تفاهم‌نامه همکاری میان دادستان کل دو کشور ایران و عراق امضا شد

دسته: رویداد حقوقی
بدون دیدگاه
یکشنبه - ۹ آبان ۱۳۹۵


تفاهم‌نامه همکاری میان دادستان کل دو کشور ایران و عراق امضا شد

تفاهمنامه همکاری میان دادستان کل دو کشور ایران و عراق امضا شد

در پایان دیدار دوجانبه هیأت قضایی ایران و عراق، تفاهمنامه همکاری میان حجتالاسلاموالمسلمین منتظری دادستان کل کشور ایران و قاضی محمدقاسم الجنابی دادستان کل کشور عراق با موضوعاتی از قبیل قضایی، حقوقی، حقوق بشر، حقوق زنان و کودکان، مبارزه با قاچاق کالا، آموزش نیروهای عراقی بنا به درخواست طرف عراقی در تهران یا بغداد و سایر زمینههای همکاری که مصالح و منافع کشور را تأمین میکند، منعقد شد.

%d8%aa%d9%81%d8%a7%d9%87%d9%85%d9%86%d8%a7%d9%85%d9%87-%d9%87%d9%85%da%a9%d8%a7%d8%b1%db%8c-%d9%85%db%8c%d8%a7%d9%86

  متن تفاهمنامه همکاری قضایی میان دو کشور ایران و عراق

در متن این تفاهم‌نامه آمده است: قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران و قوه قضاییه فدرال جمهوری عراق با درک اهمیت همکاری و هماهنگی در زمینه‌های قضایی و حقوقی، بر مبنای اصل برابری و احترام به حاکمیت هر دو طرف و نظر به اراده طرفین برای اجرای موافقت‌نامه‌های قضایی و حقوقی منعقده فی‌مابین و با توجه به اشتراکات تاریخی و فرهنگی و دینی و حسن هم‌جواری، طی دیدار هیأت ایرانی به ریاست آیت‌الله صادق آملی لاریجانی، رئیس قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران، از قوه قضاییه فدرال جمهوری عراق توافق نمودند یادداشت تفاهمی میان دو قوه به شرح زیر تنظیم گردد:

ماده 1:

طبق مفاد این یادداشت، طرفین در حدود صلاحیت و حوزه تخصصی خود با در نظر گرفتن قوانین داخلی و تعهدات بین‌المللی خود با یکدیگر همکاری می‌نمایند.

ماده 2:

طرفین، تروریسم را در همه اشکال آن محکوم و بر همکاری مشترک برای مبارزه با آن و دفاع از قربانیان تروریسم در چارچوب قضایی و قانونی دو کشور تأکید می‌نمایند.

ماده 3:

طرفین توافق نمودند در زمینه‌های قضایی با یکدیگر به تبادل تجربیات و دانش فنی پرداخته و در مبارزه با جرایم تروریستی و افراطی‌گری و فساد و قاچاق مواد مخدر و قاچاق اسلحه و جنایات سازمان‌یافته و جرایمی که منافع و امنیت دو کشور را تهدید می‌کند همکاری نمایند.

ماده 4:

طرفین، بر احترام به حقوق بشر در چارچوب قوانین و مقررات مربوطه و تبادل تجربیات در این زمینه، ازجمله از طریق برگزاری سمینار و کارگاه در خصوص نشر و ترویج ارزشهای اسلامی مرتبط با حقوق بشر، حقوق کودکان وزنان و حقوق شهروندی در دو کشور و همچنین همکاریهای بین‌المللی در این حوزه تأکید نمودند.

ماده 5:

طرف ایرانی اعلام آمادگی کرد تا قضات و اعضای دادستانی قوه قضاییه فدرال عراق را بر اساس درخواست طرف عراقی و در چارچوب توافقات جداگانه، در بغداد یا تهران آموزش دهد.

ماده 6:

طرفین توافق کردند برای بررسی مسائلی که در جریان اجرای این یادداشت و موافقت‌نامه‌های قضایی و حقوقی منعقده میان دو کشور و در راستای حل اختلافات ناشی از اجرای آنها پیش خواهد آمد، کمیته مشترکی را متشکل از نمایندگان دو قوه قضاییه – که بعداً معرفی خواهند شد- بر اساس منافع مشترک و با حفظ جنبه محرمانگی مسائل مطروحه، تشکیل دهند.

ماده 7:

هر یک از طرفین این یادداشت تفاهم، هزینه‌های مترتب بر اجرای مفاد آن را در کشور خود عهده‌دار خواهند بود، مگر آن‌که به نحو دیگری توافق گردد.

ماده 8:

مفاد این یادداشت، از تاریخ امضای آن، برای هر دو طرف، در چارچوب صلاحیتها و حدود آن، نافذ و لازم الاجراء خواهد بود.

این یادداشت تفاهم در هشت ماده و به دو زبان فارسی و عربی تنظیم و به تاریخ 9 آبان ماه 1395 ه. ش مطابق با 28 محرم 1438 ه. ق (10/30/2016) در مقر قوه قضاییه فدرال عراق در بغداد به امضاء رسید و اعتبار هر دو نسخه فارسی و عربی آن از جهت اجرا یکسان است.

این تفاهم‌نامه به امضای حجت‌الاسلام‌والمسلمین منتظری دادستان کل کشور ایران و قاضی محمدقاسم الجنابی دادستان کل کشور عراق رسید.

منبع: میزان


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۵۱
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *