تلاشها برای دستیابی به توافق آتش‌بس در وادی بردی در ریف دمشق ادامه دارد

دسته: حقوق و اجتماع
بدون دیدگاه
دوشنبه - ۲۰ دی ۱۳۹۵


تلاشها برای دستیابی به توافق آتش‌بس در وادی بردی در ریف دمشق ادامه دارد

تلاشها برای دستیابی به توافق آتشبس در وادی بردی در ریف دمشق ادامه دارد

9

تلاشها برای دستیابی به توافق آتشبس در وادی بردی در ریف دمشق در پی درگیریهای شدید بین دو طرف که از دو هفته پیش رخداده، ادامه دارد. این درگیریها منجر به تعطیلی آبرسانی به دمشق و نابودی چشمههایی شده که آب دمشق را تأمین میکنند.

منابع آگاه گفتند، تیمهای صیانت آماده ورود به چشمه‌های روستای عین الفیجه در منطقه برای پمپاژ مجدد آب به دمشق هستند اما کمیته‌های آشتی که از ساکنان منطقه وادی تشکیل‌شده مسیر را برای ورود این تیمهای وابسته به دولت امن نکرده‌اند و گروههای مخالف مسلح مانع از ورود ارتش سوریه برای تأمین امنیت جان اعضای تیم کارشناشان می‌شوند.

علی حیدر، وزیر آشتی ملی سوریه گفت: مهلت دولت به مخالفان مسلح در وادی پایان‌یافته و ما منتظر موافقت آنها با ورود تیم کارشناسان برای تعمیرات منابع آب هستیم.

نمایندگان گروههای مخالف مسلح و شخصیتهای منطقه وادی بردی و تعدادی از نمایندگان دولت سوریه بار دیگر نشستی را عصر شنبه برگزار کرده تا به بررسی امکان دستیابی به توافق در این منطقه بپردازند.

منابع ارتش آزاد سوریه تأکید کردند تا به این لحظه هیچ توافقی صورت نگرفته اما گروههای ارتش آزاد به‌طور کامل پیشنهاد نیروهای دولتی سوریه و نیروهای حزب‌الله لبنان را در وادی بردی در مقابل توقف موج حملات رد کردند. گروههای مخالف توقف حملات نظامی را به‌طور کامل در منطقه و نیز توقف عملیات کوچ افراد مسلح را خواستار شدند. گروههای مخالف در این نشست ادعا کردند، آماده‌اند آتش‌بسی را به مدت شش ماه امضا کنند آنها هم‌چنین آماده‌اند اجازه بازسازی چشمه‌های آب را تحت نظارت هلال‌احمر بدهند و آنها خودشان از جان این کارشناسان محافظت کنند.

اسامه ابوزید، مشاور حقوقی و سخنگوی ارتش آزاد سوریه گفت: به‌رغم برخی مخالفتها مناطق ریف دمشق، محله الوعر در حمص، شهرک محجه در درعا شامل توافق آتش‌بس خواهد بود.

ابوزید در حساب کاربری خود نوشت: جنوب دمشق، منطقه وادی بردی و غوطه شرقی در ریف دمشق به‌اضافه محله الوعر در حمص و شهرک المحجه در درعا شامل توافق آتش‌بس خواهد بود. وی گفت: روسیه دریافته که گروههای مسلح تنها در صورت اجرای کامل آتش‌بس در مذاکرات آستانه پایتخت قزاقستان حاضر خواهند شد.

گفته‌شده درگیریها در حومه شرقی دمشق در منطقه المرج ادامه داشته است.

منابع موثق که از روند مذاکرات ماراتنی درباره فیصله دادن بحران آب دمشق مطلع هستند به الوطن سوریه گفتند، تلاشها برای جلب موافقت مخالفان ادامه دارد. مخالفان از اعضای جبهه النصره هستند که تعدادشان از ۷۰ تن تجاوز نمی‌کند و مردم بر آنها فشار می‌آورند تا توافق را بپذیرند.

علا ابراهیم، استاندار ریف دمشق به الوطن گفت: هیأت روسی در شهرک دیر مقرن با هیأتی از اهالی وادی بردی که به مخالفان مسلح نزدیک هستند تشکیل جلسه داد. آنها خواهان مداخله روسیه شده‌ و به هیأت روسیه گفتند که حاضرند توافق کنند و بندهای توافقنامه‌ای را که در شهرکهای دیگر ریف دمشق اجرایی شده، عملی کنند. منبع: ایسنا


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۶۱
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *