جزئیات اجرای طرح سراسری حساب یکپارچه مدارس

دسته: حقوق و اجتماع
بدون دیدگاه
یکشنبه - ۶ تیر ۱۳۹۵


جزئیات اجرای طرح سراسری حساب یکپارچه مدارس

جز حساب ۴۱۵ دولتی و حساب یکپارچه، هیچ شماره‌حساب دیگری قانونی نیست، اولیا تخلفات را گزارش کنند.
مشاور معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش‌وپرورش با تأکید بر اینکه طرح حساب یکپارچه مدارس به‌هیچ‌وجه هزینه‌ای را به خانواده‌ها تحمیل نمی‌کند، گفت: قصد مچ‌گیری و کاهش اختیارات مدیران مدارس را نداریم.
عزیز شمسایی، معاون مدیرکل دفتر برنامه‌وبودجه وزارت آموزش‌وپرورش بابیان اینکه از اواخر سال ۹۳ تیمی در معاونت پشتیبانی و توسعه مدیریت متشکل از امور مالی، بودجه و فناوری تشکیل شد و بحث بر سر آن بود که وجوه دریافتی از مردم در مدارس ساماندهی شوند، گفت: قبلاً مدیران مدارس بر اساس صلاحدید خود وجوهی را دریافت و در مدرسه مصرف می‌کردند؛ در یک مدرسه ۴۰ تا ۵۰ نوع خدمت ارائه می‌شد و این امر نیازمند شفاف‌سازی بود. در حال حاضر برای مدارس یک حساب بانکی معروف به ۴۱۵ وجود دارد که منابع دولتی با ضوابط معین به آن واریز می‌شود. در راستای اجرای طرح حساب یکپارچه، حساب دومی هم ایجاد شد که متعلق به مدرسه است و وجوه آن تماماً در مدرسه مورداستفاده قرار می‌گیرد. وی ادامه داد: این حساب، یکی از نگرانیهای اولیا مبنی بر اینکه وجوه دریافتی در ردیفهای دیگری به مصرف برسند را کاملاً مرتفع و عملکرد مدیران را شفاف می‌کند.
اگر مدرسه‌ای پول نقد خواست، ثبت‌نام نکنید
معاون مدیرکل دفتر برنامه‌وبودجه وزارت آموزش‌وپرورش درباره مکانیسم نظارتی حساب یکپارچه گفت: این طرح امکان نظارت دقیق و صحیح را برای ما فراهم کرده است. بااین‌حال ممکن است در ۱۲۰ هزار مدرسه، تخلفی کوچک هم رخ دهد، ما از مردم می‌خواهیم اگر مدیری پول نقد از آنها خواست، در مدرسه ثبت‌نام نکنند و مراتب را به آموزش‌وپرورش اطلاع دهند تا بتوانیم اقدامات لازم را انجام دهیم.
شمسایی تأکید کرد: مدیران مدارس باید عنایت داشته باشند که جز حساب ۴۱۵ دولتی و حساب یکپارچه، هیچ شماره‌حساب دیگری قانونی نیست و باید مسدود شود؛ بنابراین اگر شماره‌حسابهای متفرقه به اولیا برای واریز وجه داده شود، ‌از سوی ما قابل‌پیگیری است.
وی درباره روند احصای قیمت تمام‌شده دانش‌آموزی از طریق حساب یکپارچه اظهار کرد: قیمت تمام‌شده در این سامانه و سامانه حسابداری تعهدی مدارس مشخص است. یکی از مشکلات ما این بود که در سرانه و قیمت تمام‌شده، هزینه خانوار لحاظ نمی‌شد و هیچ‌گاه سرانه به معنای واقعی را در اختیار نداشتیم؛ اما در این سامانه‌ها می‌توانیم میزان هزینه‌کرد خانوار برای هر خدمت را احصا و به‌عنوان‌مثال اعلام کنیم که برای یک دانش‌آموز از اول ابتدایی تا دیپلم چقدر هزینه شده است.
قصد مچ‌گیری و کاهش اختیارات مدیران مدارس را نداریم
سید علی حسینی، مشاور معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش‌وپرورش و عضو ستاد ثبت‌نام مدارس کشور با تأکید بر اینکه این طرح مدیریتی و مالی به‌هیچ‌وجه هزینه‌ای را به خانواده‌ها تحمیل نمی‌کند، گفت: قرار نیست حساب جدیدی ایجاد شود و از فردا آموزش‌وپرورش مبلغ کمک والدین را کمتر یا بیشتر کند یا به‌اجبار و به‌صورت قانونی وجهی دریافت کند. وی تصریح کرد: این طرح بنا ندارد به سیاستهای اصلی آموزش‌وپرورش خدشه‌ای وارد کند یا از اختیارات مدیران مدارس بکاهد. آموزش‌وپرورش در جهت اعتماد صددرصدی که به مدیران توانمند مدارس دارد، در جهت توسعه اختیارات آنها برخواهد آمد و این حساب امکان مدیریت یکپارچه به لحاظ سیستمی را برای آموزش‌وپرورش فراهم کرده و به‌هیچ‌وجه اختیارات مدیران مدارس و انجمنهای اولیا و مربیان را کاهش نمی‌دهد.
مشاور معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش‌وپرورش با اشاره به اینکه یکی از دلایل اصلی اجرای این طرح لزوم پاسخگویی آموزش‌وپرورش به جامعه است، گفت: اگر قرار است کمکهای مالی پرداخت شود، آموزش‌وپرورش اعمال مدیریت کرده و آن را رصد می‌کند تا تخلفی رخ ندهد و والدین با فراغ بال این کمکها را در اختیار مدرسه بگذارند.
وی افزود: مدارس ما قطعاً برای اجرای کیفی برنامه‌ها نیازمند مشارکت و حضور مردم هستند و نه‌تنها به منابع مالی بلکه به منابع انسانی و فکری اولیا نیاز دارند. حسینی در ادامه به اندوخته و ارزش‌افزوده مبالغ جمع‌آوری‌شده در حساب مدارس اشاره کرد و گفت: ذخیره منابعی از محل سود بانکی اندوخته‌ها ایجاد می‌شود که خود مدارس می‌توانند از آن استفاده کنند و یا به‌صورت اختیاری صرف مدارس مناطق محروم کنند. زحمات مدیران ما قطعاً بیشتر می‌شود و باید برنامه‌ریزی خوبی روی حساب مدرسه انجام دهند و هماهنگی آنها با انجمن اولیا و مربیان بیش‌ازپیش باشد.
وی با تأکید بر اینکه در دستورالعمل ثبت‌نام آمده است که حساب یکپارچه هیچ هزینه‌ای را به خانواده‌ها تحمیل نمی‌کند، اظهار کرد: همانطور که گفته شد گزینه‌های مختلفی با شناسه معین، دیده‌شده و قرار است از هزینه سرویس مدارس گرفته تا فعالیتهای فوق‌برنامه هرگونه دریافتی از خانواده‌ها در مدارس دولتی از طریق حساب یکپارچه ساماندهی شوند.
چند توصیه به مدیران مدارس
مشاور معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش‌وپرورش توصیه‌هایی به مدیران مدارس داشت و گفت: قرار است مدارس دولتی با کد شناسه‌ای که در اختیاردارند کمکهای مالی را دریافت کنند. معمولاً زمانی که طرحی ارائه می‌شود، منتقدانی از دل مجموعه به آن اعتراض می‌کنند. مدیران مدارس نیز با تصور اینکه ممکن است از اختیاراتشان کاسته شود یا اینکه آموزش‌وپرورش قرار است به‌اصطلاح مچ‌گیری کند و یا تصدی‌گری آنها را کاهش دهد، انتقاداتی را مطرح می‌کنند. وی ادامه داد: اما باید گفت هیچ‌کدام از این انتقادات صحیح نیست. ما قصد داریم تصدی امور را به مدیران مدارس واگذار کنیم و حق کنترل و پاسخگویی را برای خود نگه‌داریم. باید نظام ارزیابی و کنترل بر اساس سیاستهای فوق تنظیم شود. مدیران حتماً از این طرح استقبال کنند، زیرا باعث افزایش اعتماد والدین و مردم خواهد شد و قطعاً میزان کمکها را افزایش می‌دهد و باعث رونق حساب مدرسه می‌شود.
حسینی بابیان اینکه یک انگیزه دیگر برای مدیران مدارس این است که موجودی حسابشان دارای ارزش‌افزوده می‌شود و به تسهیل و کیفی سازی امور کمک می‌کند، گفت: مدیران مدارس پیشانی عملیاتی کار هستند و در نظر داشته باشند که حساب یکپارچه به مدیریت داخلی منابع در آموزش‌وپرورش کمک می‌کند.
وی ضمن اعلام مجدد این مطلب که مدیران کلیه مدارس دولتی ازاین‌پس هیچ‌وجه نقدی از اولیا در هیچ حیطه‌ای دریافت نخواهند کرد، گفت: مدارس خاص نیز بر اساس دستورالعملهای خاص خود دریافت شهریه دارند. به‌عنوان‌مثال مدارس شاهد که اینگونه مدارس نیز به‌حساب یکپارچه متصل‌ هستند.
کنترل و نظارت کلیه وجوه واریزی به مدارس از طریق حساب یکپارچه
سید حسن حسینی، معاون دفتر انجمن اولیا و مربیان در خصوص حساب‌ یکپارچه مدارس گفت: سامانه حساب یکپارچه این امکان را فراهم می‌کند که ضمن انسجام و نظم بیشتر اعتبارات مدارس، آماردهی از روند فعالیتهای مالی انجام‌شده شفاف شود و سرعت بگیرد. وی بابیان اینکه حدود دو سالی است که بحث حساب یکپارچه مطرح و به‌صورت آزمایشی در برخی مدارس به اجرا درآمده است، گفت: علت اصلی اجرای چنین طرحی این بود که قصد داشتیم عملکرد مالی مدارس را شفاف و از خطاها و تخلفات جلوگیری کنیم.
معاون دفتر انجمن اولیا و مربیان افزود: تا پیش‌ازاین مبالغ یا به‌صورت نقد و چکی دریافت و یا به‌حسابهای بانکی متفرقه‌ای واریز می‌شد. پس از کارشناسیهای لازم، ازآنجاکه انجمن اولیا و مربیان یک ‌نهاد غیردولتی است، حساب یکپارچه بانام انجمن اولیا و مربیان افتتاح و با استقبال خوبی روبرو شد.
حسینی بابیان اینکه به استناد ماده ۲ آیین‌نامه اجرایی انجمن و ماده ۱۱ قانون شوراها کمکهای مردمی باید به‌صورت داوطلبانه دریافت شود، گفت: در آیین‌نامه آمده است که کمکها باید داوطلبانه بوده و در زمان ثبت‌نام دریافت نشود و بابت هرگونه وجهی رسیدی از سوی مدرسه صادر شود. درگذشته دستورالعمل جامعی در این خصوص داشتیم و شماره‌حسابی که به شمارههای ۲۰۲۰ معروف شد، کمکهای مردمی را دریافت می‌کرد که البته آموزش‌وپرورش منطقه، استان و … درصدی از آن سهم داشتند.
وی افزود: خانواده‌ها به این امر معترض بودند و بعد از مدتها اشکالاتی پیش آمد و پرسشهایی مطرح شد مبنی بر اینکه چرا پول کمک به مدرسه باید در جای دیگری هزینه ‌شود. به همین دلیل استفتایی از مراجع انجام و اعلام شد که اختصاص سهم به منطقه و استان ازلحاظ شرعی درست نیست که منجر به حذف حساب ۲۰۲۰ شد.
معاون دفتر انجمن اولیا و مربیان بابیان اینکه وجوه متعددی بابت سرویس ایاب و ذهاب و کمکهای مردمی گرفته می‌شد که ممکن بود به‌صورت سلیقه‌ای از سوی مدیران مدارس در امور دیگری به مصرف رسد، گفت: با شناسه‌دار شدن خدمات در حساب یکپارچه این مشکل نیز برطرف شد و علاوه بر این اکنون می‌توانیم آمار کمکهای مردمی را در هر زمان اعلام کنیم. سال گذشته ۱۳۸ میلیارد تومان کمک نقدی و ۱۱۵ میلیارد کمک غیرنقدی در قالب تخصصها و مهارتها به مدارس به ثبت رسید. منبع:ایسنا


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۸۴
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *