حتی فوت موجر هم نمی‌تواند جوازی برای تخلیه نکردن ملک اجاره‌ای باشد

دسته: حقوق همگانی
بدون دیدگاه
یکشنبه - ۲۸ آذر ۱۳۹۵


حتی فوت موجر هم نمی‌تواند جوازی برای تخلیه نکردن ملک اجاره‌ای باشد

حتی فوت موجر هم نمیتواند جوازی برای تخلیه نکردن ملک اجارهای باشد

question mark on a sticky note against grained wood

پرسش: من خانه‌ای‌ را یک‌سال و نیم پیش رهن و اجاره کرده‌ام. صاحب خانه از دنیا رفته و فردی هم که ادعا می‌کند وارث اوست، ظاهراً هیچ اقدام قانونی انجام نمی‌دهد. چند بار اظهارنامه به آدرسی که در قرارداد هست، فرستادم تا با توجه به اتمام مدت اجاره پول رهنم را پس بگیرم که ظاهراً آدرس شناخته نمی‌شود. امروز مطلع شدم که منزل در رهن بانک ملی بوده و آن‌را به مزایده گذاشته‌اند که تاریخ آن چند روز دیگر است. با این شرایط تکلیف 50 میلیونی که برای رهن خانه داده‌ام چه می‌شود و باید چکار کنم که بتوانم وجه‌الرهانه را پس بگیرم؟ ضمن این‌که فکر می‌کنم بدهی بانک بیشتر از فروش خانه است و هیچ دسترسی به ورثه ندارم. آیا می‌شود مزایده را به هم زد؟

پاسخ: اگرچه مدت اجاره منقضی شده و ورثه موجر جهت تعیین تکلیف به شما مراجعه ننموده‌اند، اما این امر رافع تکلیف قانونی شما به تخلیه نمی‌باشد. از طرفی به موجب قانون در صورت تخلیه می‌توانید مبلغ ودیعه را مطالبه نمایید و بر اساس مدت تصرف شما در ملک با درخواست أشخاص ذی‌نفع مکلف به پرداخت اجرت‌المثل خواهید بود.

در صورت مزایده نیز حقوق شما محفوظ و با اطلاع مرجع مربوطه، ودیعه از مبلغ مزایده کسر خواهد گردید و مابقی به بانک پرداخت خواهد شد. در غیر این‌صورت می‌توانید به‌عنوان ثالث مراتب اعتراض خود را اعلام نمایید.

قانون، چه کسانی را از پرداخت یک‌جای بدهی به طلبکاران معاف می‌کند.

پرسش: می‌خواهم بدانم از نظر قانون، معسر کیست و آیا کسی که به اندازه کافی مال دارد، می‌تواند تقاضای اعسار بدهد؟

پاسخ: مطابق ماده 6 قانون نحوه اجرای محکومیتهای مالی، معسر کسی است که به‌دلیل نداشتن مالی به‌جز “مستثنیات دِین”، قادر به تأدیه دیون خود نباشد.

تبصره- عدم قابلیت دسترسی به مال در حکم نداشتن مال است. اثبات عدم قابلیت دسترسی به مال برعهده مدیون است.

بنابراین در صورتی‌که دادگاه شخصی را معسر بداند حسب اوضاع و احوال تصمیم مقتضی خواهد گرفت. به همین جهت ماده 11 همان قانون بیان می‌دارد، در صورت ثبوت اعسار، چنان‌چه مدیون متمکن از پرداخت به نحو اقساط شناخته شود، دادگاه ضمن صدور حکم اعسار ‌با ملاحظه وضعیت او مهلت مناسبی برای پرداخت می‌دهد یا حکم تقسیط بدهی را صادر می‌کند. در تعیین اقساط باید میزان درآمد مدیون و معیشت ضروری او لحاظ شده و به‌نحوی باشد که او توانایی پرداخت آن را داشته باشد.

در نظام قضایی ایران حتی از دادستان هم می‌توان شکایت کرد.

پرسش: من در جریان رسیدگی به پرونده‌ام، از عملکرد دادستان شکایت دارم. آیا می‌توانم از دادستان شکایت کنم؟

پاسخ: نظام قضایی ایران، ملهم از تعالیم اسلامی بوده و در چنین نظامی، هیچ فرد و مقامی پس از ارتکاب جرم مصونیت ندارد و با تخلف هرکس در هر مقامی باشد، برخورد قانونی خواهد شد؛ از جمله درصورتی‌که دادستان، در جریان انجام وظایفش تخلف یا جرمی مرتکب شود، با طرح شکواییه از سوی شاکی در دادسرای انتظامی قضات، این موضوع قابل پیگیری است و مرجع مورد اشاره، قانوناً وظیفه رسیدگی دارد. منبع: میزان


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۶۹
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *