تمرکز بر زمینه‌سازی جهت تحقق نقشه جامع علمی کشور در سال آینده

دسته: دانشجوی حقوق
بدون دیدگاه
شنبه - ۷ اسفند ۱۳۹۵


تمرکز بر زمینه‌سازی جهت تحقق نقشه جامع علمی کشور در سال آینده

مشاور رئیس جهاد دانشگاهی عنوان کرد:

 تمرکز بر زمینهسازی جهت تحقق نقشه جامع علمی کشور در سال آینده

 

 

 

جهاد

 مشاور رئیس جهاد دانشگاهی، مهمترین برنامههای این نهاد برای سال آینده را تمرکز بر زمینهسازی جهت تحقق هفت مأموریت محول شده در نقشه جامع علمی کشور عنوان کرد.

محسن قرنفلی به تشریح این مأموریتها پرداخت و گفت: از هفت مأموریت محول شده،‌ دو مأموریت در بخش پژوهش شامل تأسیس یک‌نهاد ملی در حوزه پژوهش و فناوری و انتقال و توسعه تکنولوژی،‌ یک مأموریت در بخش آموزش شامل آموزشهای تخصصی نوین و مهارتهای پیشرفته، سه مأموریت در بخش فرهنگ شامل ارتقا فرهنگ کارآفرینی و روحیه خودباوری، مشارکت در تعمیق و گسترش فرهنگ اسلامی ایرانی و مشارکت در ترویج، تعمیق و ارتقا کرسیهای نظریه‌پردازی، نقد و مناظره و هم‌چنین یکی از مأموریتها در حوزه ساماندهی نظام هدایت شغلی و توانمندسازی دانش‌آموختگان است.

مشاور رئیس جهاد دانشگاهی به انتقال تکنولوژی اشاره کرد و افزود: مباحث مربوط به انتقال تکنولوژی دارای اهمیت بسیاری است زیرا این مسأله یکی از مهم‌ترین راههای ارتقا و توسعه تکنولوژی است.

وی با بیان این‌که کشورهایی همچون ژاپن و چین طی سالهای گذشته برنامه اصلی توسعه تکنولوژی خود را بر انتقال تکنولوژی قرار دادند، ادامه داد: باید برنامه‌های لازم را برای ورود به تکنولوژیهای موجود در جهان و توسعه و بومی‌سازی آنها در کشور در دستور کار قرار دهیم زیرا تاکنون انتقال تکنولوژی در کشور ما به‌ندرت توانسته تبدیل به شکل‌گیری و توسعه تکنولوژی شود.

قرنفلی با تأکید بر این‌که انتقال تکنولوژی مترادف با انتقال صنعت و تجهیزات نیست، تصریح کرد: برای برداشتن گامهای مؤثر در فضای تکنولوژی و پیش‌رو به سمت بالنده شدن کشور، باید ورای این مباحث عمل کنیم. قطعاً در صورت فراهم شدن زیرساختها می‌توانیم با اتکا بر آن، مباحث مربوط به تولید و تدوین تکنولوژی در کشور را دنبال کنیم.

مشاور رئیس جهاد دانشگاهی با انتقاد از دور بودن مسأله انتقال تکنولوژی از فضای دانشگاهی کشور،‌ گفت: در کشور ما بیشتر بخش اجرایی و صنعت عهده‌دار مباحث مربوط به انتقال تکنولوژی بودند که همین موضوع یکی از آسیبهای ما در نظام ملی نوآوری محسوب می‌شود.

وی یادآور شد: مدتی است بحث ضرورت انتقال تکنولوژی در کشور را در دستور کار قرار داده و اعلام کرده‌ایم که این موضوع باید با پیوست فناوری همراه باشد که خوشبختانه در برنامه ششم توسعه بحث پیوست فناوری موردتوجه قرارگرفته است.

به گفته قرنفلی، امروز به‌زعم مدیران صنعت، هر انتقال تکنولوژی باید همراه با پیوست فناوری باشد.

مشاور رئیس جهاد دانشگاهی، پیوست فناوری را یک سازه ذهنی عنوان کرد و افزود: این سازه ذهنی به ما این درس را می‌دهد که در کنار انتقال ماشین‌آلات و صنعت حتماً انتقال دانشهای ضمنی را نیز انجام دهیم و از طرفی باید اقدامات ساختاری را به‌عنوان مرحله ابتدایی در دستور کار قرار دهیم.

وی با بیان این‌که سال 95 را به اقدامات ساختاری اختصاص دادیم، اظهار کرد: طی ماههای گذشته مطالعات تطبیقی انجام دادیم که در این راستا کشورهای توسعه‌یافته را مورد مطالعه قرار داده و الگوهای پژوهشی، نهادهای پژوهشی و نحوه ارتباط دانشگاه با جامعه و دولت در کشورهایی همچون آلمان،‌ ژاپن و غیره را بررسی کردیم.

قرنفلی تصریح کرد: بر اساس این مطالعه موفق شدیم یک مدل الگو اساسنامه‌ای را تنظیم کنیم تا این مدل مبنای ساختار نهاد ملی شود.

به گفته مشاور رئیس جهاد دانشگاهی با فراهم شدن این ساختارها در سال 96 مراحل اجرایی این مأموریتها آغاز می‌شود.

منبع: ایسنا

 


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۳۱
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *