توسعه سیستمهای نظارتی ناکارآمد الگویی منسوخ است

دسته: رویداد حقوقی
بدون دیدگاه
سه شنبه - ۴ آبان ۱۳۹۵


توسعه سیستمهای نظارتی ناکارآمد الگویی منسوخ است

رییس سازمان زندانها

توسعه سیستمهای نظارتی ناکارآمد الگویی منسوخ است

رییس سازمان زندانها و اقدامات تأمینی و تربیتی در دیدار با اعضای هیأتهای رسیدگی به تخلفات اداری کارکنان سازمان زندانها گفت: نظارت و رسیدگی به پروندههای تخلف باید با رویکرد پیشگیری و صیانت از نیروی انسانی باشد.

%d8%aa%d9%88%d8%b3%d8%b9%d9%87-%d8%b3%db%8c%d8%b3%d8%aa%d9%85%d9%87%d8%a7%db%8c-%d9%86%d8%b8%d8%a7%d8%b1%d8%aa%db%8c-%d9%86%d8%a7%da%a9%d8%a7%d8%b1%d8%a2%d9%85%d8%af-%d8%a7%d9%84%da%af%d9%88%db%8c

 به نقل از سازمان زندانها، اصغر جهانگیر گفت: نیروی انسانی از مهم‌ترین سرمایه‌های هر سازمان است و باید از این سرمایه مراقبت کرد. رئیس سازمان زندانها گفت: نظارت صحیح رویکردی است که می‌تواند ضمن حمایت از نیروی انسانی، زمینههای بروز تخلف را نیز از بین ببرد.

وی تصریح کرد: ظرفیت‌سازی فرآیندی است که منجر به توانمندی نیروی انسانی می‌شود و توانمندی یعنی ایجاد حس مسؤولیت و تعهد افراد نسبت به سازمان.

جهانگیر ادامه داد: یکی از آسیبهای سیستمهای اداری این است که احساس مسؤولیت واقعی در نیروهای انسانی وجود ندارد که این مسأله منجر به بروز زمینه‌های تخلفات اداری می‌شود. وی تاکید کرد: یکی از مهم‌ترین وظایف هیأتهای رسیدگی به تخلفات اداری توجه به این نکته است که درزمینه ایجاد حس مسؤولیت و تعهد سازمانی سیستمهای مدیریتی چه اقداماتی انجام داده‌اند. این‌گونه نگرش است که منجر به ریشه‌یابی مسائل به‌جای برخوردهای سطحی و کم اثر می‌شود.

مشاور رییس دستگاه قضا گفت: در برخورد با تخلفات اداری باید حساسیتهای لازم ایجاد شود و هم‌زمان با رسیدگی به پروندهها و برخورد با افراد خاطی، زمینه‌های بروز تخلف نیز بررسی و آسیب‌شناسی شود.

جهانگیر گفت: مراقبت از نیروی انسانی رویکردی اسلامی است و باید موردتوجه همه قرار گیرد.

رئیس سازمان زندانها با اشاره به‌ضرورت الگوسازی گفت: وقتی می‌بینیم برخی خرده‌فرهنگهای ناهنجار تبدیل به یک‌رویه هنجار گونه شده است که به‌سلامت نیروی انسانی آسیب می‌زند، خلاء الگوسازی صحیح را متوجه می‌شویم. این مقام ارشد قضایی گفت: کم‌کاری الگوی غلطی است که آسیب آن متوجه فرد، سازمان و درنهایت جامعه می‌شود.

جهانگیر گفت: همه ما در مراقبت از نیروی انسانی مسؤولیت داریم؛ چراکه مراقبت از نیروی انسانی یک اقدام پیشگیرانه است.

رئیس سازمان زندانها گفت: هیأتهای رسیدگی به تخلفات اداری کارکنان در رسیدگی به پرونده‌ها علاوه بر رعایت ضوابط قانونی باید به ضوابط شرعی نیز توجه ویژه داشته باشند. وی گفت: اصل برائت از مهم‌ترین ضوابط شرعی است که باید موردتوجه قرار گیرد.

جهانگیر گفت: در رسیدگی به پرونده‌ها باید فارغ از هر نوع پیش‌داوری اصل را بر بی‌گناهی بگذاریم و نباید سوابق سوء احتمالی فرد را درروند رسیدگی دخالت بدهیم.

رئیس دفتر بازرسی ویژه قوه قضاییه گفت: امربه‌معروف و نهی از منکر یکی دیگر از ضوابط شرعی است که در برخی مواقع تأثیر آن دائمی و عمیق است درحالی‌که محکومیتها بعضاً تأثیر موقت دارد.

مشاور رئیس قوه قضاییه گفت: در برخورد با تخلفات اداری نباید سهل‌انگاری کرد و همیشه منافع سازمان و جامعه به منافع فردی ارجح است.

جهانگیر گفت: یکی از راهکارهای ارتقاء کارآمدی سیستم و کاهش دامنه تخلفات، استفاده از نیروهای ارزشی است. وی افزود: حضرت امام خمینی (ره) درروند مبارزات انقلابی و مدیریت کشور این مسأله را به‌خوبی دریافت و از آن برای به ثمر رساندن انقلاب و پیروزی در جنگ تحمیلی استفاده کرد.

جهانگیر گفت: امروزه توسعه بیش‌ازحد سیستمهای نظارتی الگوی غلطی است که خود این مسأله می‌تواند زمینه ایجاد فساد اداری شود.

رییس سازمان زندانها در ادامه به تشریح برخی عوامل مؤثر در بروز تخلفات اداری پرداخت.

وی گفت: عدم ساختار مناسب سازمانی و نبود مسیر ارتقاء شغلی یکی از دلایل بی‌انگیزگی افراد است که می‌تواند زمینه بروز تخلفات را نیز فراهم آورد.

جهانگیر دومین عامل را عدم هماهنگی و عدم تناسب بین کارکنان با سازمان دانست و گفت: این مسأله در درازمدت می‌تواند به نیروی انسانی آسیب برساند.

رییس سازمان زندانها گفت: مسائل و مشکلات اقتصادی کارکنان موجب پدیده شغل دوم و حتی سوم شده است که این نیز اثرات نامطلوب در کارایی نیروی انسانی دارد.

رییس دفتر بازرسی ویژه قوه قضاییه عدم تناسب بین حقوق افراد، وجود برخی از مدیران ناکارآمد، توزیع نامتوازن امکانات اداری، عدم توجه به شایسته‌سالاری، نامناسب بودن نظام تشویق و تنبیه، عدم هماهنگی واحدهای نظارتی و مدرک‌گرایی را ازجمله سایر عوامل مؤثر در بروز تخلفات اداری عنوان کرد و به تشریح آنها پرداخت.

منبع: ایسنا


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۳۱
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *