توزیع امکانات و فرصتها برای جوانان طبقات محروم ناعادلانه است

دسته: حقوق و اجتماع
بدون دیدگاه
یکشنبه - ۷ شهریور ۱۳۹۵


توزیع امکانات و فرصتها برای جوانان طبقات محروم ناعادلانه است

توزیع امکانات و فرصتها برای جوانان طبقات محروم ناعادلانه است

 

 

معاون جوانان اداره کل ورزش و جوانان استان تهران با تأکید بر لزوم دسترسی برابر امکانات برای همه جوانان گفت: در بیشتر برنامه‌های انجام‌شده، دسترسی برابر برای جوانان طبقات محروم دیده نمی‌شود.

مهران سرپرست در خصوص انتقادات در خصوص اینکه برنامه‌ریزیهای انجام‌شده برای جوانان همواره معطوف به اقشار خاصی از جوانان است که از سطحی از رفاه اجتماعی و اندوخته فرهنگی برخوردارند و جوانان طبقات محروم به‌طورمعمول دسترسی به این امکانات ندارند، افزود: در تمام کشور یکی از مشکلات اساسی در حوزه برنامه‌ریزی همین است. باید فرصتهای برابر برای همه جوانان دیده شود و دسترسی آسان به این تسهیلات برای همه جوانان از مرکز شهرهای بزرگ گرفته تا مناطق حاشیه‌ای و حتی روستاها دیده شود.

وی ادامه داد: متأسفانه بیشتر برنامه‌های ما این ویژگی را ندارد. در استان تهران وضعیتی بوده که برای سالها جوانان دیده نشده‌اند. رویکرد سال 95 ما این است که یک نگاه نسبی به حوزه جوانان داشته باشیم. در کنار فعالیتهای مناسبتی، به دنبال این هستیم که نقش متوازنی را برای همه جوانان فراهم کنیم و برنامه‌های عملیاتی ما این نگاه رادارند که تمامی اقدامات ما هم‌زمان با تهران در شهرهای اطراف هم انجام شود. این نگاه متوازن در برگزاری کارگاهها، همایشها و طرحهای ملی در برنامه‌های ما رعایت شده اما اینکه این طرحها چقدر اثربخش است باید بررسی شود.

معاون جوانان استان تهران اضافه کرد: نمی‌توان ادعا کرد که فرصتهای ایجادشده به همه جوانان می‌رسد اما باید امکان استفاده برابر تسهیلات برای جوانان در ستاد ملی ساماندهی امور جوانان مصوب و برای دستگاههای اجرایی تکلیف شود.

سرپرست بابیان اینکه مسأله آسیبهای اجتماعی در میان جوانان بسیار گستره است، خاطرنشان کرد: نیازها و انتظارات جوانان در مناطق مختلف، متفاوت است. ما در موضوع فضای مجازی از جوانان عقب هستیم و برنامه‌ریزی باید به‌گونه‌ای باشد که از بالا نیازها شناخته شود و در یک تقسیم‌کار ملی، هر دستگاهی وظیفه خود را برای ارائه خدمات به همه جوانان بداند.

اقدامات شهرداری تهران در حوزه جوانان اثربخش نیست

وی در مورداستفاده معاونت جوانان از ظرفیتهای دیگر دستگاهها به‌ویژه شهرداری تهران گفت: ارتباط سازمان‌یافته و معناداری میان وزارت ورزش و جوانان و شهرداری تهران نیست. اقدامات زیادی از سوی شهرداری در حوزه جوانان انجام می‌شود اما با یک نگاه نقادانه دهها ایراد به عملکرد آنها وارد است. در بخشی از موضوعات چندین دستگاه اقدامات موازی انجام می‌دهند اما اثربخشی مشاهده نمی‌شود.

معاون جوانان اداره کل ورزش و جوانان استان تهران افزود: در حوزه جوانان و مسائل فرهنگی ویژه آنها باوجود اعتبارات فراوان، به دلیل پراکندگی، اثرگذاری دیده نمی‌شود. شهرداری اقدامات زیادی برای جوانان انجام می‌دهد اما بر اساس برنامه یکپارچه و هدفمند نیست. در شهرستانهای تهران بخش عمده‌ای از فعالیتها با همکاری شهرداریها انجام می‌شود اما در تهران این ارتباط سازمان‌یافته وجود ندارد. یکی از سیاستهای ما این است که کمکهای بین سازمانی را جذب کنیم اما در تهران هنوز نتوانسته‌ایم.

سرپرست تأکید کرد: هر دستگاه عمومی و دولتی باید اقدامات خود را در حوزه جوانان با وزارت ورزش و جوانان هماهنگ کند اما در حال حاضر اقدامات موازی موجب هدر رفت سرمایه و انرژی بخشها می‌شود.

وی ادامه داد: تا زمانی که تقسیم‌کار ملی و شناسایی نیازها انجام نشود، در حوزه جوانان به نتیجه نمی‌رسیم. آمار فعالیتهای شهرداری در حوزه جوانان شاید چشمگیر باشد اما این مشکلات جوانان را حل نمی‌کند زیرا بر اساس نیازسنجی انجام‌نشده است.

منبع: مهر


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۶۳
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *