حذف مجازات اعدام در جرایم موادمخدر کارساز نیست

دسته: رویداد حقوقی
بدون دیدگاه
شنبه - ۹ بهمن ۱۳۹۵


حذف مجازات اعدام در جرایم موادمخدر کارساز نیست

دادستان کل کشور با تأکید بر سیاست دستگاه قضا برای اصلاح کلی قانون مبارزه با موادمخدر

حذف مجازات اعدام در جرایم موادمخدر کارساز نیست

 

776044119

دادستان کل کشور با اشاره به اختصاص یک معاونت تخصصی برای پیگیری موضوع اصلاح قانون مبارزه با مواد مخدر گفت: نمایندگان مجلس به لحاظ دغدغهای که داشتند به دنبال حذف مجازات اعدام بودند که به نظرم کارساز نیست و ما به دنبال اصلاح کلی قانون مبارزه با موادمخدر هستیم و قانون جوابگوی این موضوع نیست.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدجعفر منتظری در همایش تخصصی معاونان ستادی و روسای پلیس مبارزه با موادمخدر اظهار کرد: امروز موادمخدر بلای خانمان‌سوزی شده که اگر ادعا نکنیم از جنگ مسلحانه ضررش بیشتر نباشد کمتر نیست. وی با تأکید بر این‌که امروز مسأله موادمخدر به‌عنوان اولین آسیب، جامعه را تهدید می‌کند، ادامه داد: موادمخدر اموال و ثروت مردم را از بین می‌برد و آثار بدی دارد و از مصادیق روشن حمله دشمن، کسانی که به دنبال منافع مادی و سیاسی هستند است.

منتظری افزود: من از این موضوع خوشحال نمی‌شوم که کشفیات رو به افزایش است و این امر نشان می‌دهد که تولید و ورود و حمل و توزیع ما به این نسبت افزایش می‌یابد.

به گزارش خبرگزاریها، دادستان کل کشور ادامه داد: این‌که ما از مسؤولان می‌شنویم که تنها توسط نیروی انتظامی در 10 ماهه امسال 550 تن موادمخدر کشف‌شده، خبر بسیار ناگوار کننده‌ای است؛ سؤال این است که آیا این 550 تن در طول ده ماه، یک‌دوم محموله‌هاست یا یک سوم است یا یک دهم که ما آن را نمی‌دانیم.

کوتاهی نیروی انتظامی در نشان دادن تابلوی واقعی آمار موادمخدر

وی در ادامه اظهارات خود، یکی از دلایل این آمار را کوتاهی نیروی انتظامی در عملکرد ضعیف برای ترسیم تابلوی واقعی وضعیت عنوان و تأکید کرد: اگر این امر به‌درستی انجام می‌شد، ما می‌توانستیم شاهد سرمایه‌گذاری بیشتر دولت روی موادمخدر باشیم.

منتظری با بیان این‌که ریاست ستاد مبارزه با موادمخدر با رئیس‌جمهور است، افزود: چند بار جلسات این ستاد با حضور رئیس‌جمهور تشکیل‌شده است و اکنون مجلس محترم هم پیگیر حذف اعدام‌شده‌اند.

دادستان کل کشور تصریح کرد: در جلساتی که مقام معظم رهبری از سال گذشته تشکیل دادند، همواره راجع به آسیبهای اجتماعی تبادل‌نظر می‌شود که اولین و مهم‌ترین آسیبها، موادمخدر است زیرا موادمخدر هم خودش آسیب است و هم بستری برای آسیبهای دیگر از جمله سرقت، طلاق و حاشیه‌نشینی است.

وی ادامه داد: مسأله موادمخدر امروز در جامعه باید مورد اهتمام جدی همه مقامات و مسؤولان قرار گیرد. منتظری افزود: شما در حوزه کاری خود آسیب‌شناسی کنید و ببینید که عملکرد ما آن‌گونه که باید مؤثر بوده یا خیر. اگر مؤثر بوده شاخصهای مثبت در تأثیرگذاری عملکرد خودتان را تقویت کنید و در غیر این صورت، علت عدم موفقیت را بیابید.

دادستان کل کشور با تأکید بر ضرورت آسیب‌شناسی معضل موادمخدر از سوی این ستاد گفت: متأسفانه ورودی موادمخدر و کشفیات و تعداد معتادان و پرونده‌های قضایی افزایش‌یافته که نشان می‌دهد جایی از کار خراب است و باید دید که چه ضعفهایی وجود دارد تا آن را بررسی کنیم و بدون اغماض و چشم‌پوشی به اصلاح آن بپردازیم.

وی افزود: دولت باید اردوگاهها را آماده کند البته امکانات ما محدود است ولی با توجه به اهمیت مسأله موادمخدر باید دولت سرمایه‌گذاری کند.

فعالیت یک معاونت تخصصی برای مبارزه با موادمخدر

منتظری ضمن تأکید بر قطعی بودن اصلاح قانون، اظهار کرد: دادستانی کل در رابطه با مبارزه با موادمخدر، معاونت تخصصی برای بررسی این مسأله دارد و یکی از وظایف آن‌هم به اصلاح قانون مربوط می‌شود که بخش عمده‌ای از کار هم صورت گرفته است؛ البته نمایندگان مجلس به لحاظ دغدغه‌ای که داشتند به دنبال حذف مجازات اعدام بودند که به نظرم کارساز نیست و ما به دنبال اصلاح کلی قانون مبارزه با موادمخدر هستیم و قانون جوابگوی این موضوع نیست.

وی هم‌چنین افزود: با گرفتن خرده فروشها و به زندان انداختن آنها جز این‌که زندانها را پرکنیم، کاری نکرده‌ایم؛ البته باید با آنها هم برخورد شود ولی کار اساسی این است که به سراغ ریشه‌ها برویم و با همکاری پلیس بین‌الملل، عناصر اصلی را به دام بیاندازیم. منتظری خاطرنشان کرد: با این اوصاف همکاری بین کشورها بسیار مهم است. منبع: حمایت


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۵۷
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *