تکلیف قوه قضاییه برای ثبت الکترونیکی سالانه 15 میلیون پرونده

دسته: رویداد حقوقی
بدون دیدگاه
سه شنبه - ۱۰ اسفند ۱۳۹۵


تکلیف قوه قضاییه برای ثبت الکترونیکی سالانه 15 میلیون پرونده

معاون حقوقی قوه قضاییه مطرح کرد:

تکلیف قوه قضاییه برای ثبت الکترونیکی سالانه 15 میلیون پرونده

 

 

 

ذبیحالله خداییان معاون حقوقی قوه قضاییه در گردهمایی مدیران مجری طرح ساماندهی اسناد و پرونده های مختومه قضایی دادگستریها، مراجع و سازمانهای تابعه تحت عنوان «الزامات دستاوردها، چالشها و چشمانداز طرح ساماندهی» که صبح امروز در مجتمع فرهنگی شهید بهشتی برگزار شد، با تشریح ساماندهی پروندههای قضایی گفت: از زمانی که در کشور ما دادگستری شکل گرفت هرسال میلیونها پرونده رسیدگی، مختومه و بایگانی میشدند. پروندههایی که بسیاری از آنها حاوی اطلاعات ملی و مذهبی بودند و وقایع مختلفی که در طول تاریخ اتفاق افتاده و مربوط به شخصیتهای مهم کشورمان بخصوص از ابتدای انقلاب تاکنون هستند.

خداییان افزود: در لابه‌لای این پرونده‌ها اسناد مهم ملی وجود داشت و به لحاظ این‌که‎ بایگانی دادگستریها و مراجع قضایی در درون قوه قضاییه از ثباتهای لازم برخوردار نبود نگهداری آنان با مشکل مواجه بود و بسیاری از این اسناد از بین می‌رفت از طرفی دیگر به لحاظ کثرت پرونده‌ها اگر نیازی به پرونده داشتیم دسترسی به آن پرونده سخت و مشکل بود و باید میلیونها پرونده جابجا می‌شد که بر همین اساس مسؤولان وقت قوه قضاییه به فکر ساماندهی اسناد افتادند که اسناد را ساماندهی کنیم تا از بین نروند.

معاون حقوقی قوه قضاییه تصریح کرد: در بعضی مواقع سوله‌ای در خارج از دادگستری اجاره و در شرایط نامساعد اسناد نگهداری می‌شد که با تصویب ماده ۱۳۱ از قانون برنامه چهارم ساماندهی اسناد قوه قضاییه شکل گرفت و این روند تاکنون ادامه دارد و پرونده‌ها ثبت سیستم رایانه‌ای شد.

خداییان ادامه داد: در پرونده‌های بایگانی به اسناد مهم دست یافتیم که مربوط به وقایع مهم کشور هستند بر اساس آنها می‌توان کتابهای زیادی نوشت و منبع مهم پژوهشی برای پژوهشگران هستند و از آنان می‌توان چندین فیلم ساخت که مورد استفاده همه مردم قرار گیرد و آنان تاریخ مکتوب کشورمان هستند. با اقدامات لازم قسمت اعظم پرونده‌ها پالایش‌شده است. معاون قوه قضاییه از پالایش ١١۵ میلیون پرونده از کل ١۵٩ میلیون پرونده بایگانی‌شده خبر داد و گفت: اطلاعات این پرونده‌ها استخراج و وارد فرمهای مربوطه شد که در نهایت تاکنون اطلاعات ٩٩ میلیون پرونده، ثبت الکترونیکی شده است؛ یعنی ٨۶ درصد پرونده‌ها پالایش و نزدیک ۶٠ درصد اطلاعات پرونده‌ها وارد سیستم شد که لازم است این روند سرعت بگیرد.

وی گفت: در طول مدت ساماندهی اسناد قوه قضاییه، هرسال قوه قضاییه به‌عنوان دستگاه برتر در بحث الکترونیکی کردن اسناد مورد قدردانی قرارگرفته است.

این مسؤول عالی قضایی افزود: پس از راه‌اندازی سیستم سمپ بایستی به شکلی عمل می‌کردیم که در انتهای پرونده و زمانی که حکم صادر می‌شد و پرونده به اجرای احکام فرستاده می‌شد، تمام محتویات پرونده الکترونیکی شود؛ اما هنوز در این قسمت با مشکلاتی مواجه هستیم که خوشبختانه مرکز فناوری اطلاعات برنامه خوبی را در دست دارند که امیدواریم به‌زودی مشکلات مرتفع شود.

خداییان با تقسیم‌بندی پرونده‌ها به دو نوع پرونده غیرضروری و ضروری، اظهار کرد: پرونده‌های ضروری را در کنار الکترونیکی کردن، به‌صورت دستی هم نگهداری شوند که این پرونده‌ها در مرکز اسناد کشور در شرایط استاندارد نگهداری می‌شوند و تعداد آنان محدود است.

معاون حقوقی قوه قضاییه خاطرنشان کرد: در برنامه ششم توسعه قوه قضاییه مکلف شده است هر ساله ۱۵ میلیون پرونده‌های موجود را به‌صورت الکترونیکی ثبت و ساماندهی کند. منبع: میزان


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۳۱
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *