جنس فروخته‌شده باید پس گرفته شود

دسته: حقوق همگانی
بدون دیدگاه
شنبه - ۲۵ دی ۱۳۹۵


جنس فروخته‌شده باید پس گرفته شود

جنس فروختهشده باید پس گرفته شود

884572203

معاون وزیر صنعت گفت: مردم سراسر کشور درصورتیکه با عدم تحویل و یا تعویض جنس خریداریشده توسط فروشندگان مواجه شدند از طریق سامانه ۱۲۴ با این سازمان و یا سازمانهای صنعت، معدن و تجارت استانها تماس گرفته و موضوع را موردبررسی و پیگیری قرار دهند.

سید محمود نوابی در همایش استانی حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان با اعلام این‌که جمله «جنس فروخته‌شده پس گرفته نمی‌شود» نوعی بی‌اخلاقی و ناهنجاری است، اظهار کرد: این ناهنجاری علی‌رغم مغایرت با احکام و آموزه‌های دینی و قوانین متعدد جاری و ساری، باگذشت زمان در جامعه امروزی ما تبدیل به فرهنگ رایج و هنجار اجتماعی مطلوب شده است.

وی افزود: استفاده از این شعار و عدم توجه به تأثیرگذاری منفی آن در سلب اطمینان و اعتماد مصرف‌کنندگان نسبت به کیفیت و کمیت کالا و خدمات داخلی نشانگر آن است که بنگاههای اقتصادی مبتلابه نیز با تأکید بر آن به عدم اطمینان از کیفیت کالا و خدمات صحه می‌گذارند.

نوابی در ادامه با اشاره به ظرفیت فرهنگ ایرانی – اسلامی در تبدیل ناهنجاریها به هنجار‌ها، اظهار داشت: استفاده ازجمله کالای فروخته‌شده پس گرفته می‌شود نیازمند ایجاد یک حرکت فرهنگی و حضور همه اقشار جامعه است و در حال حاضر سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان تمام تلاش خود را برای ترویج این فرهنگ به کار گرفته است و امیدوارم بتوانیم این فرهنگ را در تمام کشور نهادینه کنیم.

رئیس سازمان حمایت گفت: امروزه پاسخگویی به نیازهای حمایتی مصرف‌کنندگان نقش مهمی در رضایت‌مندی آنها دارد زیرا بدون توجه به این مقوله مهم واحدهای تولیدی نمی‌توانند به فعالیت خود ادامه دهند و این مستلزم ارائه خدمات مؤثر از سوی تولیدکنندگان مانند خدمات پیش، حین و پس از فروش است.

وی تصریح کرد: در حال حاضر و شرایط کنونی بازار ایران، ارائه خدمات قبل، حین و پس از فروش و پرداخت خسارت از سوی تولیدکنندگان، حداقل خدمتی است که تولیدکنندگان می‌توانند نسبت به مصرف‌کنندگان کالا و خدمات انجام دهند.

نوابی معتقد است در حال حاضر سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان تنها تریبون رسمی و حامی حقوق مصرف‌کنندگان در کشور است که توأمان حمایت از حقوق مصرف‌کننده و تولیدکننده را بر عهده دارد.

وی ضمن بیان این مطلب درباره جایگاه انجمنهای حامی حقوق مصرف‌کنندگان در کشور تأکید کرد: این انجمن به‌عنوان تریبون رسمی مصرف‌کنندگان متأسفانه به دلیل مشکلات اقتصادی و عدم ساختار مالی مناسب تاکنون نتوانسته به رشد و بالندگی شایسته و قابل‌انتظار دست پیدا کند. ازاین‌رو، ضروری است به‌منظور توانمند شدن انجمنهای حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان در راستای خدمت‌رسانی به مردم، چالش مالی آنها مرتفع شود.

معاون وزیر صنعت در ارتباط با تعویض جنس در فروشگاهها گفت: شهروندان در سراسر کشور می‌توانند در صورت عدم تحویل و یا تعویض جنس خریداری‌شده توسط فروشندگان از طریق سامانه 124 با این سازمان و یا سازمانهای صنعت، معدن و تجارت استانها تماس گرفته و موضوع را موردبررسی و پیگیری قرار دهند و در نهایت بر اساس دستورالعمل ارائه‌شده به بازرسان، «تابلوی جنس فروخته‌شده را پس نمی‌گیرند» از فروشگاهها کنده می‌شود.

نوابی یادآور شد: اطلاعیه «جنس فروخته‌شده پس گرفته نمی‌شود» باید توسط تولید‌کنندگان حذف شود و در مقابل اگر تولید‌کنندگان به تولید خود مطمئن هستند باید از شعار «جنس فروخته‌شده پس گرفته می‌شود» استفاده کنند.

وی در بخش دیگری از سخنرانی خود با اشاره به اهمیت آشنایی مردم به حقوق خود گفت: کلیه واحدهای توزیعی و خدماتی موظف‌اند نرخ نامه مصوب اتحادیه را در واحد صنفی خود نصب‌کرده و نمونه کالای خود را با برچسب قیمت در معرض دید همگان قرار دهند.

نوای ادامه داد: نصب برچسب قیمت باعث کاهش اتلاف وقت مشتریان و متصدیان واحدهایی صنفی خواهد شد و مشتریان را برای قیاس بهتر و انتخاب جنس موردنظر یاری می‌دهد و هم‌چنین موجب جلب اعتماد مشتریان به واحدهای صنفی می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در وضعیت کنونی اقتصاد کشور، دیگر زمان تقابل مشتری و فروشنده تمام‌شده و فروشنده باید در خدمت مشتری باشد. منبع: تابناک


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۸۹
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *