تکلیف مجلس به دولت برای پرداخت مطالبات معوق و بیمه عمر و حوادث خانواده شهدا

دسته: تازه های قوانین
بدون دیدگاه
یکشنبه - ۱۰ بهمن ۱۳۹۵


تکلیف مجلس به دولت برای پرداخت مطالبات معوق و بیمه عمر و حوادث خانواده شهدا

تکلیف مجلس به دولت برای پرداخت مطالبات معوق و بیمه عمر و حوادث خانواده شهدا

 

573537920

نمایندگان مردم در خانه ملت، دولت را موظف به پرداخت مطالبات معوق خانوادههای شهدا و ایثارگران و پرداخت صددرصدی بیمه عمر و حوادث آنها کردند.

نمایندگان در نشست علنی نوبت شب شنبه 25 دی‌ماه مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی مواد ارجاعی لایحه برنامه ششم توسعه کل کشور با اصل ماده 103 با 146 رأی موافق، 20 رأی مخالف و 4 رأی ممتنع از مجموع 172 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند. ماده فوق ناظر بر پرداخت معوقات خانواده‌های شهدا و ایثارگران، پرداخت صد درصد سرانه بیمه عمر و حوادث خانواده شهدا، ارائه تسهیلات رفاهی به رزمندگان، جانبازان و آزادگان و … است.

بنابراین گزارش در ماده 103 آمده است:

1- دولت موظف است کلیه مطالبات معوق خانواده‌های معظم شهدا و ایثارگران (جانبازان و آزادگان) اعم از پاداش پایان خدمت و وجوه مربوط به ذخیره مرخصی استفاده‌نشده و کلیه مطالبات بودجه سنواتی تأمین و توسط بنیاد پرداخت نماید. به‌نحوی‌که در پایان سال دوم اجرای قانون برنامه هیچ‌گونه مطالبات معوقی در حوزه ایثارگران و خانواده شهدا باقی نمانده باشد.

تبصره- مطالبات مذکور در این ماده در خصوص جانبازان و آزادگان مشمول قانون حالت اشتغال نیز بر حسب مورد توسط بنیاد و دستگاه مربوطه در طی دو سال اول برنامه طبق بودجه سنواتی می‌بایست تأمین و پرداخت گردد.

2- دولت موظف است اعتبار لازم را به‌منظور تأمین حداقل معیشت گروههای عنوان‌شده ذیل که فاقد شغل یا درآمد باشند را پیش‌بینی و حداقل حقوق کارکنان دولت را به آنان جهت پرداخت، در بودجه‌های سنواتی درج و در اختیار دستگاههای مربوطه قرار دهد.

الف- جانبازان با هر میزان درصد ازکارافتادگی و آزادگان با حداقل سه ماه اسارت

ب- رزمندگان با حداقل شش ماه حضور در جبهه و چریکهای جنگهای نامنظم (گُم جن)

ج- افراد تحت تکفل قانونی جانبازان متوفی، آزادگان متوفی، رزمندگان متوفی (با حداقل شش ماه حضور در جبهه)

تبصره- تشخیص افراد تحت تکفل قانونی جانبازان و آزادگان متوفی و ارائه خدمات به آنان به عهده بنیاد و تشخیص افراد تحت تکفل قانونی رزمندگان متوفی به عهده ایثارگران نیروهای مسلح و ارائه خدمات به آنان به عهده سازمان تأمین اجتماعی نیروهای مسلح (ساتا) می‌باشد.

د- نامادری شهید و خواهران مجرد شهدا که تحت تکفل والدین شهدا بوده‌اند (پس از فوت والدین)

ه‍- برادر و خواهر شهید دارای معلولیت جسمی، حرکتی، ذهنی، محجور،‌ دارای بیماریهای خاص یا صعب‌العلاج پس از تأیید کمیسیون پزشکی بنیاد

و- همسران مطلقه شهدا که فرزند یا فرزندان شهید را حداقل 15 سال بعد از شهادت شهید، نگهداری نموده‌اند با تأیید بنیاد شهید (ماهیانه معادل دو سوم حقوق کارکنان دولت)

3- در ماده 51 قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران پس از عبارت “آزادگان” عبارت “همسران و فرزندان شهدا” اضافه می‌گردد.

4- سازمان و بنیاد شهید و امور ایثارگران مکلف‌اند نسبت به تأمین و پرداخت صد درصد (100%) سرانه بیمه عمر و حوادث جانبازان و آزادگان، والدین همسر و فرزندان شهدا فاقد پوشش بیمه عمر و حوادث طبق بودجه سنتواتی اقدام نمایند.

5- دولت مکلف است طبق بودجه سنواتی به‌منظور حمایت و تجلیل از رشادتهای رزمندگان هشت سال دفاع مقدس که حداقل شش ماه سابقه حضور در جبهه دارند و جانبازان زیر 25% جانبازی و آزادگان با کمتر از شش ماه سابقه اسارت و همسران و فرزندان آنان تسهیلات رفاهی، معیشتی، بهداشتی، درمانی و فرهنگی به شرح زیر ارائه نماید.

الف- تأمین و پرداخت یا معافیت حداقل 30% هزینه شهریه تحصیل در دانشگاه آزاد اسلامی، دوره‌های شبانه دانشگاههای دولتی، دانشگاه پیام نور و سایر دانشگاههای مورد تأیید وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی طبق بودجه سنواتی

ب- بهره‌‌مندی رایگان از خدمات مراکز فرهنگی عمومی و ناوگان حمل‌ونقل شهری

ج- معافیت از پرداخت 30% هزینه از طریق هر یک از شرکتهای دولتی و خصوصی هواپیمایی، ریلی و دریایی در سفرهای داخلی و عتبات عالیات برای یک‌بار در سال

د- شهرداریها و دهیاریها و سازمان اوقاف و امور خیریه مکلف‌اند به‌منظور ارج نهادن به والدین، همسران و فرزندان شهدا و آزادگان و همسران و فرزندان آنان، جانبازان و همسران و فرزندان جانبازان بیست و پنج‌در صد و بالاتر و رزمندگان با سابقه حضور 6 ماه و بالاتر در جبهه را در امامزادگانی با رعایت وقف نامه که دفن اموات در آنها مجاز می‌باشد و آرامستانها بدون اخذ هزینه اقدام نمایند.

ه‍- بهره‌مندی از انشعاب رایگان آب، فاضلاب، برق و گاز برای یک‌بار در یک واحد مسکونی

و- بهره‌مندی از امتیازات یک مقطع تحصیلی بالاتر مطابق قوانین مربوطه و برای رزمندگان با حداقل 6 ماه حضور داوطلبانه در دفاع مقدس در حقوق و مزایای اجتماعی

6- در بند الف ماده 31 قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران پس از عبارت جانبازان و آزادگان و فرزندان شاهد عبارت جانبازان و فرزندان جانبازان و آزادگان و فرزندان آزادگان و رزمندگان و فرزندان رزمندگان با حداقل 6 ماه سابقه حضور در جبهه اضافه می‌شود.

7- متن زیر به‌عنوان ماده (59) مکرر به قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران الحاق می‌شود.

“قوه قضاییه، سازمان ثبت‌اسناد و املاک کشور، کانون وکلای دادگستری، کانون کارشناسان رسمی، مرکز وکلا و کارشناسان قوه قضاییه، مکلف‌اند سی درصد (30%) از سهمیه صدور دفاتر خدمات قضایی و الکترونیک، سردفتری، صدور پروانه وکالت، مجوز کارشناسان رسمی دادگستری را به فرزندان و همسران شهدا، جانبازان با حداقل ده درصد (10%)، آزادگان با داشتن حداقل سه‌ماه سابقه اسارت و رزمندگان با داشتن حداقل شش ماه حضور در جبهه و همسر و فرزندان جانبازان 25% و بالاتر و فرزندان و همسران آزادگان و فرزندان رزمندگان دارای حداقل 12 ماه سابقه حضور داوطلبانه در جبهه، بدون رعایت شرط سنی در صورت واجد شرایط بودن اختصاص دهند”.

8- در صورتی‌که دریافتی ایثارگران و فرزندان شهدا و رزمندگان با حداقل 12 ماه سابقه حضور در جبهه مشمول صندوق تأمین اجتماعی و صندوق بازنشستگی دیگری گردد بازنشستگی در هر صندوق به‌طور مستقل انجام می‌گردد و با تحقق بازنشستگی این افراد در دو صندوق از مستمری بازنشستگی آن صندوق بهره‌مند می‌گردند کمک دولت فقط به یک صندوق خواهد بود.

9- ایثارگران و فرزندان شهدا و آزادگان و جانبازان و رزمندگان با حداقل 12 ماه سابقه حضور در جبهه برای یک‌بار از پرداخت مابه‌التفاوت برای 15 سال سنوات بیمه‌ای ناشی از تغییر صندوق بیمه و بازنشستگی معاف‌اند. این مبلغ به‌عنوان مطالبه صندوق منتقل الیه از دولت منظور و در قالب بودجه سنواتی توسط دولت پرداخت و تسویه می‌شود.

10- متن زیر به‌عنوان بند 7 به انتهای بند (1) ماده 45 قانون خدمت وظیفه عمومی الحاق می‌شود:

در صورت تأیید فرماندهی کل قوا:

– فرزندان رزمندگان با سابقه حضور در جبهه به ازای هرماه حضور یک ماه کسر خدمت از نظام‌وظیفه

– فرزندان آزادگان به ازای هرماه اسارت یک ماه کسر خدمت از نظام‌وظیفه

– فرزندان جانبازان به ازای هر درصد جانبازی یک ماه کسر خدمت از نظام‌وظیفه

تبصره- بهره‌مندی فرزندان جانبازان بر اساس درصد جانبازی صادره از کمیسیون عالی پزشکی نیروهای مسلح یا بنیاد شهید اقدام می‌گردد و در خصوص آموزش خدمت نظام‌وظیفه بر اساس مقررات ستاد کل نیروهای مسلح عمل می‌گردد.

11- به ماده 56 قانون جامع خدمات‌رسانی ایثارگران عبارت رزمندگان با حداقل 12 ماه حضور در جبهه اضافه می‌گردد.

12- به ماده 37 قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران پس از عبارت “کسورات بازنشستگی سهم اسرا و آزادگان و جانبازان” عبارت”فرزندان شهدا و رزمندگان با حداقل 24 ماه حضور در جبهه” اضافه می‌شود.

13- فرزندان شهدا از کلیه امتیازات و مزایای مقرر در قوانین و مقررات مختلف برای شخص جانباز 50% و بالاتر به‌استثنای تسهیلات خودرو، حق پرستاری، کاهش ساعت کاری و حالت اشتغال برخوردارند. امتیازات ناشی از این بند شامل وابستگان فرزند شهید نمی‌شود.

14- عبارت ذیل به ماده 60 قانون جامع خدمات‌رسانی ایثارگران اضافه می‌شود:

بعد از عبارت “جانبازان و آزادگان” عبارت “همسران و فرزندان شهدا” اضافه می‌شود.

منبع: وب‌سایت مجلس شورای اسلامی


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۱۵۵
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *