تعریف پودمانهای جدید و کیفی سازی دوره‌ها در دانشگاه علمی کاربردی

دسته: دانشجوی حقوق
بدون دیدگاه
دوشنبه - ۱۵ شهریور ۱۳۹۵


تعریف پودمانهای جدید و کیفی سازی دوره‌ها در دانشگاه علمی کاربردی

سرپرست دانشگاه جامع علمی کاربردی خبر داد:

تعریف پودمانهای جدید و کیفی سازی دورهها در دانشگاه علمی کاربردی

 

سرپرست دانشگاه علمی کاربردی گفت: اولویت این دانشگاه تدوین پودمانهای جدید متناسب با مهارتهای موردنیاز جامعه است چراکه از این طریق فارغ‌التحصیلان دانشگاه می‌توانند وارد بازار کار شوند.

محمدحسین امید در نشست صمیمانه با رؤسای مراکز علمی کاربردی استان سمنان گفت: سیر نزولی متقاضیان ورود به آموزش عالی کشور شیب تند دارد و طبق برآوردهای انجام‌شده این روند نزولی تا انتهای برنامه هفتم توسعه ادامه دارد.

وی افزود: باسیاست‌های جدید جمعیتی، تقاضای آموزش عالی از حدود 10 سال دیگر یعنی پایان برنامه هفتم مجدداً افزایش می‌یابد و آموزش عالی کشور در یک دوره 10 ساله با نرخ منفی تقاضا برای آموزش عالی مواجه است.

سرپرست دانشگاه جامع علمی کاربردی خاطرنشان کرد: دراین سیر نزولی تعداد متقاضیان ورود به دانشگاه جامع علمی کاربردی ممکن است کاهش یابد چراکه در کشور ما هنوز فرهنگ کار و مهارت آفرینی به فرهنگی عمومی تبدیل نشده است.

امید بابیان اینکه ظرفیت موجود مراکز دانشگاه جامع علمی کاربردی بیشتر از متقاضیان ورود به این دانشگاه است، گفت: اگر آسیب‌شناسی کلی صورت گیرد درزمانی که نیاز و تقاضا برای آموزش عالی زیاد بوده برخی سیاستهای کمیّت گرایانه در دولتهای قبل باعث شد تا ظرفیت‌سازی بدون مطالعه آینده و بدون پیش‌بینی نیاز آینده به‌شدت افزایش یابد به‌نحوی‌که به‌طور میانگین برای هر متقاضی تحصیلات عالی دو صندلی وجود دارد این در حالی است که زمانی تنها 10 درصد شانس قبولی در آموزش عالی وجود داشت.

وی عنوان کرد: مشکل خالی ماندن ظرفیتها برای تمامی دانشگاهها مانند دانشگاه آزاد، پیام نور، علمی کاربردی و مؤسسات غیرانتفاعی وجود دارد و باید برای این دوره برنامه‌ریزی متناسب با شرایط کشور صورت گیرد تا از ظرفیتهای ایجادشده به نحو مناسبی استفاده گردد.

سرپرست دانشگاه جامع علمی کاربردی گفت: کمیت گرایی آموزش عالی زمانی دامن این دانشگاه را نیز گرفت و باعث شد که این دانشگاه نیز در اغلب استانها به‌ویژه در استان تهران به سمت پذیرش بیش از نیاز بازار کار حرکت کند.

امید خاطرنشان کرد: این در حالی است که دانشگاه جامع علمی کاربردی یک دانشگاه مهارتی و فناوری محور است و باید متناسب با نیازهای شغلی افراد و جامعه عمل کند؛ بنابراین ورود کمیت گرایی موجب شد تا دانشگاه از راه اصلی خود خارج شود و به سمت رشته‌های شبه نظری و کم‌هزینه و بدون باز کار واقعی سوق یابد.

وی تأکید کرد: توجه به کمیت موجب شد تا زمانی تعداد دانشجویان این دانشگاه به نزدیک یک‌میلیون نفر نیز برسد و عدم توجه به مهارت محوری در تربیت این دانشجویان موجب شد تا اعتبار دانشگاه زیر سؤال برود و در برخی استخدامها برای دانشجویان این دانشگاه مشکلاتی ایجاد شود.

سرپرست دانشگاه جامع علمی کاربردی بابیان اینکه این دانشگاه باید به مأموریت اصلی خود بازگردد گفت: این دانشگاه بستر خوبی برای ایجاد دانشگاه نسل سوم را دارد چراکه می‌تواند همگام با نیاز جامعه و بازار کار حرکت کند.

امید خاطرنشان کرد: در برنامه ششم توسعه برای توسعه و گسترش دانشگاههای نظری محدودیت ایجادشده اما دراین برنامه برای دوره‌های علمی کاربردی و فنی و حرفه‌ای و رشته‌های مهارتی توسعه پیش‌بینی‌شده است.

وی گفت: برای توسعه فعالیتهای این دانشگاه باید تلاش کنیم و روند تصویب رشته‌ها و پودمانهای جدید را سریع‌تر کنیم.

سرپرست دانشگاه جامع علمی کاربردی تأکید کرد: اولویت ما دراین دانشگاه ایجاد تک پودمانهای و دوره‌های بازآموزی است که این روند با کمک واحدهای استانی محقق خواهد شد.

امید افزود: در حال برنامه‌ریزی هستیم تا با راه‌اندازی کمیته‌هایی، بخشی از فعالیتهای مربوط به برنامه‌ریزی درسی در استانها انجام و این برنامه‌ها در ستاد مرکزی دانشگاه تائید شود تا از این طریق روند تدوین رشته‌ها تسریع شود.

وی اظهار داشت: با توجه به فراوانی دوره‌های و رشته‌های نظری در دیگر دانشگاههای کشور، اولویت دانشگاه جامع علمی کاربردی به‌هیچ‌وجه توسعه رشته‌های بدون بازار کار و غیر مهارتی نیست.

سرپرست دانشگاه جامع علمی کاربردی خاطرنشان کرد: هدف ما این است افرادی که برای تحصیل وارد این دانشگاه می‌شوند به‌واسطه مهارتی که آموخته‌اند به‌سرعت وارد بازار کار شوند و حتی برای دیگران نیز زمینه اشتغال را فراهم کنند.

امید بابیان اینکه مراکز دانشگاه جامع علمی کاربردی باید ظرفیتهای استان خود را شناسایی و احصا کنند، گفت: مراکز علمی کاربردی در نقاط مختلف کشور که توانایی پذیرش دانشجوی خارجی رادارند باید برای توسعه این امر برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری کنند.

منبع: مهر


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۳۱
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *