تک‌شماره‌ای که می‌تواند نجات گر باشد

دسته: حقوق و اجتماع
بدون دیدگاه
شنبه - ۲۳ بهمن ۱۳۹۵


تک‌شماره‌ای که می‌تواند نجات گر باشد

تک‌شماره‌ای که می‌تواند نجات گر باشد

 986933329

هنگام بروز حادثه تعدد شماره‌های ارگانهای امدادی، مشکلات زیادی برای مردم ایجاد می‌کند درحالی‌که با اختصاص یک شماره ثابت می‌توان زمان رسیدن نهاد امدادی مربوطه را سرعت بخشید و جان انسانهای بیشتری را نجات داد.

شاید بهترین واکنش درست در هنگام مواجهه با حادثه و بحران، تماس با مراکز امدادرسان و کمک خواستن از آنان باشد. محبوس شدن افراد در آسانسور، سقوط از ارتفاع و یا چاه، مواجهه با فردی که از هوش‌رفته و یا تنفس منظمی ندارد، مجروح شدن در سوانح رانندگی و سوختگی بر اثر آتش و یا اسید، گم‌شدن افراد در جنگل و یا کوهستان، گیرکردن انگشت یا دستان در وسایلی مانند چرخ‌گوشت از جمله مواردی است که حضور ارگانهای امدادی را ضروری می‌سازد.

در هنگام مواجهه با این حوادث باید با شماره تلفن کدام‌یک از ارگانهای امدادی مثلاً 110 شماره فوریتهای پلیسی، 115 اورژانس، 123 اورژانس اجتماعی، 112 امداد و نجات هلال‌احمر تماس و از آنان کمک خواست. بسیاری از کشورهایی که ارگان و یا وزارتخانه واحدی در حوزه حوادث غیرمترقبه دارند، یک شماره تلفن واحد اضطراری را در اختیار مردم می‌گذارند.

داشتن یک شماره ملی امدادرسانی

مرتضی مرادی پور معاون امداد و نجات هلال‌احمر استان تهران می‌گوید در کشورهایی که یک سازمان وظیفه ساماندهی امدادرسانی را بر عهده دارد، داشتن یک شماره ملی امدادرسانی بسیاری از مشکلات را کاهش می‌دهد، اما در کشوری که نهادهای امدادرسان متعدد، وظیفه امدادرسانی را بر عهده‌دارند شاید اختصاص یک شماره واحد امدادرسانی به‌راحتی امکان‌پذیر نباشد.

مرادی پور در توضیح این موضوع گفت: مثلاً فردی که در حادثه برون‌شهری (جاده‌ای) دچار تصادف رانندگی شده برای کمک گرفتن از امدادگران با اورژانس تماس می‌گیرد ولی چون امدادرسانی در جاده در وظایف این اورژانس نیست این تماس به امدادرسانی منجر نمی‌شود.

وی راهکار از دست ندادن زمان و فرصت طلایی برای به‌موقع رسیدن به محل حادثه و امدادرسانی را لینک کردن شماره‌های امدادی عنوان کرد و گفت: با بهره‌گیری از یک برنامه سخت‌افزاری این کار میسر می‌شود.

مرادی پور در توضیح این موضوع گفت: مثلاً اپراتور سازمان اورژانس فردی را که برای کمک گرفتن از امدادگران در جاده‌های کشور با آنها تماس می‌گیرد بدون مشکلی به سازمان امداد و نجات متصل می‌شود.

مرادی پور افزود: مردم در شرایط کنونی به دلیل تعدد شماره‌های تلفن و نداشتن آگاهی از وظایف ارگانها، ممکن است با سازمان غیر مربوط تماس گیرند و در این میان ضمن از دست رفتن زمان و فرصت، جان افراد نیز به خطر می‌افتد.

ضرورت فرماندهی واحد برای امدادرسانی

مرجان مشکل‌گشا مدرس آموزشهای امداد و نجات با تأکید بر این‌که فرماندهی واحد برای اقدام به‌موقع و مؤثر هنگام بروز بلایای طبیعی و انسان‌ساخت لازم است، گفت: با تشخیص فرماندهی واحد در هنگام بروز بلایا امدادرسانی بهتری انجام خواهد شد.

وی به‌ضرورت تعیین و اعلام شماره واحد اضطراری اشاره می‌کند و می‌گوید، فرماندهی واحد در هنگام بروز بلایا می‌تواند تشخیص دهد که کدام ارگان امدادرسان حضور مؤثرتری خواهد داشت.

مشکل‌گشا افزود: به‌طور مثال در کشورهای انگلستان شماره واحد 999، آمریکا 912 و اتحادیه اروپا و ترکیه شماره واحد 112 را برای تداخل نکردن وظایف و حضور به‌موقع نیروهای امدادرسان در سر حادثه در نظر گرفتند.

تعیین نشدن شماره تلفن امدادی واحد به دلیل نبود بودجه

دکتر حمیدرضا خانکه، رئیس مرکز تحقیقات سلامت در حوادث و بلایا دانشکده علوم بهزیستی و توان‌بخشی که از سه سال پیش به مطالعه تطبیقی دیگر کشورها درباره تعیین شماره واحد امدادرسانی مشغول است، گفت: درکشورهای توسعه‌یافته از 35 سال پیش یک شماره واحد را به ارگانهای امدادی اختصاص دادند.

وی به سازمان ملی شرایط اضطراری در کشورهای روسیه و امریکا اشاره کرد و گفت: در این کشورها همه ارگانهای امدادی در یک سازمان ادغام شدند و در نتیجه زمان رسیدن نهادهای امدادرسان بسیار کوتاه است.

خانکه به یک روش دیگری که در برخی از کشورها در این خصوص اجراشده، اشاره کرد و گفت: در برخی دیگر از کشورها یک سازمان هماهنگ‌کننده مرکزی وجود دارد و دیگر ارگان امدادی، سازوکار خودش را دارد و تنها سازمان هماهنگ‌کننده، وظیفه سازمان‌دهی میان نهادهای امدادی را دارد.

وی در این‌باره توضیح داد: در ساختمان مرکزی نماینده‌ای از تمام نهادهای امدادی حضور دارند و در هنگام تماس، مأموران ارگان مربوطه به محل حادثه اعزام می‌شوند.

این استاد دانشگاه با اعلام این‌که بر اساس مطالعات انجام‌شده این مدل برای ایران مناسب است،‌گفت: این طرح در کمیسیون ایمنی راهها،‌ مورد تأیید واقع‌شده است.

وی با اعلام این‌که بر اساس این طرح شماره 115 شمار واحد امدادی کشور می‌شود، افزود: این طرح به‌صورت آزمایشی قرار بود در استان قم اجرایی شود ولی به دلیل کمبود بودجه تاکنون اجرایی نشده است.

هزینه نکردن برخی از بودجه‌ها می‌تواند خسارات گسترده‌ای برای تمام جامعه به بار آورد و متأسفانه این هزینه‌ها تنها به مسایل مادی محدود نمی‌شود، از دست دادن جان افراد خسارت جبران‌ناپذیری برای خانواده‌ها در پی خواهد داشت؛ ازکارافتادگی و یا فوت یک سرپرست خانواده می‌تواند آسیب اجتماعی دیگری برای آن خانواده و جامعه در پی داشته باشد. منبع: ایرنا

 


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۱۷
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *