تغییرات گسترده فرهنگی باعث بروز طلاقهای سریع شده است

دسته: حقوق و اجتماع
بدون دیدگاه
دوشنبه - ۱۸ بهمن ۱۳۹۵


تغییرات گسترده فرهنگی باعث بروز طلاقهای سریع شده است

یک عضو شورای فرهنگی- اجتماعی زنان:

تغییرات گسترده فرهنگی باعث بروز طلاقهای سریع شده است

کاریاتور - ازدواج و طلاق

یک عضو شورای فرهنگی- اجتماعی زنان به تحقیقات دو دهه پیش و مقایسه آن با تحقیقاتی که 5 سال پیش انجام شد، پرداخت و گفت: این تحقیقات نشان از تغییرات گسترده فرهنگی است که باعث طلاقهای سریع می‌شود.

کبری خزعلی با بیان این‌که عوامل مختلفی در تغییر فرهنگ دخیل است، اظهار کرد: از مهم‌ترین عوامل در تغییر فرهنگها، خانواده است. در خانواده‌هایی که ماهواره وجود دارد، طلاقها بیشتر است؛ این در حالیست که این خانواده‌ها مدعی هستند با وجود ماهواره، اعتقادات خود را حفظ کرده‌اند اما حقیقت این است که آسان نگاه کردن به طلاق یکی از تأثیرات پنهان برنامه‌های شبکه‌های ماهواره‌ای است.

این عضو شورای فرهنگی- اجتماعی زنان ادامه داد: متأسفانه امروزه خانواده‌ها مشاور فرزندانشان نیستند و فرزندان در دوران بلوغ توسط هم‌شاگردیها و افراد دیگر هدایت می‌شوند؛ درحالی‌که خانواده باید کنار آنان باشد.

وی به فضای فرهنگی داخل کشور اشاره و اظهار کرد: علاوه بر برنامه‌های شبکه‌های ماهواره‌ای، برخی فیلمها و فضاهای فرهنگی داخلی باعث سوق دادن افراد به فضای فرهنگی غیر واقعی از جامعه شده است.

خزعلی با اشاره به عواملی که باعث پیدایش وضعیت موجود شده‌ است، گفت: خانواده اولین مسؤول این وضعیت است و در مرحله بعد آموزش‌وپرورش قرار دارد. قرار بود آموزش‌وپرورش برای دانش آموزان، مربیان و خانواده‌ها کلاسهای آموزشی برگزار کنند تا این دوره گذار را آموزش دهند و مدیریت کنند. بدین ترتیب جوانان بتوانند احساسات خود را کنترل و آن را مدیریت کنند.

وی افزود: قبل از ازدواج مدیریت نیاز است، اما متأسفانه برخی از مشاوره‌های ارائه‌شده به جوانان به‌جای این‌که فرهنگ اسلامی- ایرانی را به آنان بیاموزد، راه غلط را به آنان نشان می‌دهد.

مژگان محمدی- قاضی دادگاه خانواده- با اشاره به این‌که جلسات مشاوره قبل از طلاق هنوز عمومی نشده است، گفت: برخی افراد در این زمینه مقاومت می‌کنند.

وی به علت افزایش طلاق توافقی اشاره و اظهار کرد: متأسفانه خانواده قداست خود را ازدست‌داده است و بحث طلاق به حدی ساده‌شده که گویا یک کار عادی است. در سالهای قبل عموماً افراد بعد از دو یا پنج سال از زندگی مشترکشان از هم جدا می‌شدند، ولی امروز طول مدت زندگی مشترک تا جدایی کمتر شده است.

محمدی در پایان گفت: بعضاً زوجین بعد از مشاوره مراجعه می‌کنند و وقتی می‌گوییم صحبت کنیم تا سازش انجام دهیم، اعلام می‌کنند مشاور، آنها را اتفاقاً به طلاق تشویق کرده است. منبع: ایسنا


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۵۳
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *