تعطیلی ارج بسیار محتمل و طبیعی بود

دسته: غیر حقوقی
بدون دیدگاه
یکشنبه - ۳۰ خرداد ۱۳۹۵


تعطیلی ارج بسیار محتمل و طبیعی بود

کانون انجمنهای صنفی کارفرمایی تولیدکنندگان لوازم‌خانگی کشور به دنبال تعطیلی واحدهای تولیدی این بخش ازجمله کارخانه ارج با ارسال نامه‌ای به رئیس‌جمهوری درخواستهای خود را برای رفع مشکلات واحدهای تولیدی لوازم‌خانگی اعلام کردند.
در این نامه آمده است: همانگونه که مستحضرید خبر تکان‌دهنده و بهت‌آور تعطیلی قدیمی‌ترین کارخانه تولید لوازم‌خانگی کشور موجی از واکنشها را در میان افکار عمومی برانگیخته است. نامهای چون ارج و آزمایش یادآور حس خوب مصرف کالای ایرانی است.
ناگفته نماند این رویداد برای صاحبان صنعت و متولیان امر، وقوعش بسیار محتمل و طبیعی بود، چراکه سالهاست تولیدکنندگان از تریبونهای مختلف و نامه‌نگاریهای زیاد با مسئولان امر، وقوع این دست حوادث را پیش‌بینی کرده و خواهان ورود فوری تصمیم گیران به مساله شده‌اند.
به‌طورقطع بحران امروز مجموعه‌های مورداشاره ریشه در مسائلی چون نحوه واگذاری، صلاحیت خریدار، سوء مدیریت و عدم سرمایه‌گذاریهای جدید در بخش تحقیق و توسعه برای به‌روز کردن تولیدات دارد اما عوامل کلان و پیچیده‌تری در بروز این دست رویدادها مؤثر است که در صورت چشم‌پوشی دیگر تولیدکنندگان لوازم‌خانگی این کشور را نیز درگیر خواهد کرد.
نفوذ بلامنازع مافیای واردکننده لوازم‌خانگی که بیشترین سهم را در واردات کشور به خود اختصاص داده‌اند، چالش عظیمی را پیش روی تولید ملی نمایان کرده و روزبه‌روز بر عمق این فاجعه افزوده می‌شود. واردکنندگان با سوءاستفاده از صنعت مونتاژ و کسب منافع حداکثری، با در اختیار گرفتن بیشترین و بهترین فضاهای تبلیغات شهری و رسانه ملی و شبکه‌های خارجی فارسی‌زبان در همه لایه‌های و ارکان جامعه رخنه کرده و با صحنه‌سازی خطرناک و شبیه‌سازی، برای بهره‌برداری از قوانین و آیین‌نامه‌ها، خود را به مسئولان تولیدکننده معرفی می‌کنند.
این در حالی است که همین گروه، در بازار به کسوت کالای خارجی با عقبه یک برند جهانی معتبر بازاریابی می‌کنند. آنها به‌جای خط تولید مبادرت به راه‌اندازی خطوط مونتاژ بدون عمق ساخت داخل کرده‌اند و به همین دلیل بسترهای لازم جهت انتقال تکنولوژی، ایجاد و گسترش واحدهای تحقیق و توسعه و به‌تبع آن ایجاد اشتغال پایدار و عمق ساخت داخل در کشور پدید نمی‌آید.
جناب آقای رئیس‌جمهوری! ما با ورود سرمایه‌گذاران خارجی مخالفتی نداریم بلکه سخن بر سر انتقال دانش و فناوری و ورود آنها به حوزه‌هایی است که سرمایه‌گذاری در آنها مغفول مانده یا ناکافی است.
در صنعت لوازم‌خانگی که هزاران میلیارد سرمایه‌گذاری داخلی برای تجهیز و تکمیل خطوط مدرن تولیدی صورت پذیرفته و طبق آمار موثق تنها با یک شیفت کاری در سال، توان برآورده کردن بیش از نیاز بازار رادارند، هیچ منطقی ورود سرمایه‌گذاری جدید را در این حوزه توجیه نمی‌کند، چراکه آنها به‌جای تقویت تولید داخلی در پی مونتاژ هستند.
ورود سرمایه‌گذار خارجی زمانی ارزشمند و قابل دفاع می‌شود که با مشارکت تولیدکننده داخلی در بخش‌های استراتژیکی چون انتقال دانش فنی، تولید قطعات و توسعه صادرات همکاری داشته باشد.
امروز اگرچه ارج مانند گذشته فعال نیست اما شرکتهای بزرگ و مدرن تولیدکننده لوازم‌خانگی در نقاط مختلف کشور فعال هستند و در عرصه تولید با حجم بالای سرمایه‌گذاری ایستاده‌اند تا سهم کالای ایرانی در بازار را از برندهای وارداتی باز پس گیرند. در همین راستا کانون انجمنهای تولیدکننده لوازم‌خانگی کشور در عملیاتی‌ترین و مؤثرترین گام ممکن، سند راهبردی و چشم‌انداز صنعت لوازم‌خانگی کشور را که با نظر وزیر محترم صنعت، معدن و تجارت و کارشناسان و صاحبنظران این عرصه تهیه و تنظیم‌شده، به پیوست تقدیم می‌دارد.
در همین حال محمدرضا نجفی‌منش، رئیس کمیسیون تسهیل کسب‌وکار گفت: درخواست ما این است که برای همه واحدهای تولیدی کشور، مالیات قطعی شده سال 1393، با افزایشی معادل شاخص تورم تولیدکننده، ملاک تعیین مالیات در سال 1394 قرار گیرد.
مافیای واردات جوسازی می‌کنند
در شرایطی که تعطیلی کارخانه ارج و شایعاتی درباره دیگر واحدهای تولیدی قدیمی مانند پارس‌الکتریک فضای صنعتی و خبری کشور را تحت تأثیر قرار داده است سخنگوی انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم‌خانگی عامل این جوسازی‌ را مافیای لوازم‌خانگی خارجی در ایران می‌داند.
حمیدرضا غزنوی در گفت‌وگو با ‎‏«وطن امروز» با اشاره به اینکه نقش دولتها در وضعیت فعلی تولید ناچیز و وضع دولت فعلی ناچیزتر از همه است، گفت: عواملی مانند سهامداری، بازار، واردات، فرهنگ مصرف و تکنولوژی تولید مجموعه‌ای را تشکیل می‌دهد که درنهایت باعث ایجاد وضعیت کنونی می‌شود و انحراف اذهان مردم از این عوامل واقعی و تولید داخلی به سمت مقابله با دولت، کار شبکه مافیای بزرگ لوازم‌خانگی در ایران است.
سخنگوی انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم‌خانگی در ادامه با اشاره به نقص قوانین و برخورد انحصاری با تبلیغات، عنوان کرد: درحالی‌که قوانین محدودکننده تبلیغات لوازم‌خانگی خارجی رعایت نمی‌شود، برندهای خارجی فضاهای شهری را در اختیار می‌گیرند و همچنین واردات بی‌رویه محصولات خارجی ذائقه مردم را به سمت مصرف این کالاها سوق می‌دهد، نمی‌توان انتظار داشت صنایع داخلی در این شرایط توان رقابت داشته باشند.
وی ادامه داد: وقتی مردم به دنبال برندهای خارجی باشند و به تولیدات داخلی پشت کنند باید روزی را هم ببینند که یک برند پر سابقه مانند ارج نابود شود و فرزندان آنها از کار بیکار شوند. گرچه ما به دنبال موج‌سواری به نفع محصولات خارجی روی اخبار ناراحت‌کننده تولیدکنندگان داخلی نیستیم اما باوجوداین عوامل دولتها می‌توانستند کاری کنند که این فضا به وجود نیاید ولی بااین‌حال نباید تقصیرها را تماماً به گردن آنها انداخت. خبرگزاری قطره


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۵۰
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *