توضیحات پزشکیان درباره عدم مخالفت رهبری با برداشت از صندوق توسعه ملی در صورت تصویب مجلس

دسته: رویداد حقوقی
بدون دیدگاه
شنبه - ۷ اسفند ۱۳۹۵


توضیحات پزشکیان درباره عدم مخالفت رهبری با برداشت از صندوق توسعه ملی در صورت تصویب مجلس

در صحن علنی مطرح شد:

توضیحات پزشکیان درباره عدم مخالفت رهبری با برداشت از صندوق توسعه ملی در صورت تصویب مجلس

 

 

494705715

در جریان بررسی بخش درآمدی تبصره 4 لایحه برنامه بودجه سال 96 کل کشور در پی اخطار محمد دهقان با ارجاع تمامی این تبصره به کمیسیون تلفیق بودجه بهمنظور بررسی بیشتر و تعیین تکلیف چگونگی برداشت از محل صندوق توسعه ملی با 107 رأی موافق، 45 رأی مخالف و 6 رأی ممتنع از مجموع 198 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند و این تبصره را خلاف سیاستهای کلی کشور و اصل 110 قانون اساسی دانستند.

دهقان: مقام معظم رهبری با برداشت از صندوق توسعه ملی مخالف هستند.

بنابراین گزارش محمد دهقان در اخطاری با استناد به اصل 110 قانون اساسی کل تبصره 4 لایحه برنامه بودجه را باسیاستهای کلی ابلاغ‌شده از سوی رهبری و قوانین بالادستی مغایر دانست و توضیح داد: یک صندوق ذخیره ارزی ایجاد شد اما از آنجا که دولتها در خرج کردن سیری ندارند آن را خالی کرده و دیگر چیزی در آن باقی نگذاشتند به همین دلیل مقام معظم رهبری با برداشت از محل صندوق توسعه ملی مخالف هستند. نماینده مردم چناران، گل‌بهار و طرقبه با تأکید بر این‌که مصارف صندوق باید از بودجه جدا باشد، گفت: بند یا تبصره‌ای که خلاف قانون اساسی است را با دوسوم رأی نیز نمی‌توان به تصویب رساند لذا رأی‌گیری در خصوص بند «الف» این تبصره با استناد بر دوسوم به‌منظور رفع مغایرت آن با قانون اشتباه بود.

عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس هم‌چنین در خصوص اظهارنظر مسعود پزشکیان “مبنی بر این‌که دکتر لاریجانی در خصوص برداشت از صندوق توسعه ملی با رهبری صحبت کرده است”، توضیح داد: فعلاً ملاک ما این متن مکتوب است، اگر این متن نبود می‌توانستیم به صحبتها استناد کنیم درحالی‌که بر اساس صحبتها قانون‌گذاری نمی‌کنیم بلکه قانون‌گذاری بر اساس سیاستهای کلی کشور است لذا پیشنهاد می‌کنم با توجه به مغایرت این تبصره با اصل 110 قانون اساسی کل این بند به کمیسیون تلفیق ارجاع شود تا نمایندگان طی بررسی مجدد آن را با سیاستهای کلی کشور تطبیق دهند.

پزشکیان: مشورت با رهبر انقلاب در خصوص برداشت از صندوق توسعه ملی

مسعود پزشکیان اخطار این نماینده را وارد دانست و افزود: تصویب بند «الف» تبصره (4) خلاف قانون بود اما به دلیل آن‌که صحبت ضمنی میان دکتر لاریجانی و مقام معظم رهبری در این خصوص شده بود ما آن را به رأی گذاشتیم اما با توجه به تذکرات و اخطارها برای رفع ابهامات مجدداً ارجاع تمامی تبصره را به رأی می‌گذاریم. بنابراین گزارش پیش از رأی‌گیری در خصوص ارجاع تبصره 4 این لایحه به کمیسیون نمایندگان در دو مرحله با بند «الف» این لایحه مخالفت کرده و به دلیل آن‌که پیشنهاد فاطمه حسینی برای تغییر و اصلاح این بند نیز رأی نیاورد و ادامه اخطار محمد دهقان در خصوص کل تبصره مطرح شد، مسعود پزشکیان طی رأی‌گیری مجدد خواهان ارجاع کل تبصره طی رأی‌گیری به کمیسیون شد.

حاجی: برداشت از صندوق توسعه ملی را خلاف سیاستهای کلی برنامه ششم و دستورات مقام معظم رهبری

این گزارش می‌افزاید؛ پیش‌ازاین حسینعلی حاجی دلیگانی عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه طی اخطاری با استناد به بند 10 جزء (3) اصل 110 قانون اساسی برداشت از صندوق توسعه ملی را خلاف سیاستهای کلی برنامه ششم و دستورات مقام معظم رهبری عنوان کرد که مسعود پزشکیان نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به او توضیح داد آقای لاریجانی در این خصوص از مقام معظم رهبری اذن گرفته‌اند و ایشان فرموده‌اند اگر مجلس تصویب کند مخالفتی نخواهند داشت. منبع: خانه ملت


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۸
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *