تهاتر بدهی‌۲۷۲ میلیارد تومانی با ۱ قطعه زمین در فساد ۸۰۰۰ میلیاردی

دسته: رویداد حقوقی
بدون دیدگاه
شنبه - ۸ آبان ۱۳۹۵


تهاتر بدهی‌۲۷۲ میلیارد تومانی با ۱ قطعه زمین در فساد ۸۰۰۰ میلیاردی

بخشی دیگر از مجموعه فساد مالی در صندوق ذخیره فرهنگیان

تهاتر بدهی۲۷۲ میلیارد تومانی با ۱ قطعه زمین در فساد ۸۰۰۰ میلیاردی

«پشتوانه‌‌ای قابلاعتماد برای فرهنگیان و ضرورت شفافسازی»، اینها جملاتی بود که فانی در مراسم معارفه غندالی بهعنوان مدیرعامل صندوق فرهنگیان از آن یادکرد و حالا باگذشت 3 سال، فرهنگیان اخبار فساد مالی بیسابقه 8 هزارمیلیاردی را میشنوند.

مهر سال 92 بود که شهاب‌الدین غندالی از سوی علی‌اصغر فانی وزیر وقت آموزش‌وپرورش به‌عنوان مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان انتخاب شد 1 سال بعدازاین ماجرا و در آبان سال 93، غندالی به‌عنوان سرپرست بانک سرمایه نیز فعالیت خود را آغاز کرد، فعالیتی که به اذعان نمایندگان مجلس غیرقانونی ‌و سرآغاز دور جدید تخلفات در بانک سرمایه بود.

طبق گزارشهای مستند، مدیرعامل وقت صندوق ذخیره فرهنگیان بدون اخذ تأییدیه وزارت اطلاعات و بانک مرکزی، خودسرانه در جایگاه سرپرستی بانک سرمایه نشست که با حساسیت بانک مرکزی و بیرون رانده شدن از جایگاه مدیریت بانک، با حضور در جلسات هیأت‌مدیره بانک و درحالی‌که عضو هیأت‌مدیره نبود، صدور مصوبات سریالی پرونده‌های نجومی را به بانک تحمیل می‌کرد. طی دوره زمانی فروردین 1393 تا تیر امسال، بانک سرمایه 7 مدیرعامل یا سرپرست داشته که منتخب صندوق ذخیره فرهنگیان بودند یعنی به‌طور متوسط هر 4 ماه 1‌بار مدیرعامل عوض‌شده است و تمام مدیران ستادی و رؤسای شعب بانک در هر بار تغییر مدیریت، قطع همکاری می‌شدند که این رفت و آمدها سناریویی از پیش طراحی‌شده توسط صندوق ذخیره و کارگردانهای اصلی بانک است برای گسسته شدن اطلاعات مدیران و کارکنان درباره تخلفات متعمدانه‌ای که توسط آنها مدیریت می‌شود.

ضمانت‌نامه‌های صادره برای برخی از شرکتها که درمجموع بیش از 5000 هزارمیلیارد ریال است، همگی در قبال قرارداد لازم‌الاجرا برای شرکتهای فاقد سابقه و ظرفیت لازم و گردش مالی صادرشده‌ است. تمام ضمانت‌نامه‌های صادره قبل از سررسید مقرر نکول شده و وجه آن توسط بانک به‌ناچار به ذینفع مربوط پرداخت و به‌حساب مطالبات غیر جاری شرکتهای مذکور منظور شده است. شواهد و قرائن بسیاری وجود دارد که پرداخت این ضمانت‌نامه‌ها به شرکتهای کاغذی که بعضاً بیش از 1 ماه از عمر تأسیس آنها نگذشته و مدیران آنها بنا به شنیده‌ها مشتی جوان کم سن و سال هستند بر اساس 1 سناریوی کاملاً هدفمند و از قبل طراحی‌شده بوده که مطابق معمول زمینه لازم برای تملیک ملک دیگری را باقیمتی گزاف فراهم کند.

991080

بدهیهای برخی شرکتها که درمجموع 272 میلیارد تومان بوده است از محل تملیک 1 قطعه زمین واقع در منطقه لواسانات تسویه شده است. با توجه به اینکه فقط در این پرونده خاص 2000 هزارمیلیارد تومان از بانک سرمایه اختلاس شده است روند این تخلف سازمان‌یافته بسیار جای تأمل برای سهامداران و تأسف برای مدیران صندوق ذخیره و بانک سرمایه است.

منبع: تسنیم


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۶۶
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *