توطئه‌ای شوم برای خالی کردن جیب جوانان

دسته: حقوق و اجتماع , مطالب برگزیده
بدون دیدگاه
یکشنبه - ۲۴ بهمن ۱۳۹۵


توطئه‌ای شوم برای خالی کردن جیب جوانان

توطئهای شوم برای خالی کردن جیب جوانان

دام جدید قمار مجازی چگونه قربانی میگیرد؟

739372856

توسعه و گستره فضای مجازی با همه مزایا و محاسنی که در پی دارد، حامل مضرات متعددی نیز است، آسیبهایی که بخشی از آن در قمارخانههای مجازی ظهور و بروز مییابد.

ناصر رمضانی- فضای مجازی از مدتها پیش شاهد بردوباختهای سنگینی از سوی برخی از پوکر بازهای حرفه‌ای است، افرادی که بعضاً جوانانی وطنی نیز در آن نقش‌آفرینی می‌کنند.

سایتهایی که در خارج از مرزهای ایران و در کشورهایی همچون کانادا، روسیه و…مدیریت و هدایت می‌شد و به محفل و بستری برای جولان قماربازهایی تبدیل‌شده که به‌زعم خویش شانس و بخت و اقبال خود را در آن به آزمون می‌گذارند.

اگرچه به لطف دستگاههای نظارتی، بخش قابل‌توجهی از سایتهای قمار مسدود و فیلتر شده‌اند و دسترسی به آن به‌سادگی امکان‌پذیر نیست، اما متأسفانه در شبکه اجتماعی تلگرام و اینستاگرام امکان آلوده شدن به قمارخانه‌های مجازی همچنان وجود دارد.

کلاههایی که در سایتهای قمار برداشته میشود

اصل و اساس قمار از منظر شرعی و دینی حرام و عملی نکوهیده است و به‌واقع افرادی که وارد این منجلاب می‌شوند، هستی و نیستی خویش را در سبد تاراج می‌گذارند، حال تصور کنید در کنار این فعل مذموم، کلاه‌برداری و تقلب هم عجین شود.

چندی پیش، سرهنگ علی نیک‌نفس، سرپرست وقت معاونت تشخیص و پیشگیری پلیس فتا عنوان کرد که مدیران برخی از سایتهای قمار، پس از ارائه کد کاربری و واریز مبالغی پول توسط کاربران، سایت را بستند و پول را به جیب زدند.

طراحی و توطئهای شوم برای خالی کردن جیب جوانان

معصومه فرخ نژاد، محقق و پژوهشگر آسیبها و بزه‌های اجتماعی، در تشریح تبعات و پیامدهای حضور و فعالیت کاربران در سایتهای این‌چنینی اظهار داشت: سودای ثروتمند شدن گاهی آن‌چنان روح و اندیشه جوانان را تسخیر می‌کند که هست و نیست آنها را بر باد می‌دهد. وی افزود: بسیاری از پوکر بازان حرفه‌ای نیز بر این واقعیت تلخ اذعان کرده‌اند که در عقبه این سایتها، توطئه نیرنگ و طراحیهای شومی نهفته است که تاوان آن با بر باد رفتن دارایی کاربر یا به‌اصطلاح قمارباز پرداخت می‌شود.

فرخ نژاد عنوان کرد: با توسعه شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی، مخاطرات، تهدیدات و آسیبهای اجتماعی نیز با رشد و افزایش هر چه بیشتری همراه شده است و این نارساییها و پیامدهای مخرب فناوریهای مذکور تا جایی پیش رفت که سالها پیش تصمیم بر این شد تا پلیس تخصصی (فتا) برای مقابله و برخورد با این پدیده شکل بگیرد.

وی افزود: یکی از عوامل اصلی در رغبت بزهکاران و خلاف‌کاران به افعال هنجار شکنانه، مجرمانه و متخلفانه ناشی از عدم نیاز به حضور فیزیکی و دشواریهای شناسایی فعالان اعمال خلاف معطوف می‌شود. محقق و پژوهشگر آسیبها و ناهنجاریهای اجتماعی عنوان کرد: البته با تلاش شبانه‌روزی مأموران خدوم انتظامی و دستگاهها و نهادهای امنیتی، بسیاری از این هنجارشکنیها در فضای مجازی شناسایی و با عوامل آن برخورد می‌شود، اما تردیدی وجود ندارد که به‌هرحال دشواری انجام بزه و اعمال مجرمانه در فضاهای مورداشاره به‌مراتب در عرصه و فضای ملموس اجتماعی کمتراست و همین احساس امنیت بیشتر باعث می‌شود که مجرمان باانگیزه و رغبت بیشتری در این فضا پیگیر اعمال خلافکارانه خویش شوند.

فرخ نژاد گفت: آسیبها، تهدیدات و انحرافاتی که در فضای مجازی وجود دارد با تعدد و تکثر بسیاری همراه است که یکی از این موارد به قمارخانه‌هایی معطوف می‌شود که در فضاهای مورداشاره فعالیت می‌کنند.

وی افزود: متأسفانه برخی با کوته‌فکری، ساده‌اندیشی و زیاده‌خواهی، طمع می‌کنند و رؤیای ثروتمند شدن در فضای مجازی را با تکیه به انجام بازیهای قمار در این فضاها جستجو می‌کنند، غافل از این‌که نتیجه و ثمره این فعالیتها، چیزی جز از دست رفتن دارایی و شکستهای سنگین نخواهد بود.

محقق و پژوهشگر آسیبها و بزه‌های اجتماعی عنوان کرد: گزارشات میدانی از پوکر بازان حرفه‌ای و کاربران فعال در این عرصه (قمار در فضای مجازی) مؤید این واقعیت است که مدیران سایتهای مذکور با برنامه‌ریزی و طراحی توطئه‌ای شوم، آن‌چنان فرد را درگیر بازی می‌کنند که انگیزه بسیاری برای حضور و فعالیت در این عرصه در آنها ایجاد می‌شود.

وی افزود: طراحی ساده بازی و سهولت برد در قمارخانه‌های مجازی در گامهای نخست به نحوی کاملاً هدفمند از سوی مدیران سایتهای قمار طراحی می‌شود و بعد از چندین بُرد پیاپی و ساده، آرام‌آرام بازی با چنان دشواری و پیچیدگیهایی همراه می‌شود که جوانان قمارباز باید نه‌تنها مبالغی که به‌زعم خود برنده‌شده را بازگرداند بلکه هزینه‌های سنگین‌تری را نیز متحمل می‌شود و به‌واقع فراتر از آنچه که برنده‌شده را پرداخت کند.

ضرورت اطلاعرسانی و آگاهسازی جوانان

محمد خدیری، جامعه‌شناس و آسیب‌شناس مسایل اجتماعی ، با اشاره به لزوم ارائه هشدارهای جدی به جوانان و نوجوانانی که گمان می‌کنند با کلیک کردنها در فضای مجازی قادرند به‌تمامی اهداف خویش نایل شوند، عنوان کرد: باید به‌صورت مدون، اصولی و مستمر، سطح اطلاع‌رسانی و آگاهی بخشی به جوانان این مرزوبوم تقویت شود و ارتقا یابد.

وی افزود: تجربه ثابت کرده، برخلاف تصور برخی که گمان می‌کنند با حضور در قمارخانه‌های مجازی از وضعیت اقتصادی مطلوب‌تری برخوردار می‌شوند، نه‌تنها در توانمندی مالی آنها تحول و تغییری رخ نداده بلکه آنچه را که به‌عنوان اندوخته نیز داشته‌اند پرداخت کرده‌اند تا تاوان باختهای سنگین خویش را پس از بردهای زودگذر، مقطعی و طراحی‌شده بپردازند.

جامعه‌شناس و آسیب‌شناس مسایل اجتماعی گفت: تحقق فیلترینگ هوشمند، یکی دیگر از ضروریات فضای مجازی در جامعه ایران محسوب می‌شود و می‌طلبد دستگاهها و نهادهای ذی‌ربط به‌عنوان اولویتی ویژه، تحقق این امر را تسریع کنند.

وی در خاتمه یادآور شد: تشدید آسیبها، تهدیدات و مخاطرات فضای مجازی، لزوم اجرای فیلترینگ هوشمند را اجتناب‌ناپذیر می‌سازد، در غیراینصورت احتمال می‌رود در آینده شاهد عمق هر چه بیشتری از شدت آسیبها، چالشها و مخاطرات فضای مجازی خواهیم بود. منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

 


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۵۸
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *