تنها 15 درصد اراضی دولتی تحت سیستم کاداستر ثبت‌شده است

دسته: رویداد حقوقی
بدون دیدگاه
دوشنبه - ۲۷ دی ۱۳۹۵


تنها 15 درصد اراضی دولتی تحت سیستم کاداستر ثبت‌شده است

انتقاد رئیس سازمان ثبتاسناد و املاک کشور از عدم همکاری دستگاههای اجرایی

تنها 15 درصد اراضی دولتی تحت سیستم کاداستر ثبتشده است

 

%d8%aa%d9%86%d9%87%d8%a7-15-%d8%af%d8%b1%d8%b5%d8%af-%d8%a7%d8%b1%d8%a7%d8%b6%db%8c-%d8%af%d9%88%d9%84%d8%aa%db%8c-%d8%aa%d8%ad%d8%aa-%d8%b3%db%8c%d8%b3%d8%aa%d9%85

رئیس سازمان ثبتاسناد و املاک کشور، با بیان اینکه بر اساس قانون تمامی دستگاههای دولتی باید مستندات املاک خود را تا پایان امسال در اختیار این سازمان قرار دهند، تأکید کرد: از حدود 140 میلیون هکتار اراضی ملی تنها 21 میلیون و 500 هزار هکتار تحت سیستم کاداستر قرار گرفته است که باید نسبت به اجرای باقیمانده تکالیف، برنامهریزی و هماهنگی جدیتر صورت گیرد.

احمد تویسرکانی در نشست مشترک با رؤسای سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری و سازمان امور اراضی کشور برای پیگیری اجرای قانون کاداستر و سند‌دار کردن اراضی دولتی و ملی و رفع موانع احتمالی موجود، اظهار کرد: اجرای کاداستر در کشور کار بزرگی است که انجام کامل آن به تعامل، هم‌فکری و همکاری بیش‌ازپیش سازمانهای متولی بستگی دارد.

وی کاداستر را زیرساخت اساسی در جهت استفاده بهینه از اراضی و املاک در کشور برشمرد و افزود: تلاشهای بسیار زیادی در این زمینه در سازمان ثبت انجام‌شده و با استقرار سیستم جامع کاداستر، نظم حقوقی لازم در عرصه مالکیت اراضی و املاک برقرار و بسیاری از جرایم و تخلفات و نزاعهای مرتبط با اراضی منتفی خواهد شد.

  ضرورت استفاده از تمام ظرفیتها برای اجرای کامل قانون کاداستر در کشور

رئیس سازمان ثبت‌اسناد و املاک کشور با تأکید بر استفاده از تمام ظرفیتهای موجود برای اجرای کامل قانون کاداستر در کشور، گفت: یکی از اقدامات مهم انجام‌شده در این زمینه استقرار ایستگاههای تحدید حدود مالکیتها(RTK) بود که با نام اختصاری «شبکه شمیم» اجراشده است.

وی افزود: ایجاد این ایستگاهها کمک شایانی به تحدید حدود دقیق مالکیتها و اراضی در کشور خواهد کرد.

رئیس سازمان ثبت‌اسناد و املاک کشور بیان کرد: قانون جامع حد نگار، تکلیف دستگاههای ذی‌ربط را در خصوص اجرای کاداستر مشخص کرده و بر اساس قانون تمامی دستگاههای دولتی مکلف‌اند مستندات و اطلاعات توصیفی املاک متعلق به خود را تا پایان سال 95 در اختیار سازمان ثبت‌اسناد و املاک کشور قرار دهند.

ثبت تنها 5/21 میلیون هکتار از مالکیتهای دولت در سیستم کاداستر

وی با اشاره به این موضوع که بیش از 98 درصد مالکیتهای مردم تحت سیستم کاداستر قرار گرفته است، گفت: در خصوص مالکیتهای دولت متأسفانه از حدود 140 میلیون هکتار اراضی ملی تنها 21 میلیون و 500 هزار هکتار تحت سیستم کاداستر قرار گرفته است که این میزان حدود 15 درصد کل این اراضی را شامل می‌شود و باید نسبت به اجرای باقیمانده تکالیف، برنامه‌ریزی و هماهنگی جدی‌تر صورت گیرد. تویسرکانی با اشاره به تلاشهای سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری و امور اراضی در کشور برای تثبیت اراضی دولتی، اظهار کرد: باید این دو سازمان با همکاری سازمان ثبت‌اسناد و تمرکز بر اجرای صحیح کاداستر در کشور خلأ‌ها، مشکلات و نیازها را شناسایی و سریع‌تر برطرف کنند. رئیس سازمان ثبت‌اسناد و املاک کشور با اشاره به پیشرفتهای سازمان ثبت در حوزه فناوری و تغییر اکثر فرآیندهای این سازمان به‌صورت الکترونیکی، افزود: در حال حاضر بخشهای مختلف سازمان در بستر یک شبکه وسیع با هم در ارتباط هستند و به یکدیگر خدمات می‌دهند. تویسرکانی با اشاره به اهمیت و ضرورت آموزش نیروی انسانی، گفت: کارشناسان ذی‌ربط باید با آموزشهای لازم و استفاده از بستر و امکانات فراهم‌شده توسط این سازمان در اجرای کاداستر ملی اقدامات لازم را انجام داده و این سازمان نیز آمادگی همکاری لازم را در این زمینه دارد.

وی تأکید کرد: تمام دستگاههای حاکمیتی متولی امر زمین باید از ظرفیتها و پتانسیل موجود خود استفاده کرده و فارغ از وظایف دستگاهی، این هدف ملی را به پیش ببرند . رئیس سازمان ثبت‌اسناد و املاک کشور گفت: برای تحقق این امر نیازمند یک برنامه عملیاتی مدون و منظم هستیم و اجرای این برنامه نیازمند عزم و اراده و نظارت جدی، پیگیری و پایش مستمر مسؤولان ذی‌ربط است.

 همگرایی سهجانبه برای ثبتاسناد مالکیت اراضی

در ادامه جلسه، خداکرم جلالی، رئیس سازمان جنگلها و مراتع و آبخیزداری نیز همکاری و تعامل سه دستگاه را در اجرای این موضوع بسیار مهم دانست و بر آن تأکید کرد.

وی اقدامات مشترک سه دستگاه ثبت‌اسناد و املاک ، امور اراضی و جنگلها و مراتع را در اجرای کاداستر مهم دانست و گفت: حدود 83 درصد از عرصه کشور را اراضی منابع طبیعی شامل می‌شود.

وی با اشاره به این موضوع که کاداستر برای کشور اساسی و زیربنایی است و اجرای آن از زمین‌خواری و جرم در این زمینه پیشگیری می‌کند، گفت: نظم بخشیدن به مالکیتها در روند آمایش سرزمینی و ایجاد زمینه برای توسعه اقتصادی مؤثر است.

هم‌چنین علیرضا اورنگی، رئیس سازمان امور اراضی کشور نیز افزود: خوشبختانه همگرایی و هماهنگی خوبی بین سه دستگاه رقم خورده و کارها به‌خوبی در حال انجام است. وی با استقبال از آموزش نیروی انسانی توسط سازمان ثبت با توجه به فناوری نوین و دانش جدیدی که در این سازمان ایجادشده است، گفت: سازمان امور اراضی کشور آمادگی کامل دارد تا در خصوص ظرفیتهای موجود در این سازمان با سازمان ثبت تعامل و همکاری کامل داشته باشد.

منبع: حمایت


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۳۸
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *