جاسوسان و کلاه‌برداران فضای سایبری در کمین عزاداران حسینی

دسته: حقوق همگانی
بدون دیدگاه
جمعه - ۲۳ مهر ۱۳۹۵


جاسوسان و کلاه‌برداران فضای سایبری در کمین عزاداران حسینی

جاسوسان و کلاهبرداران فضای سایبری در کمین عزاداران حسینی

 

 

رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری پلیس فتا گفت: کاربران برای دانلود مداحیها مراقب باشند و مداحیهای ارسالی بهویژه از سوی افراد ناشناس در ایمیل یا شبکههای اجتماعی را دانلود نکنند.

سرهنگ دوم علی نیک‌نفس، علت این امر را احتمال آلوده بودن این فایلها به بدافزارهای مخرب و جاسوسی عنوان کرد.

نیک‌نفس اظهار کرد: برای دانلود مداحیها از سایتها معتبر اقدام شود و بعد از دانلود حتماً سیستم و حداقل فایل دریافت شده ویروس کشی شود.

این مقام پلیس فتا، جمع‌آوری کمک برای نیازمندان را یکی دیگر از شگردهای کلاه‌برداران سایبری معرفی کرد و افزود: در ایام و مناسبتهای مختلف شاهد انتشار پیامهای این‌چنینی در شبکه‌های اجتماعی هستیم و حتی سایتهایی هم به این منظور، بارگذاری می‌شوند.

نیک‌نفس با اشاره به راه افتادن سایتها و کانالهای خاص به مناسبت محرم که ادعا دارند برای افراد بی‌بضاعت یا بیماران نیازمند کمک جمع می‌کنند، افزود: شهروندان مراقب باشند و برای کمک به افراد بی‌بضاعت یا بیماران نیازمند حتماً از طریق سایتهای مؤسسات معتبر اقدام کنند و به‌هیچ‌عنوان به پیامها یا کانالهای راه افتاده در شبکه‌های اجتماعی اطمینان نکنند.

وی در تشریح شگرد کلاه‌برداران سایبری اظهار کرد: جمع‌آوری نذورات برای رساندن به دست افراد نیازمند یا حتی اماکن مذهبی از شگردهای این مجرمان است که تلاش دارند تا با بازی با باورهای و احساسات مذهبی مردم سوءاستفاده کنند.

رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری پلیس فتا ثبت‌نام از زائران حرم حسینی برای اربعین را یکی دیگر از ترفندهای مجرمانه کلاه‌برداران سایبری برشمرد.

وی ادامه داد: در سال گذشته شاهد این امر بودیم که برخی با راه‌اندازی سایت و کانالهای شبکه‌های اجتماعی از علاقه‌مندان به زیارت حرم حسینی سوءاستفاده می‌کردند.

این مقام انتظامی تاکید کرد که شهروندان حتماً برای ثبت‌نام زیارت حرم سالار شهیدان از طریق سایت رسمی سازمان حج و زیارت اقدام کنند.

وی بابیان اینکه احتمالاً شرکتها و نهادهایی که درزمینهٔ گردشگری فعالیت می‌کنند نیز برای اعزام زائر به اربعین حسینی اقدام می‌کنند، گفت: برای این‌که این نهادها دچار جرائم نشوند تأکید ما بر آن است که سایتهای موازی و مشابه ایجاد نکنند، بلکه از طریق سامانه رسمی ثبت‌نام را انجام دهند.

نیک‌نفس ادامه داد: بیشتر کسانی که در سنوات گذشته به‌طور غیررسمی اقدام به ثبت‌نام کرده بودند با مشکلات عدیده مواجه شده یا مورد کلاه‌برداری قرارگرفته‌اند.

رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری پلیس فتا گفت: زمانی که در سایت غیررسمی و غیرمجاز اقدام به ثبت‌نام می‌کنید طبیعی است فرآیند صحیح انجام سفر، دریافت ویزا و اقدامات مربوط به ساماندهی افراد اتفاق نمی‌افتد و مشکلات عدیده‌ای گریبان گیر فرد ثبت‌نام کننده می‌شود.

نیک‌نفس از هم‌وطنان خواست که در صورت مشاهده سایتها و یا مواردی که ثبت‌نام غیررسمی انجام می‌دهند حتماً به سایت پلیس فتا به آدرس www.cyberpolice.ir اطلاع دهند تا پیگیریهای لازم صورت گیرد.

منبع؛ وب‌سایت خبرگزاری ایرنا


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۲۷
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *