جلوی دو مصوبه شورای نگهبان ایستادم

دسته: چهره ها , مطالب برگزیده
بدون دیدگاه
شنبه - ۲۰ آذر ۱۳۹۵


جلوی دو مصوبه شورای نگهبان ایستادم

آیتالله صافی گلپایگانی:

جلوی دو مصوبه شورای نگهبان ایستادم.

 317119894

حضرت آیت‌الله صافی گلپایگانی در دیدار رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران، و اعضای مجمع خیرین سلامت کشور، با اشاره به روایتی راجع به اهمیت علم طبابت اظهارداشت: پیامبر گرامی اسلام صلّی‌الله علیه و آله و سلم در روایتی فرمودند: العلم علمان: علم‌الأبدان، وعلم‌الأدیان، که نظامی شاعر آن‌را به نظم درآورده است: «پیغمبر گفت علم علمان * علم‌الادیان و علم‌الابدان» یعنی این‌که در اسلام، علم دین و علم طب، ارتباط تنگاتنگی با هم دارند، و هیچ‌گاه از هم جدا نیستند. بسیاری از علمای قدیم ما در علم طب هم وارد بودند. اسلام، اهمیت ویژه‌ای برای این دو علم، یعنی فقه و طبابت قایل است.

این مرجع تقلید در بخش دیگری از سخنان خود، با اشاره به سفارش اسلام نسبت به بی‌نیازی امّت مسلمان از دیگران بیان داشتند: توصیه اسلام عزیز این است که جامعه اسلامی از نظر علم و دانش آن‌قدر رونق پیدا کند که به هیچ‌کس احتیاجی پیدا نکنیم، و همه دنیا به ما محتاج باشند. این سفارش اسلام است که در علم طب، آن‌قدر پیشرفت کنیم که دست نیاز دیگران به سوی ما دراز باشد، و ما در این زمینه به اندازه کفایت پیشرفت کنیم. اصلاً در فقه، تعلیم و تعلّم پزشکی، واجب کفایی است، یعنی آن‌قدر باید وارد این رشته شوند و آن‌را کامل بیاموزند، که کفایت جامعه اسلامی را نماید و دیگر محتاج نباشیم.

معظم له در ادامه، با اشاره به دوران دبیری شورای نگهبان افزود: یک وقتی مصوب شده بود که هم پزشک جهت امر بهداشت از خارج بیاید، و هم طول تحصیل رشته پزشکی کوتاه و مختصر شود که حقیر به لطف خداوند جلوی هر دو ایستادم، و گفتم که اولاً باید علم پزشکی به‌طور کامل و متخصصانه خوانده شود تا نیاز جامعه اسلامی رفع گردد، و نیز اگر از خارج می‌خواهند اطبا بیایند، برای مدّت کوتاه و معینی باشد، چرا که باید خودمان آن‌قدر در علم پزشکی، دانشمند تربیت کنیم که هیچ احتیاجی به دیگران نداشته باشیم، و الحمدلله آن دو مصوّبه، تغییر پیدا کرد. آیت‌الله صافی در بخش دیگری از بیانات خود، با اشاره به رشته‌های مختلف پزشکی گفت: اسلام، در رشته‌های مختلف پزشکی توصیه‌های مهمّی دارد؛ چه اصل طبابت، و چه مسایل پرستاری از بیمار که چقدر ثواب برای آن قایل شده است. الحمدلله هر روز که انسان توسعه بیشتر در رشته‌‌های مختلف را می‌بیند، مایه افتخار و آبرومندی بیشتر می‌شود.

منبع: شبکه اجتهاد


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۶۳
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *