جاستاهای دیگر در انتظار آل سعود

دسته: حقوق بین الملل
بدون دیدگاه
جمعه - ۳۰ مهر ۱۳۹۵


جاستاهای دیگر در انتظار آل سعود

جاستاهای دیگر در انتظار آل سعود

 

عربستان به‌رغم فعالیت لابیهایش، نتوانست از تصویب قانون عدالت در برابر حامیان تروریسم موسوم به ‘جاستا’، جلوگیری کند و امروز عربستان به بازماندگان قربانیان ماجرای 11 سپتامبر و فرداهای نه‌چندان دور، به مردم بی‌گناه منطقه در دادگاههای بین‌المللی باید پاسخگو باشد.

اقدام کنگره آمریکا در 7 مهرماه جاری و تصویب قانون عدالت در برابر حامیان تروریسم (جاستا) پس از لغو وتوی باراک اوباما رئیس‌جمهوری آمریکا، نوعی تقاص کشتار کودکان، زنان و سالمندان بی‌گناه در منطقه به‌ویژه در یمن برای عربستان است و به‌زودی در آینده نزدیک شاهد جاستاهای دیگر در دیوان لاهه علیه عربستان خواهیم بود. عربستان باید بداند با تصویب جاستا اگرچه حادثه 11 سپتامبر 2001 را امروز با تاخیر پاسخگو است اما جنایات دیگرش در یمن، بحرین و سوریه دیر یا زود دامن‌گیرش خواهد شد و باید در دادگاههای بین‌المللی نسبت به این جنایات پاسخگو باشد.

بر اساس قانون جاستا، ازاین‌پس خانواده‌های قربانیان حملات تروریستی 11 سپتامبر می‌توانند علیه عربستان در خصوص این حمله شکایت کنند.

قانون عدالت علیه حامیان تروریسم معروف به جاستا به خانواده‌های قربانیان حملات تروریستی، جهت گرفتن غرامت از کشورهای خارجی اختصاص دارد. اوباما برای متوقف کردن این قانون از حق وتو استفاده کرد.

عربستان که با تداوم روند کاهش قیمت نفت، کاهش موجودی صندوق ارزی خود با بحران شدیدی مواجه است در تأمین هزینه‌های جنگ یمن با سختیهای زیادی روبرو است. تقویت وحدت شیعه و سنی و توجه به خواسته‌های قومیتهای عرب و کرد، خنثی کردن توطئه‌های عربستان گامی در راستای مقابله باسیاست طایفه‌گرایی این کشور است. عربستان در پایان قرن بیستم با ایجاد جریانهای افراطی تروریستی مانند القاعده، طالبان، داعش، حادثه 11 سپتامبر و راه انداختن جنگهای نیابتی در کشورهای منطقه، نقش مخرب خود را بیش‌ازپیش آشکار کرد.

تشنج در روابط ریاض با واشنگتن باوجود اسناد معتبر مبنی بر دست داشتن عربستان در حملات 11 سپتامبر نیز موجب افزایش هزینه‌های سیاست خارجی عربستان شده است. بنابراین در چنین شرایطی عربستان به این نتیجه رسیده که اگر ایران قربانی اهداف سعودیها شود و خطر آن برای جهانیان پررنگ‌تر تبلیغ شود، راه نجاتی برای اوست اما روند امور به‌ویژه تحقق برجام خلاف چنین نتیجه‌ای را برای عربستان نوید داد و آنها بیش‌ازپیش دچار دستپاچگی و استیصال شدند. عربستان با مانع‌تراشیهای زیاد و شش ماه به تأخیر انداختن برجام درصدد برهم زدن توافق هسته ایران و غرب بود اما درنهایت تلاشهای آن ناکام ماند و اکنون باید بداند افزایش تنش با کشور قدرتمند منطقه یعنی جمهوری اسلامی ایران به ضرر خود و به نفع دشمنان اسلام در رأس آنها رژیم صهیونیستی است.

منبع: ستاد حقوق بشر


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۴۱
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *