جنبش عدم تعهد بخش غیرقابل انکاری؛از راه حل برای چالش های جهان امروزی است؛ایران گفتگو و مذاکره را بهترین راه حل منازعات جهانی و منطقه ای می‌داند

دسته: رویداد حقوقی
بدون دیدگاه
دوشنبه - ۲۹ شهریور ۱۳۹۵


جنبش عدم تعهد بخش غیرقابل انکاری؛از راه حل برای چالش های جهان امروزی است؛ایران گفتگو و مذاکره را بهترین راه حل منازعات جهانی و منطقه ای می‌داند

رئیس جمهوری در سخنرانی افتتاحیه اجلاس سران جنبش عدم تعهد:

جنبش عدم تعهد بخش غیرقابل انکاری؛از راه حل برای چالش های جهان امروزی است؛ایران گفتگو و مذاکره را بهترین راه حل منازعات جهانی و منطقه ای می‌داند

%d8%ac%d9%86%d8%a8%d8%b4-%d8%b9%d8%af%d9%85-%d8%aa%d8%b9%d9%87%d8%af-%d8%a8%d8%ae%d8%b4-%d8%ba%db%8c%d8%b1%d9%82%d8%a7%d8%a8%d9%84-%d8%a7%d9%86%da%a9%d8%a7%d8%b1%db%8c

حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر حسن روحانی روز شنبه و در مراسم افتتاحیه این اجلاس در جزیره مارگاریتا ونزوئلا، با بیان اینکه امروز صلح در تمامی ابعاد آن در سراسر جهان در معرض خطر و تهدید قرار گرفته است، گفت: اعضای جنبش در مقطع کنونی بیش از هر زمان دیگری نیازمند همبستگی، همگرایی و هماهنگی می‌باشند.
بخشی از سخنان رییس جمهوری به این شرح است:
بسم‌الله الرحمن الرحیم
رؤسای محترم کشورها و دولتها،
وزرای محترم،
خانمها و آقایان،
در ابتدا مایلم قدردانی دولت جمهوری اسلامی ایران را از ملت و دولت ونزوئلا، به خاطر مهمان‌نوازی صمیمانه، نسبت به اینجانب و هیأت همراه، در خلال برگزاری هفدهمین اجلاس سران جنبش عدم تعهد، اعلام نمایم. در دورۀ چهارساله‌ای که ایران افتخار ریاست جنبش عدم تعهد را داشت، با استفاده از امکانات و توان خود، ظرفیتهای جنبش را در جهت اهداف عالیه آن و افزایش کارایی مجموعه نهادهای وابسته، به کار گرفت. در این دوره، دفتر هماهنگی، ترویکای جنبش، گروههای کاری آن در سازمان ملل و فراکسیونهای آن در شورای امنیت و تحکیم صلح، بیش از 460 نشست در نیویورک برگزار کردند. دیگر نهادها و برنامه‌های سازمان ملل در ژنو، وین، لاهه و یونسکو نیز شاهد فعالیت جدی جنبش بوده‌اند. اعلام مواضع روشن غیرمتعهدها در خصوص مسائل مهم جهانی، همچون خلع سلاح، اصلاح ساختار سازمان ملل، حفظ صلح و حقوق بشر، محصول این رایزنیها و نشستها بوده است.
خانمها، آقایان؛ می‌توان گفت که اصول و اهداف اساسی جنبش عدم تعهد، به نحوی طراحی و تنظیم شده است که برای تمامی کشورها به عنوان معیارهایی اساسی شناخته ‌شود تا تمسک به آن، هم تضمین کننده استقلال، تمامیت ارضی و حاکمیت کشورها باشد و هم ارتقاء دهنده منافع ملی، حسن همجواری و برقرارکننده صلح و امنیت و توسعه پایدار در عرصه جهانی گردد. با پیروی از این اصول می‌توان به بهترین وجه، بسیاری از مشکلات، چالشهای اساسی و بحرانهای جدی موجود را حل‌وفصل کرد.
در جمهوری اسلامی ایران، از همان ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون، ما با شعار اصولی”نه شرقی و نه غربی” در سیاست خارجی، در انطباق کامل با روح عدم تعهد، حرکت کرده‌ایم. ما درحرکت از این نقطه عزیمت، براین باوریم که تعامل با جهان ممکن است: جهانی که باید سیمای انسانی وعادلانه ای را که از همان آغاز در بطن آرمانهای عدم تعهد وجود داشته است به خود بگیرد؛ و باید خود را منطبق با پویایی تحولات سیاسی، روزآمد کند.
در سالهای اخیر، حوادث بسیار ناگواری برای مردم سوریه، یمن، عراق و لیبی درون گردابِ رقابتهای خودخواهانه و ویرانگر، وجدان میلیاردها نفر از مردم جهان را آزرده و نشانه‌ای است از عدم مسئولیت‌پذیری قدرتهای بزرگ در برابر جراحاتی که هر روزه بر پیکر بی‌گناهان می‌نشیند. جهانیان می‌دانند که جمهوری اسلامی ایران، نخستین کشوری بود که نسبت به خطر جهانی تروریسم تکفیری در کشور سوریه هشدار داد. در همان حالی که شماری از کشورهای غیرمسئول در خاورمیانه و غرب، سرگرم تجهیز و آموزش تروریستهای تکفیری بودند، ما در کنار ملت و دولت عراق و سوریه در برابر یکی از جنایتکار‌ترین‌ گروههای تروریستی، ایستادیم. دستان آلوده به خون این گروهها و حامیان مالی و تسلیحاتی آنها، هرگز پاک نخواهد شد. تنها پس از سرایت حملات خشونت‌بار این گروهها به خارج از سوریه بود که کشورهای حامی تروریسم تکفیری، با اکراه، به تشکیل ائتلافی ناکارآمد علیه تروریسم روی آوردند. این‌ همه در حالی است که هنوز جامعه جهانی کمترین موفقیتی را در اعاده حقوق زیرپاگذاشته شده ملت فلسطین و خاتمه دادن به اشغالگری کسب نکرده است. قدرتهای بزرگ نه ‌تنها کمکی به رفع این آلام نکرده‌اند بلکه سهم بسزایی در استمرار فقر، خشونت، کشتار، جنگ و آوارگی میلیونها نفر در کشورهای در حال‌ توسعه دارند. تمام این رویدادها، شاهدی است بر اینکه نباید برای کسب امنیت، توسعه و پیشرفت به قدرتهای بزرگ امید بست. متأسفانه معدودی از کشورهای عضو، نیز، با زیر پا گذاشتن اصول اولیه این جنبش و حمایت از تروریستها، در برهم زدن آرامش و مداخله در امور داخلی سایر اعضا نقش دارند.
نتیجه این سیاستهای غلط، چیزی جز نابودی و بدنامی تاریخی برای این کشورها و گروههای تروریستی مورد حمایت آنان نبوده است. سنت الهی و تجربه تاریخی، مؤید این واقعیت است که ایستادگی در مقابل خواسته‌های مشروع ملتها، چیزی جز هزینه و بدنامی به همراه ندارد و قدرتهای مداخله‌کننده و تجاوزگر، نهایتاً راهی جز تسلیم شدن در مقابل خواست مردم نخواهند داشت.
خانمها و آقایان، چالشهای جاری در اقصی نقاط جهان، نباید ما را از موضوع فلسطین و مردم مظلوم آن غافل کند. مردم فلسطین همچنان از حق داشتن سرزمین و حکومتی از آنِ خود و بازگشت به سرزمین مادری محرومند. ظلمی که امروز بر ملت فلسطین می‌رود خشونت نهادینه‌ای را به نمایش می‌گذارد که تعبیر آپارتاید برای توصیف آن کافی نیست. رژیم صهیونیستی تلاش دارد با طراحی و بهره‌گیری از تحولات جاری در خاورمیانه به ویژه ظهور و گسترش گروههای تروریستی و افراطی همانند داعش، جنایات خود علیه ملت مظلوم فلسطین و دیگر ملتهای منطقه را تحت‌الشعاع قرار دهد. جمهوری اسلامی ایران همواره حمایت از مردم و آرمانهای فلسطین را بر اساس اعتقادات دینی و ارزشهای والای ملی و انسانی، در صدر اصول سیاست خارجی خود قرار داده است. به اعتقاد ما، دفاع از مردم فلسطین به نژاد یا مذهب خاصی محدود نیست، بلکه یک موضوع انسانی است که وظیفه همگان می‌باشد. ما دفاع از فلسطین را تحت تأثیر تحولات زودگذر و حتی برخی سیاستهای غلط قرار نداده‌ایم و مفتخریم که ملت و دولت ایران همواره و تحت هر شرایطی در کنار مردم مظلوم و مقاوم فلسطین ایستاده است.
حضار گرامی،توافق هسته‌ای ایران و طرفهای مقابل از زوایای مختلف حائز اهمیت است. مزایا و منافع شناسایی و تحققِ حقوق هسته‌ای، محدود به کشور ایران نیست، بلکه مقاومت ملت ایران در قبال این فشارها باعث جلوگیری از ایجاد یک رویه خطرناک، در عرصه بین‌المللی، برای محروم نمودن ملتهای دیگر از حقوق اساسی و مشروع آنها در عرصه فعالیتهای صلح‌آمیز هسته‌ای گردید. علاوه بر این، نتیجه سازنده این مذاکرات مؤید این واقعیت است که تنها از طریق گفتگو و راه‌کارهای صلح‌آمیز و اتخاذ یک رویکرد برد – برد می‌توان به بحرانهای پیچیده و طولانی پایان داد. در واقع برجام فقط یک توافق سیاسی نیست، بلکه در این دنیای پرتنش که استفاده از سلاح و خشونت به تفکر رایج تبدیل شده است، برجام یک راهبرد و رویکرد جدید برای تعامل مثبت و سازنده به منظور حل‌وفصل مسالمت‌آمیز بحرانها و چالشها است و می‌تواند سرآغازی برای همکاریهای دوجانبه و چندجانبه کشورها برای پیشبرد صلح و توسعه در جهان باشد.
ما از راه‌حل سیاسی برای خاتمه بخشیدن به بحران در کشورهای جنگ‌زده منطقه، استقبال می‌کنیم. گفتگوهای ملی باید با مشارکت گروههای ذینفع و دارای مشروعیت و بدون دخالت قدرتهای بیرونی، انجام شده و در نهایت، صندوق رأی تعیین‌کننده سرنوشت این کشورها باشد. همه دولتها در منطقه باید نسبت به فجایع انسانی و تخریب زیرساختهای اقتصادی و اجتماعی در سرتاسر منطقه، از یمن گرفته تا عراق و سوریه حساس باشند و دست از حمایت از تروریستها برای مقاصد سیاسی بردارند. هرگونه اقدام علیه تروریستها نیز باید به گونه‌ای باشد که کمترین آسیب را برای مردم بی‌گناه و غیرنظامیان به همراه داشته باشد. منبع: دولت


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۳۶
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *