جامعه مداحان باید در بیان معارف دینی مراقب باشند

دسته: رویداد حقوقی
بدون دیدگاه
جمعه - ۳۰ مهر ۱۳۹۵


جامعه مداحان باید در بیان معارف دینی مراقب باشند

معاون فرهنگی قوه قضاییه:

جامعه مداحان باید در بیان معارف دینی مراقب باشند

 

 

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی معاونت فرهنگی قوه قضاییه، حجت‌الاسلام‌والمسلمین هادی صادقی در مراسم عزاداری شهادت سالار شهیدان حضرت سیدالشهدا (ع) در نمازخانه ستاد قوه قضاییه افزود: مجالس روضه اباعبدالله الحسین (ع)، مجالس موعظه، تبیین و تفسیر و محفل بیانی برای درس زندگی است و از جنبه احساسی، مداحان این موضوع را به‌انحاءمختلف شکل می‌دهند و شور و شوق حسینی را ایجاد می‌کنند.

وی بابیان اینکه مردم درگذشته مطالب دینی را نه از مطالعه که از استماع مواعظ و حضور در مراسم مذهبی و عزاداری می‌آموختند، ادامه داد: مردم به‌نوعی پای منابر تربیت می‌شدند و از طرفی دیگر با اشعار و مداحی تغذیه احساسی و عاطفی می‌شدند که امروز هم این شکل سنتی مجالس باید حفظ شود.

صادقی خاطرنشان کرد: همان‌طوری که روحانیون وظیفه بزرگی بر دوش دارند تا مردم را در مجالس و منابر بافرهنگ دینی آشنا سازند و تربیت دینی را در سطح جامعه شکل داده و منتقل کنند، مداحان همچنین وظیفه‌ای دارند و باید گفت مداحان هنرمندان دینی هستند؛ لذا نباید جامعه مداحان را تضعیف کرد.

وی ادامه داد: برخی که اراده‌های دیگری دارند و به دنبال مقاصد دیگری هستند با تمسک به بعضی ضعفها و اشتباهات برخی از آنان با جامعه مداحان حمله می‌کنند و این از اشتباهات بزرگی است که مرتکب می‌شوند.

معاون فرهنگی قوه قضاییه جامعه مداحان را ابزار ترویج دین و توسعه فرهنگ مذهبی دانست و افزود: مداحان همچنین وسیله اظهار عشق و علاقه در سطوح مختلف جامعه مخصوصاً جوانان به دین، امام حسین (ع)، اهل‌بیت (ع) و معارف دینی هستند که نباید تضعیف شوند اما بدنه جامعه مداحان نیز باید مراقب باشند.

صادقی افزود: این سخنان دو جنبه دارد و اگر یکی شنیده شود و دیگری مغفول ماند مخاطب را با قضاوت اشتباه روبرو می‌کند. جنبه اول آنکه نباید اجازه داد جامعه مداحان تضعیف شود، اما جنبه دوم آنکه خود مداحان باید مراقبت کنند اشتباه نکرده و در صورت بروز باید تذکر داد که این امر را جبران کنند. مثلاً اخیراً شنیده شد مداحی محترم، باسابقه و انقلابی در رسانه ملی سخنی بر زبان آورده است در پاسخ به این سؤال که چرا در مجالس ناسزاگویی می‌کنید؟ وی در جواب گفته است زیرابه امام حسین (ع) اقتدا می‌کنیم. نستجیر بالله آیا امام حسین (ع) نیز فحش می‌داد؟

وی افزود: باید همین‌جا گفت این مداح محترم اشتباهی کرده و سخنی گفته که باید جبران کرد اما نباید به جایگاه وی حمله کرده و وجهه او را خردکنید.

معاون فرهنگی قوه قضاییه اظهار کرد: برچسبهای مختلفی نظیر بی‌سوادی و به راه انداختن امپراتوری به وی بزنیم؟ این کار غلط است، اما باید فوراً تذکر داد این سخن غلطی است و از وی بخواهیم اشتباه بزرگی را که مرتکب شده جبران کند. استنباط از رفتار امام معصوم (ع) کار مجتهدان است و شما نباید به استناد رفتاری که برای شما متشابه است و وجه آن را نمی‌دانید، برداشت غلطی داشته و با استناد به رفتار امام حکم دهید که ناسزاگویی و فحاشی جایز است!

وی تصریح کرد: اما پاسخ آن چیزی که مطرح شد در مورد ناسزاگویی امام علیه‌السلام، ایشان یک کلمه فحش و سب ندارند. باید بدانیم فرق است میان فحش و سب با لعن و نفرین. به‌عنوان‌مثال وقتی‌که حر بن یزید راه را بر ایشان بست و اجازه هرگونه حرکتی نداد، فرمودند از ما چه می‌خواهی؟ مادر به عزایت بنشیند.

صادقی افزود: این نفرین است و به‌هیچ‌وجه فحش و ناسزا نیست؛ مثل مرگ بر آمریکاست که بر زبان ماست و نفرین امام مستجاب است و همان‌طور که می‌دانید نفرین دعا علیه کسی است؛ درنتیجه مرگ حر قطعی بود چه برمی‌گشت و چه برنمی‌گشت. خدا به وی توفیق داد. امام علیه‌السلام، امام هدایت است و نفرین نیز برای هدایت است تا تلنگری باشد برای به خود آمدن کسانی که راه را اشتباه می‌روند تا به خود آیند. این تلنگر موجب شد احساس حر بن یزید غلیان کند و عصبانی شود، اما ادب کرد و موردعنایت الهی قرار گرفت پس نباید گفت امام به کسی ناسزا گفته است.

وی ادامه داد: وظیفه مداحان این است که با هنرمندی شور و شوق حسینی را به ‌پا کنند و از آقای مداح محترم که خدمات زیادی در طول این سالیان دراز داشته‌اند، تقدیر می‌کنیم و برادرانه می‌گوییم این کار شما اشتباه است و جبران کنید.

معاون فرهنگی قوه قضاییه با اظهار ناراحتی از هجمه به جامعه مداحان گفت: نباید یک رفتار غلط را با رفتار غلط دیگری مقابله کنیم؛ نظیر آنکه به وی برچسب بزنیم، او را تخطئه مطلق کنیم و باید گفت دو طرفی که در رسانه‌ها جنجال به پا کرده‌اند مرتکب افراط شده‌اند؛ چه آنهایی که حمله می‌برند می‌گویند امپراتوری راه انداخته‌اند و چه آنهایی که دفاع بی‌حساب‌وکتاب می‌کنند، اعتدال یعنی عقلانیت را داشته باشید و با احساسات مطلق عمل نکنید.

صادقی بابیان اینکه احساسات باید تحت اشراف عقلانیت قرار گیرد، گفت: اگر احساسات در مسیری که عقل تعیین می‌کند حرکت کرد این مایه نجات و سلامت است اما اگر این‌طور نشد مایه اشتباهات بزرگ است و از هر طرف که برویم افراط یا تفریط به انحراف کشیده شده‌ایم.

منبع: حمایت

 


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۲۷
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *