جرم های قدرتمندان

دسته: جامعه شناسی جنابی
بدون دیدگاه
یکشنبه - ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۶


جرم های قدرتمندان

منصوره حسینی-حقوقدان

جرم های اشخاص حقوقی گسترده ترین و پرهزینه ترین شکل جرم در کل دنیاست . برای مثال برخی جرم شناسان بر اساس مرور نوشتگان موجود خشونت اشخاص حقوقی ، نرخ مرگ های ناشی از شرایط نا امن کاری را بیش از شش برابر میزان مرگ ناشی از جرم های خیابانی و میزان خشونت های نامهلک در فضای کاری را سی برابر بیش از میزان تعرض های خشونت بار خیابانی تخمین می زنند .

خشونت اشخاص حقوقی چنین تعریف می شود : هر رفتاری که به نام شرکت و توسط تصمیم گیران و افراد صاحب نفوذ در شرکت اتخاذ می گردد و سلامت و امنیت کارگران و دیگر افراد را با خطر مواجه می سازد . هر فعل یا ترک فعلی که بر اساس آن ، تصمیم گیران ، اتخاذ تدبیرهای معقول برای کاستن یا حذف خطرهای سلامت و امنیت کارگران را نقض کنند ، خشونت رسته ای قلمداد می شود .در خشونت اشخاص حقوقی تاثیر عمل بر بزه دیده مهم است نه قصد عمل که تعیین کننده خشونت بار بودن یا نبودن رفتار است .

جرم های اشخاص حقوقی به عنوان گونه ای از جرم های یقه سفیدان نیز قابل تامل است . جرم های اشخاص حقوقی و جرم های یقه سفیدان از این جهت مشابه اند که هر دو در بسترهای شغلی ،توسط افراد دارای پایگاه اجتماعی بالا و قابل احترام ارتکاب می یابند .

تفاوت اصلی میان این دو جرم به بزه دیدگان و ذی نفعان این جرم ها باز می گردد . برای مثال ، ذی نفعان جرم های اشخاص حقوقی شخص حقوقی و بزهکاران اند ؛ حال آنکه جرم های یقه سفیدان تنها به بزهکار سود می رساند .

رایج ترین فن گرد آوری داده های جرم های قدرتمندان ، هم چون جرم های اشخاص حقوقی ، روش نمونه پژوهی است. نمونه پژوهی ها در بر گیرنده تبیین درامد و وقایع یا فرایندهای رخ داده در گذر زمان است . در نمونه پژوهی روش های گرداوری متنوع از جمله گفت و گو و استماع ، تمرکز بر مصاحبه های ژرفایی ، مرور آمار ، ضبط گفت و گوها ، عکس برداری ، نقشه برداری و مطالعه خبرهای محلی، اعلامیه اجتماع و سابقه های آن مورد استفاده قرار می گیرد .

مطالعه جرم های قدرتمندان ، در گرداوری داده ها به نسبت جرم های سنتی مثل بزهکاری جوانان با چالش بیشتری روبرو است . برای مثال ، انجام مصاحبه با دیکتاتوری که فرمان اعدام گسترده مخالفان خود را صادر کرده است ، اگر نگوییم محال است ، بسیار دشوار خواهد بود . به علاوه ، گستره مباحث جرم های قدرتمندان هرگز به اندازه جرم های خیابانی نیست و نهادهای دولتی نسبت به پژوهانه هایی که جرم های آنان را فاش کنند احساس خوبی ندارند .

لینک و استر تسکی مثال دیگری را در خصوص طراحی نوین برای مطالعه جرم های قدرتمند آن ارائه داده اند .آنها ارزش تحلیل شواهد پزشکی را در شناسایی مضرات سمی مانند زباله های خطرناک نشان می دهند . بی گمان برخی داده های مهم از طریق آمار عمومی و دیگر مبحث های دادگری جنایی قابل گرداوری نیست .

بر اساس پژوهش‌های جرم‌شناسی انتقادی بسیاری از افرادی که به قول جکسون توبی در سازگاری کامل با هنجارهای اجتماعی اند ، مرتکب رفتارهایی می شوند که به نسبت جرم های خشونت بار خیابانی چون باج گیری ، سرقت و … زیان‌های بیشتری وارد می‌کنند ، هزینه بیشتری دارند و زندگی های بیش تری را نابود می کنند .


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۹۵
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *