حجم تعرضات به محیط‌زیست نشان‌دهنده کم‌کاری دراین حوزه است

دسته: رویداد حقوقی
بدون دیدگاه
شنبه - ۲۴ مهر ۱۳۹۵


حجم تعرضات به محیط‌زیست نشان‌دهنده کم‌کاری دراین حوزه است

دادستان کل کشور

حجم تعرضات به محیطزیست نشاندهنده کمکاری دراین حوزه است

 

 

دادستان کل کشور بابیان اینکه کار مطلوبی در حفظ محیطزیست صورت نگرفته است، گفت: حجم تعرضات به محیطزیست نشاندهنده کمکاری دراین حوزه است.

حجت‌الاسلام محمدجعفر منتظری در گفت‌وگو با صداوسیما اظهار کرد: در مسأله حقوق عامه و دفاع از حقوق مردم در حفظ محیط‌زیست کار مطلوبی صورت نگرفته است؛ درواقع باید دراین راستا راه مؤثری را طی کرده و به تعریف مشخصی برسیم. وی با اشاره به اینکه کاری برای دفاع از حقوق عامه انجام‌نشده است چراکه اگر انجام می‌شد، شاهد این میزان تعرض و تجاوز به منابع ملی، کوهها،‌ دریاها، رودخانه‌ها و منابع طبیعی کشور و جنگلها نبودیم، گفت: این امور نشان‌دهنده این است که ما در مسأله محیط‌زیست کوتاهی کرده‌ایم. دادستان کل کشور افزود: باید اعتراف کنیم که سازمانهای دولتی، وزارتخانه‌هایی ازجمله جهاد کشاورزی، نیرو، راه و شهرسازی و دستگاه قضا به وظایف خود عمل نکردند که اکنون شاهد این‌همه تخریب منابع ملی، آلوده شدن آبهای زیرزمینی و رودخانه‌ها هستیم.

ورود دادستانی کل کشور برای دفاع از حقوق عامه مردم

منتظری با اشاره به ورود دادستانی کل کشور درزمینه دفاع از حقوق عامه مردم، ادامه داد: دادستانیهای سراسر کشور ازاین‌پس باید با حضور در محل و داشتن اطلاعات میدانی وارد عمل شوند تا شاهد تخریب محیط‌زیست نباشیم. وی گفت: ازآنجایی‌که این موضوع اهمیت فراوانی دارد، ریاست قوه قضاییه نیز در برخی موارد ورود پیداکرده است و بالاتر از دستگاه قضا، مقام معظم رهبری شخصاً برای حفظ و صیانت از محیط‌زیست وارد کارشده‌اند. دادستان کل کشور افزود: دادستانهای سراسر کشور باید دفاع از حقوق عامه مردم را جزو اولویتهای کاری خود قرار دهند و مردم نیز می‌توانند دراین موضوع به ما کمک کنند و اطلاعات لازم را به دادستانهای حوزه قضایی دهند.

پیشگیری مهمتر از مجازات خاطیان است

منتظری با اشاره به مجازات افرادی که محیط‌زیست را تخریب می‌کنند، ادامه داد: ما نباید به دنبال مجازات باشیم بلکه باید قبل از مجازات، پیشگیری صورت گیرد و وظیفه دستگاه قضا پیشگیری از وقوع جرم است که دادستان نیز نباید منتظر بنشیند وکسی بیاید شکایت کند. وی تاکید‌ کرد: عوامل و ضابطین دادستان و عیون مردمی باید موارد را به دادستان انتقال دهند تا از مشکل و اتفاق جلوگیری شود. دادستان کل کشور افزود: اگر از ابتدا این حساسیت در بخش دستگاه اجرایی و قضایی باشد به مرحله وقوع‌ جرم نمی‌رسد و مهم این است که قبل از وقوع‌ جرم جلوی مشکل و حادثه گرفته شود؛ امیدواریم با بستری که قانون بر عهده قوه قضاییه و دادستان گذاشته است و با تعامل و همکاری مردم این موضوع به‌صورت جدی پیگیری شود.

منبع: حمایت


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۲۲
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *