جالب‎ترین حکم‎های قضایی ایران (قسمت2)

دسته: تاریخ
بدون دیدگاه
چهارشنبه - ۳ خرداد ۱۳۹۶


جالب‎ترین حکم‎های قضایی ایران (قسمت2)

غالبا احکام دادگاهها را با جزای نقدی، حبس،شلاق و حکم های این چنینی میشناسیم؛ اما گاهی با احکام متفاوتی مثل ارائه مقاله علمی یا دادن گل به همسر برخورد می کنیم. داستان این احکام جالب چیست؟

مدتهاست که از ماجرای معروف سگ کشی و حواشی مربوط به آن می‌گذرد و در این مدت همه منتظر بودند تا ببینند دادگاه برای این متهم چه مجازاتی در نظر می‌گیرد؟ در دادگاهی در استان اردبیل این متهم در حکمی جالب به ۷۴ ضربه شلاق و هفته‌ای یک جلسه آموزش نحوه برخورد با حیوانات به مدت یک سال محکوم شد! شاید صدور چنین احکامی در گام نخست عجیب به نظر برسد؛ اما درواقع ترفندی برای اصلاح این قبیل متهمانی است که سابقه کیفری ندارند؛ البته این اولین بار نیست که در دادگاه های کشور احکام اینچنینی صادر می‌شود و مصادیق زیادی دارد. بر اساس ماده ۶۶ قانون مجازات اسلامی «مرتکبان جرائم عمدی که حداکثر مجازات قانونی آنها نود و یک روز تا شش ماه حبس است به جای حبس به مجازات جایگزین حبس محکوم می‌گردند.» البته استفاده از این مقررات برای مجرمان و محکومانی است که سابقه کیفری نداشته‌اند یا از سابقه کیفری آنها بیشتر از ۵ سال نگذشته باشد.

 نوشتن مقاله زیست محیطی

به دلیل ورود و شکار غیرمجاز شش نفر از جوانان به منطقه حفاظت شده پارک ملی بمو در استان فارس در سال ۹۱، دادرس دادگاه عمومی بخش زرقان ضمن تعلیق حبس متهمان، چهار نفر از آنان را به نوشتن مقاله با موضوع اهمیت محیط زیست محکوم کرد. دادرس دادگاه عمومی بخش زرقان این افراد را که به شکار غیرمجاز بره آهو متهم هستند، گناهکار شناخت و آنها را به ۹۱ روز زندان حبس محکوم کرد؛ولی حبس آنان را به دلیل عدم سابقه کیفری، تعلیق کرد.

 «همیار پلیس شدن» جریمه توهین به مامور راهور!

به علت شکایت راهنمایی و رانندگی زرقان از دو فرد به اتهام توهین و تمرد به مامور راهنمایی و رانندگی در حین انجام وظیفه، رییس دادگاه عمومی بخش زرقان این دو نفر را به مجازات آموزش به جای حبس محکوم کرد. این دو نفر مکلف شدند تا هر ماه و به مدت شش ماه به سرپرست راهنمایی و رانندگی زرقان مراجعه و گواهی حسن اخلاق و برخورد با مامورین راهنمایی و رانندگی اخذ و تقدیم دادگاه نمایند همچنین در یک دوره آموزشی مربوط به مقررات و قوانین راهنمایی و رانندگی شرکت کرده و گواهی حضور در این دوره آموزشی و اتمام آن را ارائه نمایند.

از سوی دیگر هر یک از متهمان موظف شدند با پوشیدن لباس مخصوص همیار پلیس با راهنمایی و رانندگی زرقان همکاری نمایند و گواهی آن را تقدیم دادگاه نمایند که در صورت اجرای این دستورات، مجازات آنها از سوابق کیفری آنان پاک می‌شود.

 کلاس آموزشی به جای زندان

متخلف این پرونده به مباشرت در عرضه و فروش ۳۲ قطعه پرنده کوکر و قمری اقدام کرده بود و در دادگاه شهرستان گمیشان محکوم به تحمل شش ماه حبس تعزیری شد که این پرونده با اعتراض متهم به دادگاه تجدید نظر استان گلستان ارسال و این دادگاه با بررسی پرونده و و اعمال تخفیف حکم حبس او را به مدت یک سال معلق و او را مکلف کرد که برای آشنایی بیشتر با چگونگی حفاظت محیط زیست، هفته ای یک روز برای آموزش محیط بانی و نیز شناخت آثار مخرب شکارغیرمجاز در اداره حفاظت محیط زیست بندرترکمن و گمیشان حاضر شده و پس از یادگیری این موارد نسبت به آموزش آن به دیگران در محل اقامت خود اقدام نماید. ادامه دارد

منبع: آفتاب


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۳۹۷
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *