تعیین مختصات مالکیت املاک در 5 دقیقه

دسته: رویداد حقوقی
بدون دیدگاه
دوشنبه - ۱۸ بهمن ۱۳۹۵


تعیین مختصات مالکیت املاک در 5 دقیقه

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور مدعی شد:

تعیین مختصات مالکیت املاک در 5 دقیقه

%d8%aa%d8%b9%db%8c%db%8c%d9%86-%d9%85%d8%ae%d8%aa%d8%b5%d8%a7%d8%aa-%d9%85%d8%a7%d9%84%da%a9%db%8c%d8%aa-%d8%a7%d9%85%d9%84%d8%a7%da%a9-%d8%af%d8%b1-5-%d8%af%d9%82%db%8c%d9%82%d9%87

رئیس سازمان ثبت‌اسناد و املاک کشور با اشاره به اهمیت و قابلیتهای شبکه «شمیم» عنوان کرد: استفاده از این شبکه، در کمتر از پنج دقیقه، تعیین مختصات هر نقطه در سراسر کشور را به ما می‌دهد.

احمد تویسرکانی در مراسم افتتاح سراسری شبکه موقعیت‌یابی یکپارچه مالکیتها «شمیم»، ثبت الکترونیک گواهی امضای دفاتر اسناد رسمی و بهره‌برداری هم‌زمان از چندین پروژه عمرانی استانی، اظهار کرد: سازمان ثبت‌اسناد و املاک کشور در گذشته در معرض آسیبهای اداری زیادی بود که نیازمند تغییرات اساسی و افزایش بهره‌وری، ارتقای قدرت در خدمات، ارتقای سلامت اداری و همین‌طور فراگیر کردن به نحو آسان بود. وی با بیان این‌که در سنوات اخیر تلاشهای فراوانی به‌منظور خروج از این آسیبها صورت گرفته است، گفت: سازمان ثبت به‌عنوان یک سازمان بسیار قدیمی با آسیبهای فراوان که امروز به‌سرعت در بخشهای مختلف متحول شده است و تقریباً هر ماه در حال ارتقای وضعیت و بازخوانی و اصلاح شیوه‌های قدیمی است.

تویسرکانی در ادامه اظهارات خود ضمن اعلام این‌که به مناسبت دهه فجر برخی از اقدامات جدید سازمان ثبت کلید خورده و اجرایی می‌شود، عنوان کرد: یکی از این اقدامات، موضوع اجرا و شناسایی مالکیتها اعم از مالکیتهای دولت و اشخاص است.

بهره‌برداری از شبکه ملی موقعیت‌یابی مالکیتهای مردم و دولت

رئیس سازمان ثبت‌اسناد و املاک کشور با اشاره به این‌که پس از اجرای کاداستر یکی از وظایف سازمان ایجاد یک شبکه دقیق ملی برای موقعیت‌یابی مالکیتهای مردم و دولت بود، عنوان کرد: از سال گذشته اقدامات اجرایی برای تولید این شبکه را آغاز کردیم و اکنون موفق شدیم این کار مهم را که کشورهای پیشرفته به‌واسطه آن املاک را موقعیت‌یابی می‌کنند، مورد بهره‌برداری قرار دهیم.

وی با بیان این‌که استفاده از این شبکه در مدت کمتر از 5 دقیقه امکان تعیین مختصات هر نقطه در سراسر کشور را به ما می‌دهد، گفت: این شبکه امروز یک تکنیک به‌روز در دنیا است و در بخشهای دیگر کاربرد فراوان دارد که ما قصد داریم از طریق آن به بخشهای دیگر برای تعیین مختصات خدمات ارائه دهیم.

تویسرکانی با اشاره به این‌که این شبکه به‌صورت جامع از امروز قابل‌استفاده خواهد بود، خاطرنشان کرد: با اجرایی و فعال شدن این سیستم در لحظه و به شکل مرکزی می‌توانیم رصد کنیم که چند نفر از نقشه‌برداران در چه نقاطی در حال انجام فعالیت هستند. به گفته رئیس سازمان ثبت‌اسناد و املاک، این شبکه شفافیت و دقت بسیار بالایی را حاکم خواهد کرد و می‌تواند به‌سرعت کاداستر کشور را در تمام نقاط حتی مناطق دریایی و جزیره‌ای با استفاده از امواج موقعیت‌یابی با دقت بالا تعیین موقعیت کند.

حذف آخرین دفتر اسناد رسمی سنتی و کاغذی

وی حذف آخرین دفتر اسناد رسمی سنتی و کاغذی را دومین اقدام سازمان ثبت‌اسناد و املاک کشور عنوان کرد و گفت: موضوع گواهی امضا در گذشته باید به‌موجب قانون، سابقه‌اش در دفاتر کاغذی ثبت و هم‌چنین سابقه آن در دفترخانه نگهداری می‌شد که این دفتر حذف شد.

به گفته این مقام قضایی، هم‌چنین ترتیبات گواهی امضا در کشور تغییر خواهد کرد و در پایان هفته گذشته دستور کار در اختیار 7 هزار و 200 دفترخانه فعال در سراسر کشور قرار گرفت.

تویسرکانی با اعلام آغاز فعالیت سیستم مرکزی ثبت‌اسناد و املاک نیز گفت: در این راستا دفاتر سابق کنار گذاشته خواهد شد و این کار منافع و آثار زیادی را به دنبال خواهد داشت که از جمله این منافع دقت در کار، جست‌وجو در سوابق، احراز هویت اشخاصی که گواهی آنها امضا می‌شود و مضاف بر آن سوابقی که منجر به‌زحمت شده بود در بانکهای نرم‌افزاری صورت خواهد گرفت.

وی سومین موضوع قابل‌بررسی در این نشست را مربوط به حوزه پشتیبانی و فعالیت اداری دانست و عنوان کرد: در این حوزه قدمهای بسیار مؤثر و خوبی برداشته‌شده است زیرا یکی از آسیبهای جدی سازمان ثبت عدم برخورداری از فضای مناسب اداری بود.

تویسرکانی اذعان کرد: بدترین ساختمانها در گذشته متعلق به سازمان ثبت‌اسناد و املاک کشور بود، در نتیجه تلاشهایی صورت گرفت تا بخشی از مشکلات را برطرف کنیم.

افتتاح 9 اداره ثبت در 9 نقطه از کشور

وی با اشاره به 9 اداره‌ای که در 9 نقطه از کشور احداث و به بهره‌برداری رسید، اعلام کرد: یکی از این ساختمانها اداره ثبت تهران‌پارس در تهران است که از سال 93 آغاز به کارکرده و مساحت آن 4 هزار و 900 متر است.

تویسرکانی دومین استان که در آن ساختمان احداث‌شده را زنجان اعلام کرد و افزود: در استان زنجان ساختمان ناحیه یک زنجان به بهره‌برداری رسید. کارهای اجرایی این ساختمان از سال 1393 شروع‌شده و 3 هزار متر مساحت دارد. هم‌چنین در استان کردستان ساختمان ناحیه یک مرکز استان در حال حاضر در سنندج به بهره‌برداری رسید این ساختمان 3 هزار متر متراژ احداثی دارد که از سال 93 مراحل اجرایی خود را آغاز کرده است.

وی افزود: هم‌چنین در استان خوزستان ساختمان ناحیه سه استان خوزستان در شهرستان اهواز به بهره‌برداری رسید. این ساختمان با متراژ 2 هزار و 500 متر از سال 93 اقدامات اجرایی‌اش را آغاز کرده است.

هم‌چنین در استان آذربایجان غربی در ارومیه هم از سال 1394 کار این ساختمان با متراژ 400 متر آغازشده است. در استان قم نیز ساختمان اداره کل ثبت‌اسناد و املاک استان آماده بهره‌برداری شده و هزار و 670 مترمربع مساحت دارد و از سال 93 کار اجرایی آن شروع‌شده است.

هم‌چنین ساختمانی در استان هرمزگان در جزیره قشم که مشکلات زیادی در ساختمان اداره ثبت آن داشتیم با مساحت هزار مترمربع که روند اجرایی آن از سال 1392 آغازشده، به بهره‌برداری
رسید.

رئیس سازمان ثبت‌اسناد و املاک کشور هم‌چنین خاطرنشان کرد: در استان مرکزی هم ساختمان اداره ثبت شهرستان اراک که کار اجرایی آن با مساحت 850 متر از سال 94 آغازشده بهره‌برداری شد. هم‌چنین یک ساختمان هم در مجاورت ساختمان سازمان ثبت‌اسناد و املاک کشور به‌عنوان ساختمان شماره 3 با متراژ 1300 متر که از سال 94 اجرای آن آغازشده، مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد. منبع: حمایت


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۳۸
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *