اطلاعات پنج سال را موردبررسی قرار می‌دهد و تعداد کل استنادات در رابطه با اعضای هیأت علمی دانشگاهها را لحاظ می‌کند.
وی افزود: رتبه‌بندی جهانی کیو اس در سال ۱۷/۲۰۱۶ شامل ۹۱۶ دانشگاه از ۸۱ کشور دنیا بود که ۲۳۸ دانشگاه از آسیا، ۳۴۸ دانشگاه از اروپا، ۱۸۵ دانشگاه از آمریکای شمالی، ۸۵ دانشگاه از آمریکای لاتین، ۴۳ دانشگاه از استرالیا و ۱۷ دانشگاه از آفریقا در محدوده رتبه‌بندی حضور دارند.
سرپرست ISC یادآور شد: موسسه فنّاوری ماساچوست (MIT)، دانشگاه استنفورد، دانشگاه هاروارد، دانشگاه کمبریج، موسسه فنّاوری کالیفرنیا، دانشگاه آکسفورد، دانشگاه کالج لندن، موسسه فنّاوری فدرال سوئیس، امپریال کالج لندن و دانشگاه شیکاگو به ترتیب ۱۰ دانشگاه برتر جهان در رتبه‌بندی سال ۱۷/۲۰۱۶ کیو اس شناخته شدند.
وضعیت دانشگاههای برتر قاره‌های مختلف در رتبه‌بندی کیو اس
قاره آمریکای شمالی
وی اظهار داشت: در رتبه‌بندی کیواس درمجموع ۱۸۵ دانشگاه از ۵ کشور آمریکای شمالی شامل ایالات‌متحده با ۱۵۴ دانشگاه، کانادا با ۲۶ دانشگاه، کاستاریکا با سه دانشگاه، کوبا و پورتوریکو یک دانشگاه حضور دارند. موسسه فنّاوری ماساچوست از آمریکا با رتبه یک جهانی، دانشگاه مک گیل از کانادا با رتبه ۳۰ جهانی، دانشگاه کاستاریکا با رتبه ۴۸۰-۴۷۱، دانشگاه هاوانا از کوبا با رتبه ۷۰۱ + و دانشگاه پورتوریکو با رتبه ۷۰۱ + در جمع ۹۱۶ دانشگاه برتر جهان قرار دارند.
قاره اروپا
سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام در ادامه گفت: در رتبه‌بندی کیواس درمجموع ۳۴۸ دانشگاه از ۳۲ کشور اروپایی حضور دارند که دانشگاه کمبریج، آکسفورد و کالج لندن از انگلستان با رتبه‌های ۴، ۶ و ۷ جهانی، موسسه فنّاوری فدرال سوئیس از کشور سویس با رتبه ۸ جهانی، امپریال کالج لندن در رتبه ۹ برترین دانشگاههای قاره اروپا را تشکیل می‌دهند.
قاره آمریکای جنوبی
دهقانی گفت: در رتبه‌بندی کیواس درمجموع ۸۵ دانشگاه از ۹ کشور آمریکای شمالی حضور دارند که دانشگاه بوینس آیرس از آرژانتین با رتبه ۸۵ جهانی، دانشگاه سائوپائولو با رتبه ۱۲۰ جهانی، دانشگاه ملی مکزیک در رتبه ۱۲۸ جهانی و دانشگاه کاتولیک شیلی در رتبه ۱۴۷ برترین دانشگاههای این قاره را تشکیل می‌دهند.
قاره استرالیا
سرپرست ISC گفت: در رتبه‌بندی کیواس درمجموع ۴۳ دانشگاه، دو کشور استرالیا و نیوزیلند نیز حضور دارند که دانشگاه ملی استرالیا با رتبه ۲۲، دانشگاه ملبورن با رتبه ۴۲، دانشگاه سیدنی با رتبه ۴۶ جهانی و دانشگاه نیو ساوت ولز با رتبه ۴۹ برترین دانشگاههای قاره استرالیا را تشکیل می‌دهند.
قاره آفریقا
دهقانی افزود: در رتبه‌بندی کیواس درمجموع ۱۷ دانشگاه از ۵ کشور قاره آفریقا حضور دارند که دانشگاه کیپ‌تاون از آفریقای جنوبی با رتبه ۱۹۱، دانشگاه ویتواترسرند با رتبه ۳۵۹، دانشگاه آمریکایی مصر با رتبه ۳۶۵ جهانی برترین دانشگاههای این قاره را تشکیل می‌دهند.
قاره آسیا
سرپرست ISC در ادامه گفت: در رتبه‌بندی کیو اس درمجموع ۲۳۸ دانشگاه، ۲۹ کشور قاره آسیا حضور دارند که دانشگاه ملی سنگاپور با رتبه ۱۲، دانشگاه نانیانگ از سنگاپور با رتبه ۱۳، دانشگاه تسینگهوا از چین با رتبه ۲۴ جهانی، دانشگاه هنگ‌کنگ با رتبه ۲۷ جهانی و دانشگاه توکیو از ژاپن با رتبه ۳۴ برترین دانشگاههای این قاره را تشکیل می‌دهند.
وضعیت دانشگاههای ایران در منطقه
دهقانی گفت: در رتبه‌بندی سال ۱۷/۲۰۱۶ کیو اس ۵ دانشگاه از جمهوری اسلامی ایران دراین رتبه‌بندی حضور یافتند. دانشگاه صنعتی شریف با کسب رتبه در بازه ۴۴۰-۴۳۱، دانشگاه علم و صنعت در اولین حضور خود با کسب رتبه در بازه ۵۰۰-۴۹۱، دانشگاه صنعتی امیرکبیر در اولین حضور خود با کسب رتبه ۵۵۰-۵۰۱، دانشگاه تهران با کسب رتبه در بازه ۶۰۰-۵۵۱ و دانشگاه شهید بهشتی در اولین حضور خود با کسب رتبه ۷۰۱ + در جمع ۹۱۶ دانشگاه برتر جهان قرار گرفت.
وی گفت: حضور سه دانشگاه از ایران برای اولین بار در رتبه‌بندی جهانی کیو اس نشان از توجه دانشگاههای تراز اول کشور به بحث رتبه‌بندیهای بین‌المللی است و نویدبخش حضور سایر دانشگاههای ایران است.
وی افزود: در رتبه‌بندی سال ۱۷/۲۰۱۶ کیو اس، از کشور ترکیه دانشگاه بیلکنت با رتبه ۴۲۰-۴۱۱، از کشور امارات دانشگاه خلیفه با رتبه ۴۱۰-۴۰۱، از کشور عمان دانشگاه سلطان قابوس با رتبه ۴۶۰-۴۵۱، از کشور عربستان دانشگاه نفت و گاز فهد با رتبه ۱۸۹، از کشور قطر دانشگاه قطر با رتبه ۳۹۳، از کشور قطر دانشگاه قطر با رتبه ۳۹۳ برترین دانشگاههای کشور خود بودند.
دهقانی خاطرنشان کرد: همچنین از کشور پاکستان دانشگاه ملی علوم و فنّاوری اسلام‌آباد با رتبه ۵۵۰-۵۰۱، از کشور مالزی دانشگاه مالایا با رتبه ۱۳۳، از کشور لبنان دانشگاه آمریکایی بیروت با رتبه ۲۲۸، از کشور کویت دانشگاه کویت با رتبه +۷۰۱، از کشور اردن دانشگاه اردن با رتبه ۶۰۰-۵۵۱، از کشور عراق دانشگاه بغداد با رتبه ۶۵۰-۶۰۱ جزو برترین دانشگاههای کشورهای خود بودند. منبع: مهر


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۶۱
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *