جنبش جدایی کالیفرنیا به‌طور رسمی خواستار برگزاری همه‌پرسی استقلال شد

دسته: حقوق در سایر جوامع
بدون دیدگاه
چهارشنبه - ۱۷ آذر ۱۳۹۵


جنبش جدایی کالیفرنیا به‌طور رسمی خواستار برگزاری همه‌پرسی استقلال شد

جنبش جدایی کالیفرنیا بهطور رسمی خواستار برگزاری همهپرسی استقلال شد

763308886

حامیان جنبش موسوم به «آری کالیفرنیا» که از استقلال این ایالت از واشنگتن حمایت میکنند برای نخستین بار بهطور رسمی از دادستان کالیفرنیا خواستند همهپرسی استقلال را تا سال 2018 در این ایالت غربی آمریکا برگزار کنند.

روزنامه لس‌آنجلس تایمز نوشت: «مارکوس رویز ایوانز» مؤسس جنبش «آری کالیفرنیا» گفت این جنبش قصد داشت تا انتخابات بعدی صبر کند اما انتخاب «دونالد ترامپ» چنین ضرب‌الاجلی را تسریع کرده است.

وی گفت: جنبش «آری کالیفرنیا» که از دو سال پیش فعالیت خود را آغاز کرده است با این استدلال شکل گرفت که مالیات‌پردازان کالیفرنیا بیش از آنچه که در این ایالت هزینه می‌شود، به دولت فدرال پول می‌پردازند و این در‌حالی است که سازمانها و رسانه‌های ملی به‌طور معمول از این‌که کالیفرنیا با سایر ایالتهای آمریکا همگام نیست، انتقاد می‌کنند.

دفتر دادستانی کالیفرنیا به‌دنبال این درخواست، عنوان و جزییات همه‌پرسی را مشخص خواهد کرد و ایوانز امیدوار است که روند جمع‌آوری امضا در حمایت از آن و برگزاری همه‌پرسی تا بهار آینده را آغاز کند. برای جمع‌آوری امضا از درخواست برای برگزاری همه‌پرسی به منابع مالی فراوانی نیاز هست اما جنبش «آری کالیفرنیا» فاقد حمایت مالی مهمی است و به گفته ایوانز 13 هزار نفر برای جمع‌آوری امضا از چنین درخواستی داوطلب شده اند.

جنبش جدایی کالیفرنیا که با الهام‌گرفتن از نام «برگزیت» (جدایی انگلیس از اتحادیه اروپا) «کالگزیت» نام گرفته است، تاکنون از سوی برخی از سرمایه‌گذاران منطقه «سیلیکون ولی» که به‌دلیل قرار داشتن بسیاری از شرکتهای مطرح انفورماتیک جهان شهرت یافته، حمایت شده است.

جنبش «آری کالیفرنیا» پیش از این نیز در تلاشی ناکام درخواست جدایی این ایالت را مطرح کرده است و «تیم پراپر» سرمایه‌گذار آمریکایی «سیلیکون ولی» نتوانست پیشنهاد تجزیه کالیفرنیا به شش ایالت را در سال 2016 به رأی بگذارد.

حامیان این جنبش معتقدند استقلال ایالت کالیفرنیا به‌نفع آن خواهد بود و برخی از فعالان حامیان چنین جنبشی بر این باورند که ادامه الحاق آن به ایالت متحده به منافع کالیفرنیا در بخشهای مختلفی از جمله اقتصادی، امنیتی، مهاجرتی، محیط زیست و آموزشی آسیب وارد می‌کند.

انگلیس در تصمیمی تاریخی در تاریخ 23 ژوئن (سوم تیر) و بر اساس وعده «دیوید کامرون» نخست وزیر این کشور همه‌پرسی ماندن یا خروج از اتحادیه اروپا را برگزار کرد که 51.9 درصد مردم در آن به خروج از اتحادیه اروپا و 48.1 درصد آنها به ماندن در این اتحادیه رأی دادند. حمایت از برگزیت موجی از درخواستها برای برگزاری همه‌پرسیهای مشابه برای کسب استقلال از جمله در اسکاتلند و برخی از مناطق جهان را به‌راه انداخت که اکنون به‌نظر می‌رسد با طرح کالگزیت به ایالتهای آمریکا نیز رسیده است.

جنبش «آری کالیفرنیا» در اوت 2015 (مرداد 94) تشکیل شد و به‌دنبال آن کمپین استقلال کالیفرنیا به‌راه افتاد. عنوان «آری کالیفرنیا» بر گرفته از لگویی تحت عنوان «آری اسکاتلند» است که به همه‌پرسی استقلال اسکاتلند در سال 2014 مربوط می‌شود. هشتگ کالگزیت پس از آن که کمپین کسب استقلال کالیفرنیا در جریان انتخاب ترامپ مورد توجه قرار گرفت، در رسانه‌های اجتماعی مطرح شد.

منبع: همشهری آنلاین


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۷۷
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *